Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 1 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Opletten vandaag:
rechts altijd voor

door Marjolein van der Gaag

   
 

DEN HAAG - Of Vader Abraham en de smurfen het ons goed hebben ingeprent, zal de komende weken moeten blijken. Maar vandaag treedt in ieder geval de nieuwe verkeersregel in werking en hebben alle bestuurders van rechts voortaan voorrang.

Veel gemeenten hebben op het nippertje de benodigde maatregelen getroffen om de nieuwe regel veilig te kunnen invoeren. Dat geldt onder andere voor Rotterdam. In de havenstad zijn gisteren nog maar eens folders uitgedeeld met de slogan 'rechts gaat voor, heb links da' door?' De gemeente hoopt hiermee haar burgers nog een laatste geheugensteuntje te hebben meegegeven.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x284, 11kb)
Vader Abraham en de smurfen probeerden het ons al in te prenten: vanaf vandaag hebben alle bestuurders van rechts voortaan voorrang. (Foto: FOTO COR VIVEEN)
Om de nieuwe verkeersregel zo veilig mogelijk in te voeren, zijn in Rotterdam de afgelopen weken duizenden voorrangsborden geplaatst en de daarbij benodigde haaientanden op het wegdek geschilderd.

Wennen

Wegen, binnen de bebouwde kom, waar het verkeer nogal hard rijdt, zijn hiermee omgetoverd in voorrangswegen om te voorkomen dat op het laatste moment hard geremd moet worden voor een van rechts komende fietser. Deze krijgt zo eigenlijk alleen voorrang op kruisingen in gebieden waar langzaam wordt gereden (vaak 30 km-zones). Op alle andere kruispunten zijn maatregelen genomen.

Toch voorziet Peter de Graaf, coördinator verkeersveiligheid van de gemeente Rotterdam, de eerste weken nog wel problemen. "In principe hebben we het veiliger gemaakt. Maar automobilisten zullen er wel aan moeten wennen. Als je al dertig jaar op een bepaald punt voorrang hebt, zie je een nieuw verkeersbord waarop staat dat je nu ineens voorrang moet verlenen, gemakkelijk over het hoofd. Daardoor kunnen wel eens gevaarlijke situaties gaan ontstaan", aldus De Graaf.

Volgens de verkeersdeskundige is Rotterdam helemaal klaar voor de vanaf vandaag geldende verkeersregel. "Het was een hele operatie. De verf op het wegdek is op sommige plaatsen nog nat. Maar alles is op tijd af gekomen", vertelt De Graaf.

Niet klaar

Of dat ook voor alle andere gemeenten in ons land geldt, is niet duidelijk. Uit een begin maart gehouden peiling van de ANWB bleek dat maar liefst 27 procent van de gemeenten in Nederland niet op tijd klaar zou zijn voor de nieuwe verkeersregel.

Een daaropvolgende oproep van de organisatie aan haar leden om de gevaarlijke verkeerspunten in hun nabije omgeving aan haar te melden, leidde nog geen maand geleden tot een enorme respons. Dit doet de ANWB vermoeden dat veel gemeenten de benodigde maatregelen nog steeds niet hebben genomen.

"Door onze leden werden 583 gevaarlijke locaties genoemd. Wij hebben toen een steekproef genomen om te kijken of er echt ernstige knelpunten tussen zaten. Daaruit is gebleken dat 60 procent van de genoemde kruisingen echt niet voldoet aan de verkeersveiligheidseisen. Er moet dus nog veel gebeuren", reageert woordvoerster Joke Lammerts van Bueren.

Opletten

Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO haalt de schouders op bij het commentaar van de ANWB. Zo gaat woordvoerder Bert Woudenberg ervan uit dat veel gemeenten op het laatste nippertje hun zaken toch voor elkaar hebben. "Met de invoering van de bromfiets op de rijbaan was het hetzelfde verhaal. Toen begonnen gemeenten ook laat aan de maatregelen maar kwam alles uiteindelijk ook voor elkaar", aldus Woudenberg, die aangeeft dat 3VO heel tevreden is met de nieuwe verkeersregel.

"Samen met de Fietsersbond hebben wij hier jarenlang op aangedrongen. De nieuwe regel vergroot de verkeersveiligheid. Het is nu eenmaal een bekend gegeven dat mensen slecht op de hoogte zijn van de voorrangsregels. Maar het wordt nu veel helderder, ook voor buitenlanders. Daarnaast is het belangrijk dat het aantal gewone kruispunten door deze maatregel fors is teruggebracht. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat fietsers in feite alleen maar voorrang krijgen in gebieden waar echt langzaam wordt gereden", licht Woudenberg toe.

Volgens de woordvoerder blijft het echter een kwestie van 'voorrang krijgen'. "Fietsers die op een gelijke kruising van rechts komen, hebben nu officieel voorrang, maar moeten goed blijven opletten. Zeker in het begin zal het automobilisten wel eens ontgaan."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 1 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.