AMSTERDAM - Frans Maas is er vorig jaar niet in geslaagd de tarieven fors te verhogen. De logistieke dienstverlener uit Venlo wilde de prijzen met 5% opvoeren om de margedruk door hogere transportkosten (7%) te keren, maar stuitte op verzet.
Desalniettemin wist het concern de winstgroei over 2000 met 10% op te voeren tot EUR18,4 miljoen.
"We hebben de prijsverhogingen eind 2000 in gang gezet. De resultaten daarvan moeten dit jaar zichtbaar worden", sprak bestuursvoorzitter Henk Benjamins hoopvol. De transportkosten stegen door fors hogere dieselprijzen en krapte op de transportmarkt. Dat kostte Frans Maas over 2000 ruim EUR4 miljoen aan bedrijfsresultaat. Uiteindelijk kwam dit resultaat uit op EUR31,6 miljoen, 13% meer dan een jaar eerder.
De omzet groeide met 35% naar EUR942 miljoen, waarvan 15% autonoom. Frans Maas acquireerde onder andere in Duitsland en de Benelux. Dit jaar wil het concern via greenfield-operaties uitbreiden, met name in Oost-Europa. De vrees voor corrupte bedrijven speelt daarbij een grote rol.
"In landen als de Oekraïne zijn geen witte raven", aldus Benjamins. "We zijn wel eens in Kiev wezen kijken. Daar zijn we hard weggelopen." In Joegoslavië geldt hetzelfde. "Dat zijn vaak vroegere staatsbedrijven. Je hebt dus kans dat daar bagger naar bovenkomt. En wij zijn niet gespecialiseerd in bagger."
Maar minstens zo belangrijk waarom Frans Maas op de acquisitierem trapt is om eerst de ratio's van de bestaande bedrijven te verbeteren. "We gaan de kijker in 2001 wat meer richten op winstgevendheid. We sturen teams Europa in om in detail te kijken waar het beter kan. Dat helpt ook bij de rendementsverbetering."
Dat streven lijkt mede ingegeven door de groeiende schuldenlast van Frans Maas. De solvabiliteit zakte door de overnamehonger naar 22%. Volgens Benjamins maken de banken zich hier echter niet druk om. "De rentedekking is voor ons veel belangrijker, en die ziet er met 6,8 goed uit. Wij zouden op zich prima uit de voeten kunnen met een solvabiliteit van 15%."
Voor 2001 rekent Frans Maas op een "verdere toename" van het nettoresultaat. Specifieker wil de topman niet worden, gezien de onzekerheid over de ontwikkeling van de wereldeconomie. "We moeten niet voor de muziek uitlopen."