" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT="">

Telecom-kort

Batterijen gaan veel langer mee
GSM-telefoons kunnen steeds langer toe met een batterij-lading. Maar nog altijd kunnen de meeste apparaten hooguit een paar dagen stand-by aan blijven staan voordat ze weer aan de acculader moeten worden gekoppeld. Er komt echter een nieuwe accu aan, de Li-Poly, waardoor telefoons vier keer zo lang toe kunnen met een accu-lading. Deze techniek kan ook worden gebruikt voor notebooks.

De volledige naam van de nieuwe accu's luidt Lithium-Polymer accu. Deze maakt geen gebruik van een vloeibare oplossing als electrolyt, maar een polymer kunststof. De combinatie van elektroden en het polymer kan een heel dunne folie worden gemaakt. Daardoor wordt niet alleen veel gewicht bespaard, maar kan ook in alle mogelijke vormen worden geleverd. En, theoretisch haalt zo'n Li-Poly accu 100 watt-uur per 250 gram gewicht Dat is vier keer zo veel als een even zware Lithium-Ion accu kan leveren. Verwacht wordt dat de nieuwe accu's voor het eerst in Hongkong op de Electronics Fair zullen worden gepresenteerd.

Vakantiekaart groot succes
Bellen vanuit het buitenland naar Nederland wordt steeds gemakkelijker. De een kiest voor een Scope-kaart van KPN Telecom waarmee tegen Nederlands tarief naar het thuisfront kan worden gebeld, de ander kiest (als het vakantieland tenminste over een GSM-netwerk beschikt) voor de nog veel gemakkelijkere, maar wel veel duurdere mobiele telefoon. Sinds dit jaar kan men ook met een speciale 'Vakantiekaart' van KPN Telecom de thuisblijvers vanaf het vakantie-adres bereiken. Dat betekent geen gedoe meer met een zak vol muntjes.

Al wat men hoeft te doen is vanuit het buitenland het speciale (gratis) nummer in Nederland te bellen. Op de in Nederland gekochte telefoonkaart staat een code, die vervolgens wordt ingetoetst, waarna het abonneenummer ingetikt kan worden. De KPN-computer houdt vervolgens de 'tikken' bij en schrijft die af van het beltegoed op de kaart. Voordeel hiervan is dat men, net als bij de 'prepaid-kaarten' voor de mobiele telefoon, nooit meer kwijt is dan het bedrag dat voor de kaart is betaald (ƒ25 of ƒ50). KPN spreekt van een groot succes: deze zomer werden er aan 'paar honderdduizend' kaarten verkocht. De kaart kan gebruikt worden in 60 landen, waaronder alle Europese landen. Verder onder meer in de Verenigde Staten, Australië, Brazilië, Canada, Indonesië, Marokko, Thailand, Turkije en Zuid-Afrika.

Veel bezwaar tegen praten met computer
"U bent verbonden met ... Kies voor het aanvragen van documentatie een 1, kies voor vragen over onze producten een 2, kies voor ......." Steeds meer bedrijven laten het beantwoorden van telefonische vragen aan de computer over. Banken, bioscopen en andere organisaties zeggen door deze zogenaamde voice response-techniek hun klanten meer service te kunnen verlenen, tegen lagere kosten. KPN Telecom heeft in samenwerking met de Erasmus Universiteit eens laten uitzoeken wat de consument van deze vorm van dienstverlening vindt. Niet iedereen bleek even enthousiast.

Van de ondervraagde bellers denkt 47 procent positief over de nieuwe techniek. Onder hen zijn veel jongeren. De "niet-begrijpers" (19 procent) vinden het opvragen van informatie e.d. via voice responce echter vervelend, waarschijnlijk omdat zij het gebruik moeilijk vinden, aldus de opstellers van het rapport. Vooral ouderen behoorden tot die groep. Ook de "afwijzers" (34 procent) vinden het vervelend om hun zaken via dit systeem te regelen. Zij storen zich vooral aan de onpersoonlijke benadering. Naast ouderen bleken ook veel veertigers tot de "afwijzers" te behoren. Veruit de meeste ondervraagden (90 procent) vinden voice response onpersoonlijk. Een telefonist(e) van vlees en bloed vinden zij kwalitatief beter en klantgerichter, zo bleek.

