DEN HAAG - Telecomtoezichthouder Opta heeft KPN bevolen concurrenten meer openheid te geven over de mogelijkheden in KPN-centrales aan de slag te gaan.
KPN moet Versapoint inzicht verschaffen in de kosten en mogelijkheden van plaatsing van apparatuur in de centrales. Dat heeft Opta gisteren bekendgemaakt.
Om diensten als breedbandinternet aan te bieden, is het voor concurrenten van KPN belangrijk dat ze apparatuur kunnen installeren in of rond nummercentrales. Versapoint, een dochter van telecombedrijf Versatel, had een geschil met KPN hierover neergelegd bij Opta.
Volgens Opta moet KPN alternatieven aandragen als het niet mogelijk is verbouwingen uit te voeren bij een centrale. Bovendien mag KPN niet met eigen breedbanddiensten beginnen totdat ook Versapoint over voorzieningen beschikt.
KPN moet Versapoint binnen vier weken inzicht geven in de kosten van dergelijke diensten. Als blijkt dat KPN meer heeft gerekend dan de werkelijke kosten waren, moet de voormalig monopolist geld teruggeven.
Versapoint heeft in de meeste grote Nederlandse steden al wijkcentrales verbouwd. Het bedrijf heeft echter nog lang niet alle gewenste centrales onder handen kunnen nemen.