Een etentje met dodelijke gevolgen...
'The Last Supper'
Een keer per week kookt Paulie een diner voor haar beste vrienden. Allemaal
intellectuelen die graag onder het genot van een goed glas wijn en een lekkere
maaltijd over de problemen in de wereld keuvelen. Daar nodigen ze meestal
een gast bij uit met uitgesproken ideeën over deez' of geen'. Wat die mee-eters
niet weten is dat deze hap wel eens hun 'Last Supper' zou kunnen zijn.

De ellende begint met een vrachtwagenchauffeur die vindt dat Hitler gelijk
heeft gehad en volhoudt dat er in de vernietigingskampen helemaal niet zoveel
joden zijn omgekomen als men altijd wel beweert. Door een samenloop van
omstandigheden krijgt de engerd een vleesmes tussen zijn ribben. Zo rekent
de beschaving dus af met foute denkbeelden.
Nu kun je twee dingen doen in zo'n geval. Naar de politie, of niet. Tot
dat laatste besluit het disgezelschap en prompt wordt de vrachtwagenchauffeur
begraven in de tuin. Daar wordt het trouwens erg druk, want al snel bedenkt
het clubje dat dit de manier is om ook van een stel andere fouteriken af
te komen. Dominee tegen homo's, vrouw tegen abortus, hippie tegen zwervers;
en ze gaan er allemaal aan.
Maar hun grootste tegenstander moet het vijftal nog vinden, en dat is de
politicus Norman Arbuthnot (Ron Perlman) waarvan ze allemaal weten dat hij
een griezel is, maar die op geen kwade uitspraak valt te betrappen. Hij
wordt dan ook hun ondergang.
Regisseuse Stacy Title maakte met dit idee een vermakelijke film die lichtvoetig
over al die moordpartijen heendanst. Toch is het een gemiste kans, want
binnen die komisch toon had ze de gelegenheid gehad om daadwerkelijk wat
verkeerde ideologieën aan de kaak te stellen. Iets meer inhoudelijkheid
in de gesprekken, en wat minder flirten met de grapdichtheid, had deze film
zelfs enige literaire allure kunnen geven. Nu is het lachen, ook lekker,
maar absoluut niet voedzaam.
Première 24 oktober 1996
|