De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 14 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Treinongeluk bij
CS Utrecht:
chaos op spoor

door Jan van Eck

   
 

UTRECHT - Zo'n honderdvijftig treinreizigers zijn gisteren vlak bij het Utrechtse Centraal Station aan een drama ontsnapt toen twee treinen op een wissel met daverend geweld tegen elkaar denderden. Wonder boven wonder raakten slechts twee passagiers gewond. Het ongeluk leidde tot een bijna landelijke chaos in het treinverkeer: passagiers liepen urenlange vertraging op.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 29kb)
Treinen ontspoord na botsing.
Door volgens de NS nog onbekende oorzaak ramden de stoptreinen van en naar Geldermalsen elkaar op de zuidkant van het emplacement. De klap kwam zo hard aan dat de harmonica-koppeling van een treinstel finaal afscheurde. Daarna ontspoorden beide zogeheten 'Hondenkop-treinen'. Politie, brandweer en ambulancediensten rukten massaal uit.

De hulp aan de zich wezenloos geschrokken reizigers liep overigens niet van een leien dakje. Ooggetuige Van Lunteren: "De mensen konden en durfden eerst niet uit te stappen, doordat zij drie sporen moesten overbruggen, waarop mogelijk een andere trein zou rijden. Bovendien staat tussen het emplacement en de straat een hoog puntig ijzeren hekwerk. Gelukkig waren werklieden toevallig het hek aan het repareren. Door een opening konden de passagiers in veiligheid worden gebracht." Met lukraak aangehouden stadsbussen werden zij naar een opvangcentrum gebracht.

Gratis ijs

Al kort na het ongeval heerste in de centrale hal van het NS-station een complete chaos. De ruimte stroomde vol met gestrande reizigers en de automatische informatieborden bleven blanco. Ondanks het gratis uitdelen van ijsjes en koffie was het gemopper niet van de lucht. "Het nieuwe dienstrooster is nog geen drie dagen oud en het is al weer een zootje. Het is bij de NS altijd wat", brieste J. van Dalen uit Nijmegen.

NS-woordvoerder M. Jonker noemde het absoluut speculatief om de zwarte piet naar het nieuwe dienstrooster toe te spelen. "Tegen een dergelijke botsing is niets opgewassen. Het treinverkeer van en naar Arnhem en Tiel is zonder meer lange tijd onmogelijk. Ook in andere delen van ons land zullen onze klanten helaas met vertragingen te kampen krijgen, want ten noorden van het station hebben we de spanning van de leidingen moeten halen", zegt hij. De oorzaak van de botsing wordt volgens hem door medewerkers van Railned en de Raad voor de Transportveiligheid onderzocht.

Ook het stads- en streekbusvervoer kreeg door het spoorongeluk een tik uitgedeeld. De belangrijkste toe- en afvoerweg naar het centrale busstation, die parallel aan het NS-terrein loopt, moest wegens herstel- en opruimwerkzaamheden worden afgesloten. De buspassagiers kregen daardoor ook fikse vertragingen voor de kiezen.

Het treinverkeer van Utrecht naar Tiel en Arnhem en omgekeerd zal waarschijnlijk pas vandaag weer volgens het boekje verlopen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 14 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.