De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 19 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Amsterdam raakt
havens kwijt

Door Nathan Vos

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
De aanleg voor een tweede sluis bij IJmuiden is van levensbelang voor de haven van Amsterdam. (Foto: Emiel van Lint)
AMSTERDAM - Amsterdam raakt haar havens kwijt. Is het niet in een regionaal samenwerkingsverband met de andere gebieden rond het Noordzeekanaal, dan is het wel in een alliantie met de havens van Rotterdam en Schiphol.

De zeehavens van de hoofdstad zijn nu op zichzelf niet sterk genoeg om te concurreren met ander andere havens en zijn ook te afhankelijk van de sluis bij IJmuiden, die inmiddels veel te krap is geworden voor de enorme vracht- en passagiersschepen die er doorheen willen.

Tot die conclusie kwamen staatssecretaris Ybema, havendirecteur Gerson en, vanwege zijn Rotterdamse burgemeesterschap, 'havenexpert' Bram Peper gisteren op het congres ter ere van het honderdjarig bestaan van het gemeentelijk havenbedrijf. Peper, voor wie dit zijn eerste officiële optreden was sinds zijn aftreden vorig jaar, acht het niet langer rendabel dat de Nederlandse havens met elkaar concurreren en stelde dan ook een overheids-nv of een havenconglomeraat voor dat de afstemming tussen de havens regelt.

Staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken ziet vooral meer in het versterken van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij rondom het Noordzeekanaal en samenwerking en allianties met andere binnen- en buitenlandse regio's, maar is er "niet van overtuigd dat het gemeentebestuur van Amsterdam de eerst aangewezen zou moeten zijn om dot soort zaken te regelen of te arrangeren."

Ybema beloofde half en half dat het kabinet nog in deze regeerperiode positief zal beslissen over de aanleg van een tweede sluis bij IJmuiden, die van levensbelang is voor de rol van Amsterdam als volwaardige zeehaven. Overigens zet de Pvda nog vraagtekens bij de aanleg van de sluis, die 1, 3 miljard gulden moet gaan kosten. Tweede-Kamerlid Herreburgh wil niet dat de overheid zich in de schulden steekt, "als blijkt dat met de aanleg van de sluis maar één of twee bedrijven gediend is."

Net als havendirecteur Gerson ziet Herreburgh niets in een privatisering van de havens, "maar zoals Schiphol, een zelfstandige nv, maar volledig in handen van overheidspartijen, dat lijkt me wel wat." De kersverse directeur van het Amsterdamse Havenbedrijf, Hans Gerson, ziet het liefst een alliantie met de havens van Rotterdam en Schiphol van de grond komen, maar maakt zich vooral zorgen over de sluis bij IJmuiden, "waar nu al geen bulkschepen meer doorheen kunnen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 19 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.