DEN HAAG - De Registratiekamer wijst minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) op de risico's voor de persoonlijke levenssfeer door de invoering van een kilometerheffing voor automobilisten.
"Het Nederlandse wegennet kan veranderen in een 'big brother-circuit' als de privacy van de weggebruiker niet wordt gewaarborgd", waarschuwt de waakhond voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in Nederland.
"Voordat tot kilometerheffing wordt besloten moet goed worden nagedacht over hoe de heffing kan worden bepaald en een techniek die de privacy van automobilisten waarborgt", aldus een woordvoerder woensdag.
De Registratiekamer herinnert aan het debat in de Tweede Kamer over nieuwe belastingmaatregelen voor weggebruikers, eind 2000. "Toen is afgesproken dat een heffing voor weggebruikers zou moeten worden berekend aan de hand van zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens en met geavanceerde technologische hulpmiddelen."
De woordvoerder waarschuwt ervoor dat als de privacy voor weggebruikers onvoldoende aandacht krijgt, gedifferentieerde persoonsgegevens die op de snelweg worden verzameld ook voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt. Om misbruik te voorkomen denkt de Registratiekamer bijvoorbeeld aan een 'black box' voor auto's. "Die kan gereden kilometers registreren, maar hoeft niet bij te houden waar die zijn afgelegd."
Ook een prepay-systeem, zoals de beoogde elektronische portemonnee voor buitenlandse automobilisten, is volgens de Registratiekamer een mogelijkheid. "Automobilisten kunnen dan vooraf betalen, waardoor niet wordt geregistreerd waar deze persoon zich op dat moment bevindt."
In een brief aan Netelenbos schrijft voorzitter P. Hustinx van de Registratiekamer "dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het wetsvoorstel Bereikbaarheid en Mobiliteit niet is geregeld en dat de Registratiekamer evenmin om advies is gevraagd".
Voor Radio Rijnmond verklaarde minister Netelenbos woensdag de privacy van automobilisten te kunnen waarborgen, door de registratie van de auto, de locatie en het betalen te scheiden. "Er zijn technische systemen die een 'black box-systeem' voor de auto mogelijk maken. Dan kan een aangepaste registratie plaatsvinden zoals dat op verzoek van de abonnee soms ook met de telefoonrekening gebeurt", aldus de minister.