Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
za 17 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 

ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
 
Zuivelreus Campina
Melkunie slankt af

Van een onzer verslaggeefsters




ZALTBOMMEL - Zuivelcoöperatie Campina Melkunie gaat opnieuw saneren. Deze keer verdwijnen tientallen arbeidsplaatsen.

De zuivelgigant komt binnen enkele weken met nadere details over de reorganisatie. Dat zei directievoorzitter Tiny Sanders gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.

Campina Melkunie, dat nu 24 vestigingen telt, wil de productie verder concentreren in grote, zeer moderne fabrieken. De afgelopen jaren werd om die reden al behoorlijk geïnvesteerd in de vestigingen in Maasdam en Hilversum en verdwenen honderden arbeidsplaatsen, onder meer door sluiting van de melkfabriek in Wassenaar.

Hoeveel fabrieken gaan sluiten en hoeveel arbeidsplaatsen precies verdwijnen, wilde Sanders nog niet prijsgeven. De coöperatie telt nu ruim 7600 werknemers, waarvan de helft in Nederland. De rest werkt voornamelijk in Duitsland.

Daarnaast gaat de onderneming fors snijden in de zuivelmerken. Zo zal Melkunie, bekend geworden door de reclamespots met acteur Peer Mancini en de Melkunie-koeien, vanaf mei uit de schappen verdwijnen en plaatsmaken voor het merk Campina.

Ook de naam van het bedrijf zal hierdoor veranderen in Campina. Leerdammer Kaas maakt voorlopig geen deel uit van het nieuwe merkenpakket. Het kaasmerk staat bij het voedingsconcern Wessanen in de etalage en Campina Melkunie heeft grote belangstelling, maar vindt de vraagprijs van zo'n ƒ100 miljoen te hoog.

De coöperatie zag vorig jaar de omzet met 18% groeien, maar boekte desondanks slechts een iets beter resultaat dan in 1999. Oorzaak was de onverwachte stijging van de prijs voor basisproducten zoals melkpoeder, onder meer het gevolg van een toegenomen vraag uit Azië. Campina Melkunie betrekt circa de helft van de melk van niet-leden, zodat de verhoging een forse kostenstijging betekent.

Als coöperatie drukt Campina Melkunie de resultaten niet uit in winst of verlies, maar in de melkprijs voor de boeren die lid zijn van de coöperatie. Die melkprijs viel iets hoger uit dan in 1999: ƒ76,15 per 100 kilo melk. Het jaar daarvoor leverde eenzelfde hoeveelheid de boeren nog ƒ75,80 op. Het resultaat wordt iets gedrukt omdat de onderneming meer geld opzij wil zetten voor moeilijke tijden dan in 1999: ƒ1,75 per 100 kilo melk tegen ƒ1,50 in het jaar daarvoor.

Wegens de onzekere zuivelmarkt waagt Campina Melkunie zich voor dit jaar niet aan voorspellingen. Meer dan een "voorzichtig optimisme" koestert de coöperatie niet.


za 17 maart 2001

 

[terug]
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.