BRUSSEL - Het zware Duvel-bier valt buiten België in de smaak. Producent Duvel Moortgat zag de omzet in Groot- Brittannië vorig jaar met ruim 38 procent stijgen. De omzetstijgingen in Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten varieerden van 6,2 tot 7,6 procent, wat de Belgische brouwer donderdag toch goed noemde.
In Nederland steeg Duvel van de tiende naar de zesde plaats in het segment speciaalbieren. Een krachtige reclamecampagne van 37 miljoen frank (2 miljoen) tegen 15 miljoen in 1999, was daar vast niet vreemd aan. In thuisland België, waar de verkoop 5,8 procent steeg, spendeerde de brouwer 47 miljoen frank, 8 miljoen meer.
In Frankrijk timmert Duvel Moortgat ook aan de weg. In het oosten van het land zijn samen met franchiseketen Les Fréres Berthom vijf themacafés rond speciaalbieren opgezet. Het is de bedoeling er elk jaar twee te openen.
De groep uit Breendonk, die ook de bieren Maredsous, Steendonk (in een samenwerkingsverband met Palm) en Brugse Tripel brouwt, zette vorig jaar 48,7 mijoen euro om, ruim 10 procent meer dan in 1999. De nettowinst (zonder uitzonderlijke uitgaven) steeg met 8 procent tot 6,5 miljoen euro. Het Duvel-bier was alleen goed voor een verkoop van bijna 214.000 hectoliter.
Duvel Moortgat is de op vier na grootste brouwer van België. Interbrew (Stella Artois, Leffe) is onbetwist nummer een. Michel Moortgat, eerste man bij de brouwerijgroep, sluit nauwere samenwerking met de marktleider niet uit. Van een overname is evenwel geen sprake. De kleinere brouwer heeft volgens Moortgat genoeg geld in kas voor verdere interne groei. De producent zet daarbij vooral in op zijn succesvolste merk, Duvel.