Geschiedenis 2, MAVO D



Europa en de buitenwereld (1150-1350)

Vraag 22

Maximumscore 2
  • door de kerstening/uitbreiding van het christendom (in Scandinavië, IJsland, Polen en
Hongarije)
  • door de Reconquista (gebieden in Spanje/Iberisch schiereiland heroverd op de moslims)
  • door de kruistochten (gebieden op de moslims veroverd/nieuwe gebieden aan Europa
toegevoegd/in Klein-Azië kruisvaardersstaten gevestigd)

Vraag 23

E

Vraag 24

Maximumscore 2
feit: a, c en e
mening: b en d

Vraag 25

Maximumscore 2
Het is bruikbaar voor
  • werkstuk 1: oriderdeel 3
  • werkstuk 2; onderdeel 1

Vraag 26

Maximumscore 2
  • het was gewoon dat christenen en moslims als vijanden afgebeeld werden
  • afwijkend hier is dat er sprake is van een vriendschappelijke houding (omdat een
Europese christen en een Arabische moslim een spel (schaak) spelen)

Vraag 27

E

Vraag 28

Maximumscore 4
Indien gekozen werd voor ’de nieuwe kennis is te gebruiken’
  • De Arabische wereld heeft een grote voorsprong in kennis en wij moeten daarvan
profiteren
  • Meer kennis van de wereld is goed voor de toename van de handel (van de Italiaanse
steden)
  • De Arabische geleerden baseren hun kennis op exacte waarnemingen en experimenten
  • Onze kennis van de Arabische taal en cijfers zal toenemen, daardoor is betere
communicatie met de Arabische wereld mogelijk
  • Dankzij de Arahische wereld kunnen we kennis nemen van de geschriften van de Oudheid
Indien gekozen werd voor ’de nieuwe kennis is niet te gebruiken’
  • Deze kennis is afkomstig van moslims/de islam, een heidense godsdienst
  • Wij mogen onze studenten niet extra stimuleren in het kennis nemen van een cultuur die
minderwaardig is aan de christelijke cultuur
  • Wij hebben genoeg aan onze eigen, door de bijbel en het woord van de kerk gegeven kennis

  • Alle kennis die wij hebben is goed en waar, experimenten en proefnemingen ziin niet
nodig en bovendien gevaarlijk
  • De kerk is de enige die wetenschap mag bedrijven: nieuwe kennis kan de macht van onze
kerk in gevaar brengen

Vraag 29

Maximumseore 2
  • ze dachten dat de standensamenleving door God bepaald/gewild was;
Toelichting :
  • in Zijn naam kijkt Christus goedkeurend/zegenend neer op de standen
  • in de afbeelding zit Christus op een verhoging; Hij geeft verschillende opdrachten om de
samenleving zo in te richten als Hij wil / Hij kijkt er goedkeurend/zegenend op neer

Vraag 30

Maximumscore 2
  • kaart nummer 1, omdat
  • deze kaart pralctisch bruikbare informatie geeft over de route naar Jeruzalem

Vraag 31

Maximumscore 3
steden
  • reizigers krijgen meer/betere overnachtingsplaatsen
  • opkomst speciale gasthuizen
  • toename van voorzieningen, nodig voor het maken van de reis (bijvoorbeeld voedsel,
medicijnen, enzovoorts)
kompas
  • grote(re) afstanden kunnen (over open water / door woestijnen) afgelegd worden / vaste
koers aanhouden / de geografische richting kan overal bepaald worden
landkaarten
  • reizigers krijgen meer zicht op afstanden en obstakels die ze kunnen verwachten
  • reizigers kunnen hun route beter bepalen / zich gemakkelijker oriënteren

Vraag 32

Maximumscore 3
  • in onderdeel 1: medicijnen / geneeskunde
  • in onderdeel 2: kaarten tekenen / cartografie / het beeld / aanzien van de wereld
  • in onderdeel 3: sterrenkunde / wiskunde

Vraag 33

Maximumscore 2
  • door de Pax Mongolica (vrede / orde / rust)
  • want het werd veiliger/gemakkelijker om handel te drijven met Azië (o.a. door een
veilig en relatief goed onderhouden wegennet)

Vraag 34

Maximumscore 2
  • (Een middeleeuwer had door) een gebrek aan geografische kennis (de opvatting dat er
drie werelddelen waren die door water van elkaar gescheiden werden)
  • De katholieke kerk droeg het beeld uit dat Jeruzalem / het Heilige Land het centrum van
de (middeleeuwse) wereld was / in het midden van de kaart afgebeeld moest worden
  • OT-kaarten waren op veel plaatsen (in kerken) te zien (en dus bepaalden ze het beeld)
  • Slechts een klein deel van de geografische kennis uit de oudheid was bewaard gebleven
(waardoor veel Europeanen een eenvoudige voorstelling hadden van de wereld)

Vraag 35

Maximumscore 4
uithreiding van kennis
  • het oproepen tot pelgrimsreizen
  • het oproepen tot kruistochten
  • het zenden van missionarissen
  • het vastleggen van kennis over de wereld door monniken in de kloosters/kloosterscholen
  • het stimuleren van onderwijs (in de volkstaal) door het oprichten van parochiescholen
  • het preken in de kerk
beperking van kennis
  • Nieuwe informatie die niet strookte met de kennis van de kerk/bijbel/kerkgeschriften
werd niet geaccepteerd
  • Oude, bestaande kennis werd door de kerk niet getoetst aan de nieuwe informatie
  • Niet gewenste kennis bleef hardnekkig gehandhaafd als die een bedreiging vormde voor het
christendorn
  • Kennis van de buiten-Europese wereld, die inging tegen de christelijke leer, werd als
gevaarlijk bestempeld
  • De kennis van de christelijke wereld/de rooms-katholieke kerk werd bij voorhaat
beschouwd als waar en superieur - het preken in de kerk

Vraag 36

D

Vraag 37

A

Vraag 38

Maximumscore 2
  • Mensen in de Middeleeuwen hadden weinig kennis van buiten-Europese gebieden.
  • Dit soort fantasieverhalen sloot aan bij de beelden die mensen in de Middeleeuwen hadden
van buiten-Europese gehieden.

Vraag 39

C

Vraag 40

Maximumscore 3
feiten: 1, 3, 4 en 5
vooroordelen: 2 en 6

 

Vorige

De Telegraaf-i breng deze uitslagen met dank aan:
Jacobus
Het Jacobus College
SMC
SM&C
A1
Internet-provider A1
Het auteursrecht op en de verantwoordelijkheid voor deze gegevens berusten bij het Jacobus College (Enschede), SM&C en A1.
De Telegraaf-i publiceert deze gegevens onder voorbehoud.
0