Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 15 mrt 2001, 10:35  
---
NieuwsLink 
Binnen- & Buitenland 
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 N I E U W S L I N K 

 
Schiphol verbaasd
over uitlatingen Netelenbos




SCHIPHOL - Schiphol begrijpt weining van het verzet van minister Netelenbos (Verkeer) tegen de mogelijke aanleg van een zesde en zevende start- en landingsbaan. De luchthaven zegt over de kwestie nog helemaal geen besluiten te hebben genomen.

Schiphol benadrukt juist op verzoek van het kabinet vorig jaar een onderzoek te zijn gestart naar een uitbreiding van Schiphol, binnen de geldende milieunormen en de huidige lokatie. "We hebben Netelenbos daarover in januari gerapporteerd en meegedeeld dat we er nog niet uit zijn."

De minister noemde een eventuele zesde en zevende baan woensdagavond "buitengewoon onverstandig". Ze zegde toe Schiphol-baas G. Cerfontaine schriftelijk mee te delen dat dat "echt niet kan".

Uit de studie van afgelopen jaar blijft voor Schiphol eigenlijk maar een optie over, de aanleg van een parallelle Zwanenburgbaan. Maar zo'n (zesde) baan is gevoelig voor zijwind, waardoor die in zo'n 10 procent van de gevallen buiten bedrijf is.

Als overloop moet een parallelle Kaagbaan uitkomst bieden. Die (zevende) baan wordt niet volwaardig gebruikt, beklemtoont Schiphol, maar wordt alleen bevlogen als de extra Zwanenburgbaan eruit ligt. Bovendien is ook voor Schiphol een extra Kaagbaan alleen bespreekbaar als er een manier wordt gevonden om die te bereiken zonder over Amsterdam te hoeven vliegen.

"En dat willen we juist dit jaar verder onderzoeken", aldus de woordvoerder. Hij voegt eraan toe dat Schiphol genoegen neemt met vijf banen als de studie uitwijst dat 'gekromd' aanvliegen (langs Amsterdam) niet haalbaar is.

 

(Laatst bijgewerkt: do 15 mrt 2001, 10:35 uur)


[terug]
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.