In horror-komedie 'Vampire in Brooklyn'
Eddie Murphy terug als schalkse griezel
Het was een oude afspraak tussen Wes Craven en Eddie Murphy. De eerste,
een vermaarde horror-regisseur die onder meer 'A nightmare on Elm Street'
op zijn naam heeft staan, wilde wel eens met humor werken. En Murphy had
wel eens zin in iets heel anders dan uitsluitend lol maken. Hij was al jaren
geïntrigeerd bezig met spoken. Het gevolg is 'Vampire in Brooklyn', volgens
Eddie een suspense-film met komedie-effecten. En volgens zijn regisseur
een komedie met griezeltrekjes.
De komiek behoort in 'Vampire in Brooklyn' tot het geslacht dat afstamt
van Nosferatu, de ondode, de klassieke vampier die al in talloze films hoofdpersoon
was. Zijn werkterrein beperkt zich tot Brooklyn, ver van het Oost-Europese
oord Transsylvania waar het kasteel staat van de stamvader. Zijn prooi is
een vrouw, niet zomaar een vrouw. Zij is behalve begerenswaardig voor de
man in de vampier ook een afstammelinge van een door Nosferatu fataal aangeraakte
familie. Hij zou gaarne zijn tanden in haar nek zetten. Angela Bassett staat
voor haar model.
Puur horror dus zou je zeggen. Regisseur Wes Craven en zijn afdeling Speciale
Effecten maken het daar ook naar. Het enige dat ondanks de bedreigende scènes
en morbide liefdesbekentenissen hoop op leven belooft en de kijker eraan
herinnert dat 'het maar film is', zijn de ogen van Eddie Murphy. Door de
enge maskers heen behouden ze hun schalkse glans en kijken ze voortdurend
guitig de zaal in alsof we anderhalf uur lang beetgenomen worden. En Eddie
zou Murphy niet zijn wanneer de laatste scène daarover geen uitsluitsel
gaf. Hij schreef immers niet voor niets zelf mee aan het scenario.
Henk ten Berge
Foto: Eddie Murphy en Angela Bassett in "Vampire in Brooklyn".
Première 27 juni 1996 |