SCHIPHOL - Schiphol begrijpt weining van het verzet van minister Netelenbos (Verkeer) tegen de mogelijke aanleg van een zesde en zevende start- en landingsbaan. De luchthaven zegt over de kwestie nog helemaal geen besluiten te hebben genomen.
Schiphol benadrukt juist op verzoek van het kabinet vorig jaar een onderzoek te zijn gestart naar een uitbreiding van Schiphol, binnen de geldende milieunormen en de huidige lokatie. "We hebben Netelenbos daarover in januari gerapporteerd en meegedeeld dat we er nog niet uit zijn."
De minister noemde een eventuele zesde en zevende baan woensdagavond "buitengewoon onverstandig". Ze zegde toe Schiphol-baas G. Cerfontaine schriftelijk mee te delen dat dat "echt niet kan".
Uit de studie van afgelopen jaar blijft voor Schiphol eigenlijk maar een optie over, de aanleg van een parallelle Zwanenburgbaan. Maar zo'n (zesde) baan is gevoelig voor zijwind, waardoor die in zo'n 10 procent van de gevallen buiten bedrijf is.
Als overloop moet een parallelle Kaagbaan uitkomst bieden. Die (zevende) baan wordt niet volwaardig gebruikt, beklemtoont Schiphol, maar wordt alleen bevlogen als de extra Zwanenburgbaan eruit ligt. Bovendien is ook voor Schiphol een extra Kaagbaan alleen bespreekbaar als er een manier wordt gevonden om die te bereiken zonder over Amsterdam te hoeven vliegen.
"En dat willen we juist dit jaar verder onderzoeken", aldus de woordvoerder. Hij voegt eraan toe dat Schiphol genoegen neemt met vijf banen als de studie uitwijst dat 'gekromd' aanvliegen (langs Amsterdam) niet haalbaar is.