De Nederlandse regisseur JAN DE BONT, die Hollywood veroverde heeft schoon genoeg van de sterallures van allerlei
wereldsterren! Voor zijn laatste twee grote succesfilms SPEED en TWISTER
gebruikt hij dan ook geen 'mega-vedetten' als ARNOLD SCHWARZENEGGER, SYLVESTER
STALLONE of BRUCE WILLIS.
De Bont geeft de voorkeur aan onbekende acteurs en actrices en heeft daarmee
min of meer de oorlog verklaard aan de grote wereldsterren waar hij vroeger
wel mee heeft gewerkt.
"Vroeger wilden sterren als Stallone, Schwarzenegger en Willis alles zelf
doen", zegt hij. "Nu moet je voortdurend met argumenten blijven komen om
hen iets te laten doen. Dan zegt men tegen je: 'Ze zijn zo gevoelig. Je
moet voorzichtig met hen omgaan'. Daar heb ik geen zin meer in", aldus De
Bont. "We zijn allemaal gevoelig!"
Hij heeft met zijn nieuwe methode om dan maar onbekende sterren de hoofdrollen
te laten spelen een nieuwe koers ingeslagen. En met succes. Twister en Speed
trekken in de hele wereld volle zalen. Speed bracht al meer dan 500 miljoen
gulden op en Twister lijkt Speed te overtreffen.
Het opmerkelijke van JAN DE BONT's nieuwste film TWISTER is dat er geen
grote wereldsterren in spelen zoals men vroeger wel gewend was in zogenaamde
rampenfilms. In de jaren zeventig vertolkten sterren van naam hoofdrollen
in rampenfilms als Earthqueke en The Towerning Inferno. En niet alleen elke
held maar ook elk slachtoffer in die film was wel een ster.
Maar in Twister en ook in De Bonts eerste grote succes Speed en nu eveneens
in Indepence Day komen geen bekende namen voor. Speed was de doorbraak voor
Sandra Bullock en Keanu Reeves. Die werden echter ná deze film pas een ster.
Maar in de andere producties komt men namen tegen als Jeff Goldblum, Bill
Pullman en Will SMith.
En dat geldt ook voor Twister-ster Bill Paxton, die tot nu toe alleen maar
bijrollen had gespeeld en Helen Hunt, alleen bekend door haar eenvoudige
charme in comedy-series op tv.
Waarom worden er geen sterren meer gebruikt voor deze grootste kassuccessen
van dit jaar?
Jan de Bont zegt: "Dat is zuiver een kwestie van geld. Alleen de computereffecten
in Twister kosten zo'n vijftig miljoen gulden. Dat is ongeveer een derde
van het totale budget van de film. En ze maken maar een klein deel uit van
de film."
De Bont vervolgt: "De mensen denken dat de techniek goedkoper wordt, maar
dat is niet zo. Het geldt wel voor het materiaal, maar niet voor het talent,
want je hebt zoveel mensen nodig: schilders, kunstenaars, digitale kunstenaars.
De digitale effecten in Twister zijn een van de belangrijkste attracties
geworden van de film."
Maar er is ook een andere reden voor het lage ster-gehalte van de grote
films van dit jaar. Al die overbetaalde sterren uit de jaren tachtig, zoals
Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis raken uit de mode.
De Bont zegt: "Irwin Allen, de producent van klassieke rampenfilms als The
Poseidon Adventure, was altijd heel afhankelijk van sterren. Ook ik heb
veel met hem gewerkt, maar het blijft toch moeilijk voor het publiek om
zich met hen te identificeren. Bovendien", voegt De Bont er openhartig aan
toe, "moet je, als je iets van hen wilt, daar de hele tijd met hun over
redetwisten. Je moet maar met argumenten blijven komen."
