ZALTBOMMEL - Zuivelcoöperatie Campina Melkunie gaat opnieuw saneren. Deze keer verdwijnen tientallen arbeidsplaatsen.
De zuivelgigant komt binnen enkele weken met nadere details over de reorganisatie. Dat zei directievoorzitter Tiny Sanders gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.
Campina Melkunie, dat nu 24 vestigingen telt, wil de productie verder concentreren in grote, zeer moderne fabrieken. De afgelopen jaren werd om die reden al behoorlijk geïnvesteerd in de vestigingen in Maasdam en Hilversum en verdwenen honderden arbeidsplaatsen, onder meer door sluiting van de melkfabriek in Wassenaar.
Hoeveel fabrieken gaan sluiten en hoeveel arbeidsplaatsen precies verdwijnen, wilde Sanders nog niet prijsgeven. De coöperatie telt nu ruim 7600 werknemers, waarvan de helft in Nederland. De rest werkt voornamelijk in Duitsland.
Daarnaast gaat de onderneming fors snijden in de zuivelmerken. Zo zal Melkunie, bekend geworden door de reclamespots met acteur Peer Mancini en de Melkunie-koeien, vanaf mei uit de schappen verdwijnen en plaatsmaken voor het merk Campina.
Ook de naam van het bedrijf zal hierdoor veranderen in Campina. Leerdammer Kaas maakt voorlopig geen deel uit van het nieuwe merkenpakket. Het kaasmerk staat bij het voedingsconcern Wessanen in de etalage en Campina Melkunie heeft grote belangstelling, maar vindt de vraagprijs van zo'n 100 miljoen te hoog.
De coöperatie zag vorig jaar de omzet met 18% groeien, maar boekte desondanks slechts een iets beter resultaat dan in 1999. Oorzaak was de onverwachte stijging van de prijs voor basisproducten zoals melkpoeder, onder meer het gevolg van een toegenomen vraag uit Azië. Campina Melkunie betrekt circa de helft van de melk van niet-leden, zodat de verhoging een forse kostenstijging betekent.
Als coöperatie drukt Campina Melkunie de resultaten niet uit in winst of verlies, maar in de melkprijs voor de boeren die lid zijn van de coöperatie. Die melkprijs viel iets hoger uit dan in 1999: 76,15 per 100 kilo melk. Het jaar daarvoor leverde eenzelfde hoeveelheid de boeren nog 75,80 op. Het resultaat wordt iets gedrukt omdat de onderneming meer geld opzij wil zetten voor moeilijke tijden dan in 1999: 1,75 per 100 kilo melk tegen 1,50 in het jaar daarvoor.
Wegens de onzekere zuivelmarkt waagt Campina Melkunie zich voor dit jaar niet aan voorspellingen. Meer dan een "voorzichtig optimisme" koestert de coöperatie niet.