De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 8 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Plan kabinet voor
goedkope benzine

door Ronald Veerman

   
 

DEN HAAG - Het kabinet wil volgend jaar voordelige laagzwavelige benzine op de markt brengen waarop nagenoeg alle auto's met een benzinemotor kunnen rijden. Om de nieuwe schone brandstof snel populair te maken bij de automobilist wordt deze waarschijnlijk 3 à 4 cent per liter goedkoper dan 'gewone' euro-loodvrije benzine.

Dat blijkt uit de belastingplannen van staatssecretaris Bos (Financiën) om het autoverkeer in 2002 verder te 'vergroenen'.

Diesel

Begin dit jaar werd in Nederland reeds met groot succes zwavelarme diesel geïntroduceerd. Door de stevige accijnskorting van 8,5 cent per liter bleek binnen drie maanden reeds 90 procent van de dieselauto's op de schone brandstof te rijden. Sindsdien bedraagt de korting per liter nog slechts 3 cent.

Vanaf volgend jaar zal de accijns op diesel overigens in een nieuwe ronde van accijnsaanpassingen met 5,29 cent per liter worden verlaagd. Oorzaak is het beëindigen van de teruggaveregeling paarse diesel voor vrachtauto's, waarvan de verlenging op steeds meer bezwaren in Brussel stuitte.

Voor de transportsector levert deze omruil geen voordeel op, maar bestelauto's en personenauto's op diesel profiteren hier wel duidelijk van. Bos heeft overwogen dit voordeel weer teniet te doen door de motorrijtuigenbelasting te verhogen, maar ziet hier uiteindelijk toch vanaf.

Wegenbelasting

In plaats daarvan wordt de door de Tweede Kamer gewenste verlaging van de motorrijtuigenbelasting voor alle auto's volgend jaar beperkt tot de groep auto's die op benzine en lpg rijdt.

De motorrijtuigenbelasting van deze benzine- en lpg-auto's daalt daardoor in 2002 met een bedrag dat overeenkomt met een accijnsverlaging van 5,29 cent, waarmee al snel ruim 100 miljoen gulden is gemoeid.

Overigens staan de accijnsverlagingen los van de jaarlijkse aanpassing van de brandstoftarieven aan de inflatie, die altijd weer voor een kleine accijnsverhoging zorgen.

Naast een verlaging van de accijns voor schone brandstoffen wil het kabinet ook langs andere wegen schone en zuinige auto's stimuleren. Als alles volgens plan verloopt treedt reeds in juli een regeling in werking waarbij personen die een schone auto aanschaffen een forse korting op de motorrijtuigenbelasting krijgen.

Daarnaast worden per 1 januari 2002 ook relatief zuinige auto's die nu een A- of B-energielabel hebben, fors goedkoper. Aanschaf van een auto met een A-label zou een korting van 1000 euro (ruim ƒ2000) opleveren op de te betalen bpm-aanschafbelasting en de aankoop van een auto met een B-label 500 euro (ruim ƒ1100).




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 8 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.