Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 15 mrt 2001, 18:25  
---
NieuwsLink 
Binnen- & Buitenland 
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 N I E U W S L I N K 

 
Duvel-bier slaat aan



BRUSSEL - Het zware Duvel-bier valt buiten België in de smaak. Producent Duvel Moortgat zag de omzet in Groot- Brittannië vorig jaar met ruim 38 procent stijgen. De omzetstijgingen in Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten varieerden van 6,2 tot 7,6 procent, wat de Belgische brouwer donderdag toch goed noemde.

In Nederland steeg Duvel van de tiende naar de zesde plaats in het segment speciaalbieren. Een krachtige reclamecampagne van 37 miljoen frank (ƒ2 miljoen) tegen 15 miljoen in 1999, was daar vast niet vreemd aan. In thuisland België, waar de verkoop 5,8 procent steeg, spendeerde de brouwer 47 miljoen frank, 8 miljoen meer.

In Frankrijk timmert Duvel Moortgat ook aan de weg. In het oosten van het land zijn samen met franchiseketen Les Fréres Berthom vijf themacafés rond speciaalbieren opgezet. Het is de bedoeling er elk jaar twee te openen.

De groep uit Breendonk, die ook de bieren Maredsous, Steendonk (in een samenwerkingsverband met Palm) en Brugse Tripel brouwt, zette vorig jaar 48,7 mijoen euro om, ruim 10 procent meer dan in 1999. De nettowinst (zonder uitzonderlijke uitgaven) steeg met 8 procent tot 6,5 miljoen euro. Het Duvel-bier was alleen goed voor een verkoop van bijna 214.000 hectoliter.

Duvel Moortgat is de op vier na grootste brouwer van België. Interbrew (Stella Artois, Leffe) is onbetwist nummer een. Michel Moortgat, eerste man bij de brouwerijgroep, sluit nauwere samenwerking met de marktleider niet uit. Van een overname is evenwel geen sprake. De kleinere brouwer heeft volgens Moortgat genoeg geld in kas voor verdere interne groei. De producent zet daarbij vooral in op zijn succesvolste merk, Duvel.

 

(Laatst bijgewerkt: do 15 mrt 2001, 18:25 uur)


[terug]
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.