" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT=""> |
Telecom-kort
Batterijen gaan veel langer mee De volledige naam van de nieuwe accu's luidt Lithium-Polymer accu. Deze maakt geen gebruik van een vloeibare oplossing als electrolyt, maar een polymer kunststof. De combinatie van elektroden en het polymer kan een heel dunne folie worden gemaakt. Daardoor wordt niet alleen veel gewicht bespaard, maar kan ook in alle mogelijke vormen worden geleverd. En, theoretisch haalt zo'n Li-Poly accu 100 watt-uur per 250 gram gewicht Dat is vier keer zo veel als een even zware Lithium-Ion accu kan leveren. Verwacht wordt dat de nieuwe accu's voor het eerst in Hongkong op de Electronics Fair zullen worden gepresenteerd.
Vakantiekaart groot succes Al wat men hoeft te doen is vanuit het buitenland het speciale (gratis) nummer in Nederland te bellen. Op de in Nederland gekochte telefoonkaart staat een code, die vervolgens wordt ingetoetst, waarna het abonneenummer ingetikt kan worden. De KPN-computer houdt vervolgens de 'tikken' bij en schrijft die af van het beltegoed op de kaart. Voordeel hiervan is dat men, net als bij de 'prepaid-kaarten' voor de mobiele telefoon, nooit meer kwijt is dan het bedrag dat voor de kaart is betaald (25 of 50). KPN spreekt van een groot succes: deze zomer werden er aan 'paar honderdduizend' kaarten verkocht. De kaart kan gebruikt worden in 60 landen, waaronder alle Europese landen. Verder onder meer in de Verenigde Staten, Australië, Brazilië, Canada, Indonesië, Marokko, Thailand, Turkije en Zuid-Afrika.
Veel bezwaar tegen praten met
computer Van de ondervraagde bellers denkt 47 procent positief over de nieuwe techniek. Onder hen zijn veel jongeren. De "niet-begrijpers" (19 procent) vinden het opvragen van informatie e.d. via voice responce echter vervelend, waarschijnlijk omdat zij het gebruik moeilijk vinden, aldus de opstellers van het rapport. Vooral ouderen behoorden tot die groep. Ook de "afwijzers" (34 procent) vinden het vervelend om hun zaken via dit systeem te regelen. Zij storen zich vooral aan de onpersoonlijke benadering. Naast ouderen bleken ook veel veertigers tot de "afwijzers" te behoren. Veruit de meeste ondervraagden (90 procent) vinden voice response onpersoonlijk. Een telefonist(e) van vlees en bloed vinden zij kwalitatief beter en klantgerichter, zo bleek.
Telecombeurs in Jaarbeurs
Elektronisch telefoonboek
razend populair Tegenwoordig kan worden volstaan met één CD-tje. Daarop kan de gebruiker zoeken op branche/rubriek, naam, plaats, straat, postcode en netnummergebied. Sinds dit jaar is daar ook nog een plattegrondfunctie bijgekomen, waarmee men het opgevraagde adres op het computerscherm in kaart kan brengen. Desgewenst kan op de kaart worden ingezoomd, waardoor je vrijwel op de stoep van het opgevraagde adres staat. Overigens blijken de 'echte' elektronische stratenboeken nauwkeuriger in hun aanduidingen op de kaart. Duizenden bedrijven hebben de telefoonboeken de deur uit gedaan en werken met een editie van de CD-Foongids op abonnementsbasis. Veelal zetten zij de gids op hun computernetwerk, zodat iedereen vanaf zijn werkplek zelf de telefoonnummers kan opzoeken. Vier jaar per jaar ontvangt het bedrijf een geactualiseerde versie van het computerschijfje. Toch zal het papieren telefoonboek voorlopig niet verdwijnen. Jaarlijks worden nu nog zo'n 11 miljoen gidsen gedrukt. Veel van hen worden verstrekt aan abonnees die geen pc, of wèl een pc maar geen CD-Rom-speler hebben.
In Nederland 3000
telexaansluitingen Vooral bij banken, handelsondernemingen en scheepvaartbedrijven blijkt de telex nog gebruikt te worden. Belangrijk voor hen is vooral het feit, dat een per telex verzonden bericht rechtsgeldig is. De zender en ontvanger moeten een bericht bij aanvang en afsluiten bevestigen. Zo is er nooit twijfel over de identiteit van partijen. Ook voor Derde Wereldlanden blijkt de telex vaak het beste communicatiemiddel. In die landen is de fax nog lang niet zo gemeengoed als hier.
|