Geschiedenis 1, MAVO D
|
Berekening van een (eind)cijfer op basis van deze uitwerkingen en mogelijke antwoorden gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en kan riskant zijn.
|
"Het MAVO D examen: onderdeel "Nederland" was redelijk te
maken. Er waren veel bronnen, dus goed lezen was belangrijk. Het omvatte de leerstof goed:
inzicht!
Ook "Europa" was goed te doen, de leerstof was goed verdeeld, de brief een goede
opdracht: kennis!" B. Jokhorst, leraar geschiedenis Het ontstaan van het moderne Nederland (ca. 1780 tot
1830)
Vraag 1
C
Vraag 2
Maximumscore 2
een binnenlandse oorzaak
- leger en vloot werden steeds duurder
- ongelijke lastenverdeling /belastingdruk in de Republiek der Verenigde Nederlanden
tussen de gewesten onderling
- te grote belasting voor het gewest Holland
een oplossing:
- in Holland moesten de belastingen omlaag (om de economie te stimuleren)
- de andere gewesten moesten meer gaan betalen (aan de defensie)
- er moesten naast gewestelijke ook nationale belastingen komen
- (niet het volk, maar) de prins moest meer macht krijgen
Vraag 3
Maximumscore 3
Bij kaart 1 horen de gegevens a, d, f.
Bij kaart 2 horen de gegevens b, c, e.
Vraag 4
Maximumscore 2
- groep (figuur rechts): de patriotten
- groep (figuur links) : de Pruisen / het Pruisische leger
Vraag 5
B
Vraag 6
Maximumscore 2
onderdeel 1
- sommige mensen zijn de baas over anderen / de ongelijkheid van de mensen wordt
geaccepteerd
onderdeel 2
- de mensen hadden te weinig interesse voor de landsverdediging / de politiek
- de prins heeft het land niet in eigendom
- het volk beschouwt zich nog niet als baas over het land
Vraag 7
Maximumscore 2
Voor de boeren was het gevolg positief, omdat:
- zij rijker werden.
- zij (relatief) betere prijzen voor hun producten kregen.
- zij (door hun winsten) meer konden investeren in hun (boeren)bedrijf.
Vraag 8
B
Vraag 9
Maximumscore 2
Onderzoeksvragen
1 - Hoe is het (relatief) grote aantal pamfletten in 1781 te verklaren?
2 - Hoe is de (relatief) sterke daling van het aantal politieke tijdschriften en
pamfletten vanaf 1787/in 1787 te verklaren?
3 - Hoe is het (relatief) grote aantal pamfletten in 179S te verklaren? - Hoe is de
(relatief) sterke daling van het aantal pamfletten na 1795 te verklaren?
4 - Hoe is de (relatieve) stijging in 1814 te verklaren?
5 - Hoe is de (relatieve) stijging in 1830 te verklaren!
Antwoorden op de onderzoeksvragen :
Er kwamen meer/minder pamfletten kwamen door (in volgorde):
bij 1-het verschijnen van Aan het Volk van Nederland - de onderdrukking van
de oppositie na de Pruisische inval
bij 2-de Franse inval in Nederland
bij 3-de toenemende: onderdrukking door de Fransen
bij 4-het einde van de Franse overheersing / het begin van het Koninkrijk der Verenigde
Nederlanden
bij 5-de afscheiding van België
Vraag 10
Maximumscore 2
- eenheid in de belastingheffing; regel 1 2
- algemene/nationale belastingen (om gemakkelijker de kosten der staat te kunnen
bestrijden); regel 3
- gelijke lusten en lasten; regel 4
- belasting naar draagkracht/vermogen/inkomen; regel S 7
Vraag 11
Maximumscore 2
verandering van houding :
- veel Nederlandse burgers waren eerst voorstanders van de Fransen geweest (omdat ze
bevrijding van de stadhouder / vrijheid beloofden); later begonnen ze een hekel te krijgen
aan de Fransen
oorzaak van die verandering :
- een voorbeeld van onaangename gevolgen van de Franse overheersing
- de Fransen hadden nieuwe onderdrukking (geen vrijheid) gebracht
Vraag 12
Maximumscore 2
De Code Napoléon was rond 1810 modern te noemen, omdat:
- er eenheid in/van wetgeving kwam
- in het hele land dezelfde wet(ten) werd(en) toegepast
voor de maatschappelijke positie van vrouwen was het een verslechtering, omdat:
- men geen onderzoek meer mocht doen naar het vaderschap
- alleen de vrouw verantwoordelijk bleef voor de gevolgen van seks voor het huwelijk
- ongehuwde, zwangere vrouwen mannen niet meer tot een huwelijk konden dwingen
- ongehuwde, zwangere vrouwen mannen niet meer konden dwingen tot (het betalen van) een
schadevergoeding
Vraag 13
Maximumscore 3
b
c
e
Vraag 14
C
Vraag 15
Maximumscore 2
Bij Verlichting horen: a, d, e.
Bij reactie op Verlichting horen: b, c, f.
Vraag 16
A
Vraag 17
B
Vraag 18
D
Vraag 19
Maximumscore 2
Vraag 20
A
Vraag 21
Maximumscore 3
de kenmerkeri b, c, f en g
Volgende
|