Danser-acteur speelt
prachtige dame in 'To Wong Foo'

Patrick Swayze werd verliefd
op zijn eigen spiegelbeeld!

"Toen ik nog danser was", onthult Patrick Swayze over zijn travestietenrol in 'To Wong Foo' (deze maand exlusief op video) kwamen allerlei meisjes aan mij vragen hoe ze een beetje gracieus moesten lopen op hoge hakken. Dat moest ik wel weten, als ballerina... Dus ben ik maar gaan oefenen op een paar maatje 43 en na een tijdje had ik het onder de knie, of liever daarboven. Want het heeft alles met de heup te maken en de soepelheid van het gewricht aldaar."

Of hij het even voor wil doen. Daar is Patrick Swayze niet te beroerd voor. Hij staat op uit zijn sterrenzetel en loopt door de kamer om te laten zien wat hij precies bedoeld. Dat je de heupen als het ware als een welter om de as moet laten wentelen. Om het iets beschouwelijker te maken doet hij het zelfs in slow-motion.

Als iets duidelijk wordt, tijdens het gesprek met Patrick Swayze is het wel dat hij door zijn sterstatus niet boven de aarde is gaan zweven. "Kan ook niet anders", erkent hij. "Het is nu eenmaal niet zo dat het geluk mij aan komt vliegen. Een film waar ik in optreed is niet bij voorbaat een succes. 'Dirty dancing' daar verwachtten de producenten nauwelijks iets van; zeker niet toen ze de eerste montage hadden gezien. En 'Ghost' was een scenario dat eerste zestien keer herschreven moest worden voordat IEMAND er aan wou beginnen."

Maandenlang heeft Patrick Swayze op die hoge hakken en in opstandige dameskleren door de woestijn moeten hollen voor 'To Wong Foo', het verhaal over drie drag-queens die op weg zijn naar een heuse miss-verkiezing maar onderweg stranden in een cowboydorpje waar mannetjes nog mannetjes zijn en vrouwtjes vrouwtjes.

"Ik zag mezelf in de spiegel tijdens een van de eerste make-up-sessies", lacht Swayze. "Mijn moeder had wel eens gezegd, dat ze dacht dat ik een heel mooi meisje zou zijn geweest. Daar doe je dan in je puberjaren altijd een beetje misselijk over. Maar ik keek naar mezelf en ik dacht... ze heeft gelijk. Ja, ik dankte God op mijn blote knietjes voor zulke heldhaftige grimeurs, maar die zachte trekken moeten toch ergens verborgen zitten, nietwaar?"

"Ik heb gesolliciteerd naar die rol, ja", zegt hij openhartig. "Het was een script waarvan ik gehoord had en ik dacht... daar moet ik in. Tegen mijn agent in, want die vond het niet goed bij mijn status passen. In Hollywood leven de meest conservatieve geesten die er op de wereld rondlopen. En de meesten daarvan zijn mijn beste vrienden. Ik val ze niet af, maar alles wat buiten de geëffende paden valt... daar zijn ze doodsbang voor."

De drie acteurs die voor de travestieten-rollen werden ingehuurd (naast Swayze, Wesley Snipes en John Leguizamo) zijn alle drie belijdende hetero-seksuelen. In de reclame-campagne om de film heen werd dat ook min of meer sluiks benadrukt. We mochten eens gaan denken dat de drie als dames verklede heren echt andere driften hadden dan de 'normale'.

"Ik vind het niet belangrijk", zegt Swayze. "Het hoort bij de machinerie van Hollywood. Je moet een drempel wegnemen voor kijkers die wellicht toch enigszins homofobisch zijn. Die toch kippenvel krijgen bij alles wat anders geaard is. Nou ja, als je door dat soort etiketten op ons te plakken ook DIE mensen je theater binnenhaalt, dan is dat mooi meegenomen. In de film help je ze wel over die gene heen. Want dit script toont mensen waar je wel van moet gaan houden. Of ze nou man, vrouw of daar tussenin zitten, bovenuit komen, links of rechts langs gaan..½ Ik ben er van overtuigd dat slechts goed vertelde verhalen mensen kan genezen van vooroordelen."

Toen Swayze in z'n jurk over de filmset drentelde kwam in de Amerikaanse bioscoop ook 'Priscilla, Queen Of The Desert' uit... ook al een film over travestieten. Geschrokken van de concurrentie?

"Ja, natuurlijk. En ik ben hem ook niet gaan zien. Nee, niet uit angst... maar ik was bang dat ik me er tegen af ging zetten. Dat ik door die film een gevoel zou ontwikkelen van: zo moet je dat dus NIET doen. En ik wil mijn EIGEN koers varen, mijn eigen stempel drukken op zo'n rol." Hij lacht er bijna verlegen bij. "Integriteit noemen ze dat, geloof ik. Zo moeilijk om in Hollywood te behouden... dus met elk streepje oprechtheid die ik over heb ben ik zo trots als een pauw."

Publicatie 29 augustus 1996