Finse Sanitec doet bod op
sanitairfabrikant Sphinx
Sanitec is optelsom van
lange reeks acquisities
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag
Opnieuw verliest een Nederlands beursfonds zijn
zelfstandigheid. Gisteren was het de beurt aan sanitairfabrikant Sphinx
Gustavsberg, dat zich gewillig laat overnemen door het Finse Sanitec.
De razendsnelle consolidatie in de branche en de crisis in Rusland zijn
voor het kwakkelende Sphinx aanleiding voor de stap. Indien de overname
slaagt, zal Sphinx van de Amsterdamse beurs verdwijnen.
De aanstaande inlijving werd gisteren bekendgemaakt
tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de Limburgse fabrikant van keramische badkamerproducten.
Hoewel beide partijen spreken van een fusie, heeft deze alles weg van
een overname. Sanitec bracht gisterochtend een openbaar bod uit op alle
aandelen en certificaten van Sphinx. Het vanuit Duitsland opererende
bedrijf biedt per aandeel EUR13 in contanten, wat neerkomt op een
totale koopsom van 264 miljoen.
Het bod ligt 27% boven de slotkoers van EUR10,20 die
Sphinx woensdag noteerde. Op de Amsterdamse effectenbeurs schoot de
koers van het aandeel Sphinx gisteren omhoog. Het fonds sloot EUR2,15
hoger op EUR12,35. De Finnen willen minimaal 70% van de uitstaande
aandelen in bezit krijgen. Grootaandeelhouders van Sphinx zijn ING
Groep (7,1%), AMEV/VSB (5,4%), en ABN Amro (17,1%).
Het initiatief voor de inlijving is van het Nederlandse
bedrijf afkomstig. "We zijn van onze kant actief geweest om te
zoeken naar een alliantie", stelde vice-bestuursvoorzitter I.
Schmidt. In een persbericht heet het dat Sphinx "na zorgvuldige
afweging van de verschillende alternatieven" met Sanitec tot
overeenstemming is gekomen. Schmidt erkende dan ook dat met
"meerdere partijen" is gesproken maar noemde de mogelijkheid
van een rivaliserend, hoger bod "niet relevant". "Je kan
het niet uitsluiten, maar we hopen het niet", verduidelijkte hij.
Recessie Rusland
Zijn collega-bestuurslid M. Veninga noemde de
economische crisis in Rusland en vooral de overname van de badkamerdivisie van het Britse Blue Circle
door het Amerikaanse American Standard, afgelopen februari, als motief
om Sphinx in de etalage te zetten. Dit waren respectievelijk de nummer
vijf en nummer twee op de Europese markt. "We hebben toen gezegd:
We moeten zorgen dat we bij een van de sterke partijen horen. Anders
blijf je straks alleen over."
De consolidatie in de sanitairsector is in een
stroomversnelling geraakt sinds Rusland vorig jaar zomer in een diepe
recessie werd gestort. Daardoor zakte de Russische sanitairmarkt, waar
ook Sphinx op een aanzienlijke groei had ingezet, in elkaar. De
Russische verkopen voor het Maastrichtse bedrijf werden gehalveerd.
De Europese sanitairmarkt kampte sowieso al met
overcapaciteit, die volgens Veninga op 5 à 10% moet worden
geraamd. Met Sanitec denkt Sphinx het voortbestaan van het bedrijf het
beste veilig te kunnen stellen. Sphinx had al een herstructurering
ingezet om de kosten terug te dringen. Deze operatie wordt gewoon
voortgezet, het overhevelen van productiedelen naar lage-lonen landen
incluis.
Sanitec is een niet-beursgenoteerd bedrijf dat deel
uitmaakt van de Finse Metra-groep. Dit conglomeraat bezit onder meer
ook dieselmotorenfabrikant Wärtsilä. Metra wil volgende maand
voor Sanitec een aparte beursnotering aanvragen op de effectenbeurs van
Helsinki. Die introductie zal samenvallen met het verdwijnen van Sphinx
van het Damrak.
Overigens zal de naam Sphinx niet aan de bedrijfsnaam
Sanitec worden toegevoegd. Het is ook onwaarschijnlijk dat een van de
Sphinx-bestuursleden zitting neemt in de raad van bestuur van de nieuwe
combinatie.
Sanitec behaalde in 1998 een omzet van 1,258
miljard en een winst van 81,5 miljoen. Het concern is daarmee
twee keer zo groot als Sphinx, dat gisteren tevens de jaarcijfers
presenteerde. De omzet daalde in het afgelopen boekjaar met 16,1
miljoen naar 631,7 miljoen. De nettowinst bedroeg 4,8
miljoen, een miljoen minder dan het jaar daarvoor. De winst uit gewone
bedrijfsuitoefening steeg wel: van 2,1 miljoen naar 3,8
miljoen.
Het Finse bedrijf heeft ruim 5500 mensen in dienst,
tegenover een kleine 3300 bij Sphinx. De ondernemingen verwachten
aanzienlijke synergievoordelen uit de samensmelting te behalen. Tot de
sterkste markten van de combinatie behoren Duitsland, Scandinavië,
Frankrijk en de Benelux. Van de opgetelde omzet zal circa 60% in de
divisie keramische sanitair worden behaald en 25% in de douches en
baden gerelateerde producten. De resterende 15% zal afkomstig zijn uit
de groep vacuüm toiletsystemen en overige producten.
Bewogen periode
De geplande overname moet nog worden goedgekeurd door
nationale en Europese mededingingsautoriteiten. Zowel Sanitec als
Sphinx gaf aan hier geen grote problemen te verwachten.
Sphinx heeft een bewogen periode achter de rug. De
Limburgers belandden in zwaar weer na de fusie met het Zweedse
Gustavsberg, vooral door tegenvallende prestaties op de Duitse markt.
Tot overmaat van ramp ketste in 1996 de fusie met het Zwitserse Keramik
Laufen af doordat aandeelhouders van de Zwitsers dwars lagen.
Nadien trad bij Sphinx een nieuwe directie aan,
aangevoerd door bestuursvoorzitter D. van Waes. Onder zijn leiding werd
een forse herstructurering ingezet om het bedrijf uit de rode cijfers
te halen. Zo viel eind vorig jaar het doek voor de Belgische dochter
Novoboch.
|