De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 14 september 2002  
---
Over Geld 
Over Geld 
Eurocalculator 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Service 
Scorebord 
AEX-koersen 
Bioscoopagenda 
Over Geld 
Dagje uit 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Telegraaf Holding 
Jaarverslag 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 O V E R   G E L D 
 
  Telefoonkosten kunnen omlaag
Goedkoper bellen is geen kunst

Tientallen bedrijven zitten onder KPN-tarieven

   
 

AMSTERDAM - DE TELEFOONREKENING van miljoenen bellende Nederlanders is sinds vorige maand weer hoger geworden. KPN heeft namelijk zowel de tarieven als het abonnementsgeld verhoogd. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de maandelijkse kosten aanzienlijk te drukken. Je moet ze alleen weten te vinden. Over Geld zet samen met telecom-specialist Ben Woldring de alternatieven op een rijtje.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (300x450, 32kb)

Iedereen kent ze wel. De stuntaanbieders op het gebied van telefonie. Bellen naar de andere kant van de wereld voor maar 4 cent per minuut, of van vast naar mobiel voor slecht 10 cent. Telefoniebedrijven met namen als Tele2, Onetel en Scarlet, zogenoemde carrier-maatschappijen, zorgden enkele jaren geleden voor een revolutie in de Nederlandse telefoonwereld. Tot die tijd had KPN het monopolie op het telefoonnet en de tarieven gehad, maar door een uitspraak van toezichthouder Opta kregen ook andere telefoonaanbieders de kans zich in de markt te storten. Bellers kregen voor het eerst de mogelijkheid de KPN-tarieven te omzeilen.

Het principe is simpel. Een carrier koopt groots in bij KPN en verkoopt de ingekochte minuten aan de klant die hierdoor voor veel minder dan het KPN-tarief kan bellen. Het enige dat hij hoeft te doen, is bellen via het 1600-nummer van de carrier. Het aanbod van aanbieders die qua prijs ver onder de KPN-tarieven zitten, is in de loop der jaren uitgegroeid tot enkele tientallen bedrijven. Toch maakt tot op de dag van vandaag slechts twintig procent van de Nederlanders gebruik van deze mogelijkheid tot goedkoper bellen.

Belprofiel

Een veel te laag percentage, meent telecomdeskundige Ben Woldring, bekend van onder meer de site www.bellen.com. Met behulp van de Belwijzer op deze site kunnen mensen op basis van hun persoonlijke belprofiel exact berekenen hoeveel zij zouden kunnen besparen op hun huidige telefoonrekening. Iets dat in de praktijk (uiteraard afhankelijk van het persoonlijke belprofiel) al gauw neerkomt op zo'n twintig tot dertig procent.

Woldring verwacht dat het aantal mensen dat gebruik maakt van de carriers in de toekomst gaat stijgen. "Er is een aantal recente ontwikkelingen geweest die het bellen via een 1600-nummer aantrekkelijker maken. Nog niet zo lang geleden moest je bijvoorbeeld nog voor elk nummer dat je belde, eerst het 1600-nummer toetsen. Iets dat veel mensen te omslachtig vinden. Maar nu is er de mogelijkheid van Carrier PreSelect, waarbij al het telefoonverkeer automatisch via het door jou ingestelde nummer verloopt. Die service is zelfs zo uitgebreid dat je via een speciaal nummer (0800-1273) per belsituatie díe aanbieder kunt instellen die voor jou het goedkoopst is. Bel je bijvoorbeeld vaak naar het buitenland, dan zoek je de aanbieder die daarvoor de laagste tarieven hanteert. Hetzelfde doe je bijvoorbeeld ook bij interlokaal en mobiel, tot je het voor jou perfecte profiel hebt samengesteld."

Het instellen van je persoonlijke voorkeuren per belsituatie is via het 0800-nummer slechts eenmalig nodig, daarna belt men automatisch via de ingevoerde nummers. Wel is het belangrijk dat de klant er vóór het instellen van is verzekerd dat hij zich bij elke carrier die hij wil gebruiken, heeft aangemeld. Is dat niet zo, dan zal hij 24 uur later niet meer kunnen bellen omdat dan al het telefoonverkeer via de nieuwe aanbieder verloopt. Overigens kun je altijd nog via KPN bellen door 1655 voor het nummer in te toetsen. Tip van telecomdeskundige Woldring is om vóór het instellen van de carriers, eerst handmatig te proberen of het nummer werkt. Een simpele manier om veel ongemak te besparen.

Sinds 1 augustus dit jaar mogen carriers voor het eerst ook met lokale beltarieven stunten. En aangezien zestig procent van de telefoontjes binnen de regio wordt gepleegd, is het nu nog interessanter gebruik te maken van de diensten van de verschillende telecomaanbieders.