Telecombeurs in Jaarbeurs
Onder de titel 'Telefonie Totaal '98' organiseert de Jaarbeurs in Utrecht volgende maand een informatiebeurs voor moderne bedrijfscommunicatie. De beurs, die gepaard gaat met een congres over telecommunicatie, geeft een overzicht van diverse communicatie-oplossingen en mogelijkheden op het gebied van bereikbaarheid, mobiliteit, flexibiliteit en de mogelijkheden om de kosten te drukken. Op een centraal plein op de beurs worden de innovaties gepresenteerd die zijn genomineerd voor de Telecom Innovatie Award. Tevens wordt tijdens een gala-avond de meest succesvolle telecommanager onderscheiden.

Elektronisch telefoonboek razend populair
Het telefoonboek op CD-Rom, de CD-Foongids, blijkt razend populair. De elektronische telefoongids werd vorig jaar op de markt gebracht. Sindsdien zijn al er meer dan 100.000 van verkocht. In Nederland zijn circa 7 miljoen openbare telefoonnummers in gebruik. Die nummers werden meestal opgezocht in de telefoongids. Door uitbreiding van de gegevens over de abonnees plus de toename van het aantal waren er echter steeds meer boeken nodig om alles op te nemen. Wil men beschikken over de complete set van 50 boeken dan heeft men nu al meer dan twee meter plankruimte in de kast nodig.

Tegenwoordig kan worden volstaan met één CD-tje. Daarop kan de gebruiker zoeken op branche/rubriek, naam, plaats, straat, postcode en netnummergebied. Sinds dit jaar is daar ook nog een plattegrondfunctie bijgekomen, waarmee men het opgevraagde adres op het computerscherm in kaart kan brengen. Desgewenst kan op de kaart worden ingezoomd, waardoor je vrijwel op de stoep van het opgevraagde adres staat. Overigens blijken de 'echte' elektronische stratenboeken nauwkeuriger in hun aanduidingen op de kaart. Duizenden bedrijven hebben de telefoonboeken de deur uit gedaan en werken met een editie van de CD-Foongids op abonnementsbasis. Veelal zetten zij de gids op hun computernetwerk, zodat iedereen vanaf zijn werkplek zelf de telefoonnummers kan opzoeken. Vier jaar per jaar ontvangt het bedrijf een geactualiseerde versie van het computerschijfje. Toch zal het papieren telefoonboek voorlopig niet verdwijnen. Jaarlijks worden nu nog zo'n 11 miljoen gidsen gedrukt. Veel van hen worden verstrekt aan abonnees die geen pc, of wèl een pc maar geen CD-Rom-speler hebben.

In Nederland 3000 telexaansluitingen
De schrijfmachine is op vrijwel alle kantoren vervangen door de pc, de telex door de fax. Althans dat denken we. In tien jaar tijd is weliswaar het aantal telex-aansluitingen in Nederland met 70 procent gedaald, er zijn er nog altijd zo'n 3.000 over. Met die forse teruggang van het aantal aansluitingen dreigde ook de kennis over de telex te verdwijnen. KPN heeft daarom een centraal punt, het Kenniscentrum Telex, in de hoofdstad in gebruik genomen, waar klanten terecht kunnen voor service en vragen over apparatuur of onderdelen, zoals typelinten.

Vooral bij banken, handelsondernemingen en scheepvaartbedrijven blijkt de telex nog gebruikt te worden. Belangrijk voor hen is vooral het feit, dat een per telex verzonden bericht rechtsgeldig is. De zender en ontvanger moeten een bericht bij aanvang en afsluiten bevestigen. Zo is er nooit twijfel over de identiteit van partijen. Ook voor Derde Wereldlanden blijkt de telex vaak het beste communicatiemiddel. In die landen is de fax nog lang niet zo gemeengoed als hier.