DEN HAAG - De Vereniging van Nederlandse Internetproviders (NLIP) komt eind dit jaar met een vernieuwd keurmerk voor internetproviders (ISP's). Het kwaliteitslabel moet consumenten helpen bij de keuze voor een aanbieder van internet.
Het nieuwe keurmerk is nodig omdat het bestaande is verouderd.
Ten tijde van de invoering van het oude label, twee jaar geleden, waren er nauwelijks aanbieders van internet via de kabel. Met de specifieke diensten die zij aanbieden, werd toen nog geen rekening gehouden.
De nieuwe versie gaat voor alle soorten internetproviders gelden en wordt verplicht voor alle leden van de NLIP, aldus H. Leemans, voorzitter van de NLIP. "Onze leden willen laten zien dat kwaliteit hen menens is. We willen dat consumenten de diensten van de providers goed kunnen vergelijken." Met het nieuwe keurmerk kan de consument de gegevens gemakkelijk naast elkaar zetten en vergelijken. De vereniging is vooral geïnteresseerd in de eisen die gebruikers aan hun providers stellen. Deze wil ze opnemen in het keurmerk. Daarom overlegt de NLIP met verschillende gebruikersgroepen, onder meer met die van Wanadoo (WIGG), Chello/UPC (COAX) en @Home Nederland (Troubles@home).
Ook worden verschillende eorganisaties in de discussie betrokken zoals de Consumentenbond, de werkgeversorganisatie VNO-NCW, de brancheorganisatie van ondernemingen in de informatietechnologie FENIT en de Registratiekamer.
Een externe onafhankelijke partij zal na de invoering van het keurmerk regelmatig de informatie toetsen die de internetproviders aanbieden. Ook kunnen internetgebruikers met klachten bij de geschillencommissie van de NLIP terecht.
De vereniging presenteert eind maart tijdens een algemene ledenvergadering de eerste uitkomsten van de gesprekken met gebruikersgroepen. Op de daarop volgende ledenvergadering eind oktober kunnen de leden stemmen over het vernieuwde kwaliteitsmerk.