Ook is de maandelijkse gespecificeerde rekening van de carriers volgens Woldring een pluspunt. Een aantal bedrijven biedt de rekening overigens enkel via internet aan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Bel1649 is daarvan een goed voorbeeld. Bij deze aanbieder kan de klant al een uur nadat hij heeft gebeld, zijn gegevens op internet bekijken. Ook de tarieven zijn spectaculair. Zo selecteert Bel1649 elke maand een aantal landen van over de hele wereld waarnaar toe voor de actieprijs van 1 cent per minuut kan worden gebeld.

Telecomdeskundige Woldring noemt telefoneren via een carrier 'de veiligste en interessantste manier om goedkoper te bellen'. "Wat ik heel belangrijk vind, is dat er geen addertjes onder het gras zitten. Je betaalt alleen wat je gebruikt. Geen extra abonnements- of andere kosten. Daarbij lopen de binnenlandse gesprekken via het KPN-netwerk, kwaliteit is dus gegarandeerd. Voor de buitenlandse verbindingen zoeken de aanbieders naar de allergoedkoopste netwerken, waardoor je veel minder hoeft te betalen. Wel kan het voorkomen dat de kwaliteit van de aanbieders onderling verschilt. Maar mijn ervaring is dat een telefoontje naar de helpdesk dat probleem oplost. De aanbieder gaat dan op zoek naar een ander netwerk dat wel goed werkt."

Wanbetalers

Omdat het carrier-telefoonverkeer via het netwerk van de KPN verloopt, behoudt de carrier-klant wel zijn abonnement bij de maatschappij. De recente beslissing van KPN om het abonnementsgeld voortaan vooraf te innen, is volgens Woldring overigens geen slechte. Dit ondanks het feit dat het voor sommige mensen een financiële tegenvaller zal zijn. "Het is een goede manier om wanbetalers te bestrijden. Die kun je nu heel snel aanpakken, terwijl zij vroeger al twee maanden hadden gebeld zonder te betalen. Het voorkomt dat KPN zijn tarieven nog verder moet verhogen."

In bepaalde delen van Nederland is er de mogelijkheid buiten de KPN om te bellen. Hier verloopt het telefoonverkeer via de kabel, hetzelfde netwerk waarop ook radio en tv onze huiskamers in komt. Dit is, naast het bellen met een carrier, een tweede manier om de telefoonrekening omlaag te krijgen. In Nederland zijn slechts twee bedrijven die deze mogelijkheid bieden: Essent met Twinner en UPC met UPC Telefonie (voorheen Priority Telecom).

Beide zijn volgens Woldring een goed alternatief voor een KPN-abonnement. "Zowel bij Twinner als bij UPC Telefonie liggen de abonnements- en belkosten een stuk lager en UPC ligt ook qua belkosten ver onder het KPN-tarief. Klanten van deze maatschappij bellen onderling voor slechts 1,4 cent per minuut en in het weekeinde is dat zelfs 0,5 cent per minuut. Ook biedt zowel Twinner als UPC Telefonie gratis voicemail en installatie."

Nadeel

Het grote nadeel van telefonie via de kabel is dat er geen gebruik kan worden gemaakt van de carrier-diensten, waardoor je als klant de goedkope tarieven voor het buitenland kunt mislopen. Maar ook hiervoor is een oplossing: het gebruik van stuntaanbieders als Teledump.nl en Telediscount.nl. Deze bedrijven maken gebruik van 0900-nummers waardoor ze ook bij kabeltelefonie werken. Ook hier zijn de kortingen vaak spectaculair. Vergelijkbaar met die van Bel1649 waarmee je voor 1 cent per minuut met de andere kant van de wereld spreekt. Overigens kunnen ook mensen met een KPN-aansluiting gebruikmaken van deze stuntaanbieders. Voordeel voor hen is dat men zich niet van tevoren hoeft aan te melden en de kosten worden op de standaardfactuur in rekening gebracht.

Met zoveel mogelijkheden tot goedkoop bellen is het volgens Woldring verwonderlijk dat er zo weinig Nederlanders gebruik van maken. Hij heeft er wel een verklaring voor: "Vooral bij de carriers is het even puzzelen om uit te vinden wat de beste optie is en daar haken veel mensen af. Dat is ook de reden dat we op bellen.com een speciale Belwijzer hebben ontwikkeld. Daarnaast vinden bellers het 'lastig' of 'omslachtig' om steeds het nummer in te toetsen, maar dankzij de Carrier Pre-Select is ook dat probleem nu verholpen. In het geval van kabeltelefonie zijn mensen vooral nog huiverig voor het onbekende. Toch zou ik bellers aanraden zich eens te verdiepen in de verschillende mogelijkheden die er zijn. Het geld ligt op straat, waarom zou je het laten liggen?"

KATINA STAVRIANOS




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 14 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.