Dat brengt ons op de geruchten dat Jan de Bont tijdens de opnamen een soort
tiran zou zijn, die bereid is alles en iedereen op te offeren voor zijn
film. Zo zou actrice Helen Hunt bewusteloos zijn geraakt bij de orkaanopnamen
omdat zij door verschillende voorwerpen geraakt zou zijn.
Bovendien zouden zij en Paxton verschillende dagen tijdelijk blind zijn
geweest. Ze waren gedwongen beschermende brillen te dragen.
Bovendien waren er keiharde conflicten met de filmcrew. De Bont zou een
camera-assistent in de modder hebben geduwd. Er zou een massale wegloop-actie
hebben plaatsgehad onder leiding van zijn chef-cameraman DON BURGESS. Burgess'
vervanger raakte trouwens ook nog gewond toen een decorstuk bovenop hem
terecht kwam tijdens een van de laatste opnamedagen.
Jan de Bont was toen gedwongen de camera zelf weer ter hand te nemen.
De Bont zegt over deze verhalen: "Ik zal een acteur nooit in gevaar brengen.
BIj alle films waaraan ik heb gewerkt, is nooit iemand gewond geraakt. Zeker,
soms krijgen er mensen schaafwondjes of blauwe plekken, maar ik zal een
acteur nooit iets laten doen dat ik zelf niet zou doen."
Dit is op zichzelf niet zo'n geruststellende uitspraak voor acteurs en actrices
die met hem in zee gaan. De Bont werd in 1981 immers zelf bij de opnamen
van de wilde dierenfilms 'Roar' door een leeuw aangevallen waarbij hij bijna
werd gescalpeerd.
De Bont is zich er echter goed van bewust dat als hij van zogenaamde A-acteurs
(sterren die zo'n dertig miljoen gulden per film verdienen) dergelijke moeilijke
en extra dingen verwacht, zij zich meteen zullen terugtrekken in hun luxueuze
kleedcaravan om hun advocaat, hun agent en hun therapeut te bellen.
"Toen zij met het acteren in films begonnen, wilden ze alles doen. Zeker
met een man als Schwarzenegger was dat zo. Hij gooide zich helemaal in een
rol. Niets was hem te veel. Maar de laatste tijd is er een tendens deze
grote sterren te behandelen als troeteldiertjes. 'Ze zijn zo gevoelig',
krijg je dan te horen. 'Je moet heel voorzichtig met hen omgaan.' Ik kreeg
er op den duur schoon genoeg van. We zijn tenslotte allemáál gevoelig."
Jan de Bont heeft nu echter ook ervaren dat zelfs onbekende sterren die
hij groot heeft gemaakt, zoals Keanu Reeves, die bekend werd met Speed,
lastig kunnen worden. Zo wil Reeves niet in Speed 2 spelen, waarvan de opnamen
binnenkort beginnen.
"Hij maakt een moeilijke tijd door", zegt De Bont. "Hij wil maar niet volwassen
worden. Hij wil jong blijven. Hij geniet ook niet van het succes van Speed.
Hij wil geen actieheld worden. Toen hij naar de première kwam van Twister
werd hij bestormd door fotografen en raakte totaal buiten zijn zinnen."
In het tweede deel van Speed zal de mannelijke hoofdrolspeler echter dezelfde
naam JACK blijven dragen in zijn rol als Keanu. "Ik gebruik eigenlijk het
liefste de eigen namen van de acteurs voor hun rol. Voor Twister wist ik
voor Bill Paxton niets anders te verzinnen dan de naam Bill. De acteurs
voelen zich hiermee op hun gemak. En misschien verzacht het de pijn wat
voor de moeilijke momenten die zij tijdens het filmen doormaken."
Jan de Bonts film Speed heeft nu al zo'n 550 miljoen opgebracht. En het
zier er naar uit dat Twister dit persoonlijke record van De Bont al weer
zal verbeteren. Wat dat betreft kan JAN DE BONT niet meer stuk in Hollywood!
En dat zonder grote Hollywoodsterren in zijn films!
|