In horror-komedie 'Vampire in Brooklyn'

Eddie Murphy terug als schalkse griezel

Het was een oude afspraak tussen Wes Craven en Eddie Murphy. De eerste, een vermaarde horror-regisseur die onder meer 'A nightmare on Elm Street' op zijn naam heeft staan, wilde wel eens met humor werken. En Murphy had wel eens zin in iets heel anders dan uitsluitend lol maken. Hij was al jaren geïntrigeerd bezig met spoken. Het gevolg is 'Vampire in Brooklyn', volgens Eddie een suspense-film met komedie-effecten. En volgens zijn regisseur een komedie met griezeltrekjes.

De komiek behoort in 'Vampire in Brooklyn' tot het geslacht dat afstamt van Nosferatu, de ondode, de klassieke vampier die al in talloze films hoofdpersoon was. Zijn werkterrein beperkt zich tot Brooklyn, ver van het Oost-Europese oord Transsylvania waar het kasteel staat van de stamvader. Zijn prooi is een vrouw, niet zomaar een vrouw. Zij is behalve begerenswaardig voor de man in de vampier ook een afstammelinge van een door Nosferatu fataal aangeraakte familie. Hij zou gaarne zijn tanden in haar nek zetten. Angela Bassett staat voor haar model.

Puur horror dus zou je zeggen. Regisseur Wes Craven en zijn afdeling Speciale Effecten maken het daar ook naar. Het enige dat ondanks de bedreigende scènes en morbide liefdesbekentenissen hoop op leven belooft en de kijker eraan herinnert dat 'het maar film is', zijn de ogen van Eddie Murphy. Door de enge maskers heen behouden ze hun schalkse glans en kijken ze voortdurend guitig de zaal in alsof we anderhalf uur lang beetgenomen worden. En Eddie zou Murphy niet zijn wanneer de laatste scène daarover geen uitsluitsel gaf. Hij schreef immers niet voor niets zelf mee aan het scenario.

Henk ten Berge

Foto: Eddie Murphy en Angela Bassett in "Vampire in Brooklyn".

Première 27 juni 1996