Geschiedenis 1, MAVO D

Berekening van een (eind)cijfer op basis van deze uitwerkingen en mogelijke antwoorden gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en kan riskant zijn.


"Het MAVO D examen: onderdeel "Nederland" was redelijk te maken. Er waren veel bronnen, dus goed lezen was belangrijk. Het omvatte de leerstof goed: inzicht!
Ook "Europa" was goed te doen, de leerstof was goed verdeeld, de brief een goede opdracht: kennis!"  B. Jokhorst, leraar geschiedenis
Het ontstaan van het moderne Nederland (ca. 1780 tot 1830)

Vraag 1

C

Vraag 2

Maximumscore 2
een binnenlandse oorzaak
  • leger en vloot werden steeds duurder
  • ongelijke lastenverdeling /belastingdruk in de Republiek der Verenigde Nederlanden
tussen de gewesten onderling
  • te grote belasting voor het gewest Holland
een oplossing:
  • in Holland moesten de belastingen omlaag (om de economie te stimuleren)
  • de andere gewesten moesten meer gaan betalen (aan de defensie)
  • er moesten naast gewestelijke ook nationale belastingen komen
  • (niet het volk, maar) de prins moest meer macht krijgen

Vraag 3

Maximumscore 3
Bij kaart 1 horen de gegevens a, d, f.
Bij kaart 2 horen de gegevens b, c, e.

Vraag 4

Maximumscore 2
  • groep (figuur rechts): de patriotten
  • groep (figuur links) : de Pruisen / het Pruisische leger

Vraag 5

B

Vraag 6

Maximumscore 2
onderdeel 1
  • sommige mensen zijn de baas over anderen / de ongelijkheid van de mensen wordt
geaccepteerd
onderdeel 2
  • de mensen hadden te weinig interesse voor de landsverdediging / de politiek
  • de prins heeft het land niet in eigendom
  • het volk beschouwt zich nog niet als baas over het land

Vraag 7

Maximumscore 2
Voor de boeren was het gevolg positief, omdat:
  • zij rijker werden.
  • zij (relatief) betere prijzen voor hun producten kregen.
  • zij (door hun winsten) meer konden investeren in hun (boeren)bedrijf.

Vraag 8

B

Vraag 9

Maximumscore 2
Onderzoeksvragen
1 - Hoe is het (relatief) grote aantal pamfletten in 1781 te verklaren?
2 - Hoe is de (relatief) sterke daling van het aantal politieke tijdschriften en pamfletten vanaf 1787/in 1787 te verklaren?
3 - Hoe is het (relatief) grote aantal pamfletten in 179S te verklaren’? - Hoe is de (relatief) sterke daling van het aantal pamfletten na 1795 te verklaren’?
4 - Hoe is de (relatieve) stijging in 1814 te verklaren?
5 - Hoe is de (relatieve) stijging in 1830 te verklaren!
Antwoorden op de onderzoeksvragen :
Er kwamen meer/minder pamfletten kwamen door (in volgorde):
bij 1-het verschijnen van ’Aan het Volk van Nederland’ - de onderdrukking van de oppositie na de Pruisische inval
bij 2-de Franse inval in Nederland
bij 3-de toenemende: onderdrukking door de Fransen
bij 4-het einde van de Franse overheersing / het begin van het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
bij 5-de afscheiding van België

Vraag 10

Maximumscore 2
  • eenheid in de belastingheffing; regel 1 – 2
  • algemene/nationale belastingen (om gemakkelijker de kosten der staat te kunnen
bestrijden); regel 3
  • gelijke lusten en lasten; regel 4
  • belasting naar draagkracht/vermogen/inkomen; regel S – 7

Vraag 11

Maximumscore 2
verandering van houding :
  • veel Nederlandse burgers waren eerst voorstanders van de Fransen geweest (omdat ze
bevrijding van de stadhouder / vrijheid beloofden); later begonnen ze een hekel te krijgen aan de Fransen
oorzaak van die verandering :
  • een voorbeeld van onaangename gevolgen van de Franse overheersing
  • de Fransen hadden nieuwe onderdrukking (geen vrijheid) gebracht

Vraag 12

Maximumscore 2
De Code Napoléon was rond 1810 modern te noemen, omdat:
  • er eenheid in/van wetgeving kwam
  • in het hele land dezelfde wet(ten) werd(en) toegepast
voor de maatschappelijke positie van vrouwen was het een verslechtering, omdat:
  • men geen onderzoek meer mocht doen naar het vaderschap
  • alleen de vrouw verantwoordelijk bleef voor de gevolgen van seks voor het huwelijk
  • ongehuwde, zwangere vrouwen mannen niet meer tot een huwelijk konden dwingen
  • ongehuwde, zwangere vrouwen mannen niet meer konden dwingen tot (het betalen van) een
schadevergoeding

Vraag 13

Maximumscore 3
b
c
e

Vraag 14

C

Vraag 15

Maximumscore 2
Bij Verlichting horen: a, d, e.
Bij reactie op Verlichting horen: b, c, f.

Vraag 16

A

Vraag 17

B

Vraag 18

D

Vraag 19

Maximumscore 2
  • onderdeel 1
  • onderdeel 3

Vraag 20

A

Vraag 21

Maximumscore 3
de kenmerkeri b, c, f en g
 

 

Volgende

De Telegraaf-i breng deze uitslagen met dank aan:
Jacobus
Het Jacobus College
SMC
SM&C
A1
Internet-provider A1
Het auteursrecht op en de verantwoordelijkheid voor deze gegevens berusten bij het Jacobus College (Enschede), SM&C en A1.
De Telegraaf-i publiceert deze gegevens onder voorbehoud.
0