De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 22 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Verstappen geeft
'winstwaarschuwing'

door Coo Dijkman

   
 

NÜRBURGRING - Even ontstond er gisteren op de Nürburgring deining in het rennerskwartier toen Jos Verstappen met eenzelfde acceleratie als waarmee hij met zijn bliksemstarts furore in de Formule 1 heeft gemaakt, naar het torenhoge motorhome van Arrows snelde. Commotie compleet, want het gebeurt niet elke dag dat Formule 1-rijders opvallend sprintjes in de paddock trekken. Het bleek echter dat Arrows-monteur Barney op het dak had willen klimmen, maar daarbij op een trap was uitgegleden en zijn rug had geblesseerd. Gerustgesteld dat de medische hulpdienst zich verder over hem ontfermde, keerde de geschrokken Verstappen terug.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Jos Verstappen (Foto: EPA)
De Nederlandse Formule 1-liefhebbers en in het bijzonder zijn fans kon hij nadien eveneens geruststellen. Aan de vooravond van de Grand Prix van Europa, de negende race al weer om het wereldkampioenschap, had Jos the Boss namelijk hoopvol nieuws te melden, zonder overigens in details te treden. "Het gaat dit jaar zo goed dat ik me over volgend jaar geen zorgen maak. In het Formule 1-wereldje sijpelt het langzaam door dat ik aan mijn beste jaar bezig ben. Ik praat ook met andere teambazen en dan hoor je ook van hen dat ik goed bezig ben. Dat zal met ervaring te maken hebben, maar fysiek voel ik me ook sterker dan ooit waardoor ik makkelijker op de limiet kan rijden", sprak Verstappen zelfverzekerd, alle opties open houdend.

Binnen het Arrows-team, zo is wel duidelijk, lijkt zijn positie steeds sterker te worden. "Ik denk dat ze zich nog meer op mij gaan concentreren", meende hij. Na de laatste race in Canada uitte hij nog zware kritiek op het team dat volgens hem meer naar hun kopman had moeten luisteren. Na een schitterende race waarin hij op weg leek weer WK-punten te gaan vergaren, viel hij in Montreal drie ronden voor het einde uit als gevolg van een gebroken remschijf. "Maar het lag niet aan die remschijf. Het team was gewoon niet goed voorbereid op zo'n zwaar circuit als Montreal. Die remschijf kreeg niet genoeg koeling. Dat had ik al voorzien maar ze wilden niet naar me luisteren. En er is nog iets in dat remsysteem waarover ik al vanaf het begin van het seizoen zeurde. Ik werd steeds niet geloofd, maar na Canada hebben ze moeten toegeven dat ik gelijk heb gehad", verklaarde Verstappen die met zijn geklaag eindelijk iets bereikt lijkt te hebben binnen het Arrows-team. Na de volgende race in Frankrijk, over een week, heeft er binnen het team ook een organisatorische verandering plaats. Na enige aarzeling geeft de coureur aan dat er vanuit het team meer 'engineers' op zijn wagen worden geconcentreerd.

Dat Verstappen minder uit de verf komt in de zo belangrijke kwalificatie dan in de race, is volgens hem te wijten aan vooral de motor. "In het algemeen kan de kwalificatie beter, maar dan mag je mij niet in de schoenen schuiven. Als je dertiende op de startopstelling staat en in de race de vijfde snelste tijd rijdt, dan zegt dat al voldoende. Natuurlijk is het mooi als je zoveel mensen kunt inhalen, dat vindt iedereen fantastisch. Maar eigenlijk is het niet goed dat je er zoveel moét inhalen", sprak hij in de stijl van Cruyff dat elk voordeel ook een nadeel en omgekeerd heeft.

In elk geval beseft teambaas Tom Walkinshaw dat Verstappen en zijn teamgenoot Enrique Bernoldi op dit moment vermogen te kort komen om zich te meten met teams die over speciale kwalificatiemotoren of zonder meer al over meer pk's (ruim 800 pk) beschikken. "Hij zegt er niet veel over, maar ik weet met wie aan het praten is", hulde Verstappen zich nog in nevelen. Inmiddels is bekend dat Walkinshaw aan het 'shoppen' geslagen is bij diverse motorenbouwers en wellicht dat de boss van Jos die vandaag op het circuit aanwezig zal zijn, dan iets meer kan vertellen over zijn lobby bij onder andere het Amerikaanse General Motors (Chevrolet).

Voorlopig richt de aandacht van Verstappen zich op de Nürburgring, een circuit waar onderstuur (de wagen neigt in bochten rechtuit te gaan) net zo vervelend is als een skûtjesil die aan het gijpen slaat. Met dat euvel tobt Verstappen al het hele jaar. "Daarom denk ik dat we hier een probleem hebben", klonk zijn sombere 'winstwaarschuwing', de vele duizenden Nederlandse fans die naar de Eiffel zullen trekken ten spijt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 22 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.