Europa en de buitenwereld (1150-1350)
Vraag 22
Maximumscore 2
- door de kerstening/uitbreiding van het christendom (in Scandinavië, IJsland, Polen en
Hongarije)
- door de Reconquista (gebieden in Spanje/Iberisch schiereiland heroverd op de moslims)
- door de kruistochten (gebieden op de moslims veroverd/nieuwe gebieden aan Europa
toegevoegd/in Klein-Azië kruisvaardersstaten gevestigd)
Vraag 23
E
Vraag 24
Maximumscore 2
feit: a, c en e
mening: b en d
Vraag 25
Maximumscore 2
Het is bruikbaar voor
- werkstuk 1: oriderdeel 3
- werkstuk 2; onderdeel 1
Vraag 26
Maximumscore 2
- het was gewoon dat christenen en moslims als vijanden afgebeeld werden
- afwijkend hier is dat er sprake is van een vriendschappelijke houding (omdat een
Europese christen en een Arabische moslim een spel (schaak) spelen)
Vraag 27
E
Vraag 28
Maximumscore 4
Indien gekozen werd voor de nieuwe kennis is te gebruiken
- De Arabische wereld heeft een grote voorsprong in kennis en wij moeten daarvan
profiteren
- Meer kennis van de wereld is goed voor de toename van de handel (van de Italiaanse
steden)
- De Arabische geleerden baseren hun kennis op exacte waarnemingen en experimenten
- Onze kennis van de Arabische taal en cijfers zal toenemen, daardoor is betere
communicatie met de Arabische wereld mogelijk
- Dankzij de Arahische wereld kunnen we kennis nemen van de geschriften van de Oudheid
Indien gekozen werd voor de nieuwe kennis is niet te gebruiken
- Deze kennis is afkomstig van moslims/de islam, een heidense godsdienst
- Wij mogen onze studenten niet extra stimuleren in het kennis nemen van een cultuur die
minderwaardig is aan de christelijke cultuur
- Wij hebben genoeg aan onze eigen, door de bijbel en het woord van de kerk gegeven kennis
- Alle kennis die wij hebben is goed en waar, experimenten en proefnemingen ziin niet
nodig en bovendien gevaarlijk
- De kerk is de enige die wetenschap mag bedrijven: nieuwe kennis kan de macht van onze
kerk in gevaar brengen
Vraag 29
Maximumseore 2
- ze dachten dat de standensamenleving door God bepaald/gewild was;
Toelichting :
- in Zijn naam kijkt Christus goedkeurend/zegenend neer op de standen
- in de afbeelding zit Christus op een verhoging; Hij geeft verschillende opdrachten om de
samenleving zo in te richten als Hij wil / Hij kijkt er goedkeurend/zegenend op neer
Vraag 30
Maximumscore 2
- kaart nummer 1, omdat
- deze kaart pralctisch bruikbare informatie geeft over de route naar Jeruzalem
Vraag 31
Maximumscore 3
steden
- reizigers krijgen meer/betere overnachtingsplaatsen
- opkomst speciale gasthuizen
- toename van voorzieningen, nodig voor het maken van de reis (bijvoorbeeld voedsel,
medicijnen, enzovoorts)
kompas
- grote(re) afstanden kunnen (over open water / door woestijnen) afgelegd worden / vaste
koers aanhouden / de geografische richting kan overal bepaald worden
landkaarten
- reizigers krijgen meer zicht op afstanden en obstakels die ze kunnen verwachten
- reizigers kunnen hun route beter bepalen / zich gemakkelijker oriënteren
Vraag 32
Maximumscore 3
- in onderdeel 1: medicijnen / geneeskunde
- in onderdeel 2: kaarten tekenen / cartografie / het beeld / aanzien van de wereld
- in onderdeel 3: sterrenkunde / wiskunde
Vraag 33
Maximumscore 2
- door de Pax Mongolica (vrede / orde / rust)
- want het werd veiliger/gemakkelijker om handel te drijven met Azië (o.a. door een
veilig en relatief goed onderhouden wegennet)
Vraag 34
Maximumscore 2
- (Een middeleeuwer had door) een gebrek aan geografische kennis (de opvatting dat er
drie werelddelen waren die door water van elkaar gescheiden werden)
- De katholieke kerk droeg het beeld uit dat Jeruzalem / het Heilige Land het centrum van
de (middeleeuwse) wereld was / in het midden van de kaart afgebeeld moest worden
- OT-kaarten waren op veel plaatsen (in kerken) te zien (en dus bepaalden ze het beeld)
- Slechts een klein deel van de geografische kennis uit de oudheid was bewaard gebleven
(waardoor veel Europeanen een eenvoudige voorstelling hadden van de wereld)
Vraag 35
Maximumscore 4
uithreiding van kennis
- het oproepen tot pelgrimsreizen
- het oproepen tot kruistochten
- het zenden van missionarissen
- het vastleggen van kennis over de wereld door monniken in de kloosters/kloosterscholen
- het stimuleren van onderwijs (in de volkstaal) door het oprichten van parochiescholen
- het preken in de kerk
beperking van kennis
- Nieuwe informatie die niet strookte met de kennis van de kerk/bijbel/kerkgeschriften
werd niet geaccepteerd
- Oude, bestaande kennis werd door de kerk niet getoetst aan de nieuwe informatie
- Niet gewenste kennis bleef hardnekkig gehandhaafd als die een bedreiging vormde voor het
christendorn
- Kennis van de buiten-Europese wereld, die inging tegen de christelijke leer, werd als
gevaarlijk bestempeld
- De kennis van de christelijke wereld/de rooms-katholieke kerk werd bij voorhaat
beschouwd als waar en superieur - het preken in de kerk
Vraag 36
D
Vraag 37
A
Vraag 38
Maximumscore 2
- Mensen in de Middeleeuwen hadden weinig kennis van buiten-Europese gebieden.
- Dit soort fantasieverhalen sloot aan bij de beelden die mensen in de Middeleeuwen hadden
van buiten-Europese gehieden.
Vraag 39
C
Vraag 40
Maximumscore 3
feiten: 1, 3, 4 en 5
vooroordelen: 2 en 6
Vorige
|