TILBURG - De Belastingtelefoon verstrekt vaak foute informatie. Het is zelfs zo erg, dat de antwoorden van medewerkers van de Belastingtelefoon slechts in iets meer dan de helft van de gevallen helemaal juist zijn. Dat blijkt uit een gisteren gepresenteerd onderzoek van de Tilburgse hoogleraar belastingrecht P. Essers.
In februari stelden medewerkers van tien belastingwinkels verspreid over het gehele land in totaal 222 vragen aan de Belastingtelefoon. Er werden 126 goede antwoorden gegeven, terwijl maar liefst 62 reacties helemaal fout waren. In 27 gevallen werden er niet volledig goede of foute antwoorden gegeven. Zeven keer werd de verbinding verbroken zonder dat er een antwoord was gegeven.
Essers concludeert dat de Belastingtelefoon tekort schiet. "Immers, belastingbetalers worden nogal eens op het verkeerde been gezet door de instantie die op dit gebied alle kennis en autoriteit zou moeten bezitten", aldus Essers.
De meeste correcte antwoorden werden gegeven op vragen over de hypotheekrente (90,9 procent). Opvallend veel fouten werden volgens Essers gemaakt rond ziektekosten, het tweede huis en het overgangsrecht van het oude naar het nieuwe belastingstelsel.
Een woordvoerder van de Belastingdienst zegt dat sommige vragen zó specifiek waren, dat deze meer bij een belastingadviseur thuis hoorden. "Maar we nemen het signaal van Essers wel serieus, we werken continu aan verbetering van de service van de Belastingtelefoon."