AMSTERDAM - De Telegraaf denkt dat de malaise op de advertentiemarkt zich ook in de tweede helft van dit jaar zal voortzetten. Bezuinigingen en lagere papierprijzen zijn nog onvoldoende om de effecten daarvan te compenseren, waardoor het uitgeverijconcern zich gisteren bij de publicatie van de halfjaarcijfers genoodzaakt zag met een nieuwe winstwaarschuwing naar buiten te komen. Mogelijk zal in heel 2002 een 'licht verlies' worden geleden.

|
Dagblad De Telegraaf wordt harder geraakt door de advertentiemalaise dan andere landelijke kranten. (Eigen foto)
|
In april werd nog de verwachting uitgesproken dat de nettowinst exclusief bijzondere lasten dit jaar tenminste gelijk zou zijn aan die in 2001 (€16,5 miljoen), terwijl het 'normale' resultaat in de eerste helft van 2002 "aanmerkelijk" (30 tot 45%) lager zou uitkomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De gisteren gepubliceerde halfjaarwinst bedraagt €11,3 miljoen, ruim 41% lager dan het resultaat over de eerste zes maanden van vorig jaar (€19,3 miljoen) maar wel in lijn met de verwachtingen. Over het hele jaar lukt het de uitgeversonderneming niet de prognoses te halen.
Een nieuwe reorganisatievoorziening van €25 miljoen bruto (ca. €17 miljoen netto) drukt het bedrijf voor het tweede achtereenvolgende boekjaar in het rood. In 2001 was er sprake van liefst €46 miljoen aan incidentele lasten (reorganisatievoorzieningen en goodwillafschrijvingen), waardoor er onder de streep €29,5 miljoen werd verloren. Operationeel, dus exclusief bijzondere lasten, wordt er net als vorig jaar wel een winst behaald van naar schatting €13 miljoen à €14 miljoen.
De 'aanvullende voorziening' zal vooral worden gebruikt om de regionale kranten te reorganiseren. Dagblad De Limburger en het verliesgevende Limburgs Dagblad zullen verdergaand moeten samenwerken; over de mogelijkheden wordt momenteel overlegd met de mededingingsautoriteit NMa. De belangrijkste ingrepen zullen echter plaatsvinden bij de Hollandse Dagbladcombinatie (HDC). Vooral de bladen van HDC-zuid (Leidsch Dagblad, Gooi- en Eemlander en het Haarlems Dagblad) presteren onvoldoende. Het Leidsch Dagblad draait zelfs met rode cijfers. Gedacht wordt aan onder meer een rompkrant voor alle regionale HDC-kranten om de kosten drastisch te verlagen.
De verdere integratie van de regionale kranten zal volgens Telegraafdirecteur Fred Arp zo'n 200 arbeidsplaatsen kosten, en leiden tot een structurele besparing van €9 miljoen per jaar. "Maar daar is tijd voor nodig." De inmiddels vrijwel voltooide reorganisatie van de Amsterdamse bedrijven zal leiden tot structureel €16 miljoen lagere kosten.
Dagblad De Telegraaf is nog steeds goed voor 60% van de omzet van het Telegraafconcern. Met een 17% lagere advertentie-omzet in de eerste helft van dit jaar werd de krant zwaarder getroffen door de economische malaise dan andere landelijke kranten. "En zolang wij harder dalen dan de rest, is het dieptepunt nog niet bereikt", stelt Arp. "We hebben geen enkel idee wanneer de markt zich herstelt."
De omzet van het concern als geheel viel met ruim €70 miljoen terug tot €384,4 miljoen. Daarvan was €45 miljoen echter te wijten aan het onderbrengen van de drukkerijdivisie Biegelaar Groep in een fusie met de Brouwer Groep. Autonoom daalde omzet met 6%.