Circus Las Vegas in 'The Great White Hype'

Het media-circus rond de bokssport

Las Vegas wil nog wel eens bestempeld worden als het Sodom en Gomorra van de westerse wereld. Heel wat films hebben die reputatie al onderstreept. 'The Great White Hype' doet dat ook en wel vanuit een discipline waarin corruptie en publicitair bedrog welig tieren: de bokswereld. De gokstad in Nevada is vaak het toneel van gevechten om wereldtitels en dus van een gigantisch media-circus waarin money-making de hoofdrol vervult.

We maken in 'The Great White Hype' kennis met een doortrapte bokspromotor die zijn 'sport' weliswaar voorziet van veel show en glamour, maar vanwege de miljoenen het manipuleren van sportmensen en publiek niet schuwt. Wanneer blijkt dat de kijkcijfers en dus de inkomsten van de titelgevechten teruglopen, moet er een truc bedacht worden. De creativiteit is even groot als voos, maar het levert in ieder geval in de bioscoop grillige verhalen op.

Samuel Jackson speelt als een sultan de promotor, die sigaren rokend, met juwelen rinkelend en omgeven door slijmerds en ja-knikkers een wereld gewetenloos regeert. Reginald Hudlin, de regisseur, heeft het hele relaas gestileerd volgens een modern design en voorzien van muziek waardoor een gevecht op een popconcert begint te lijken. Jeff Goldblum laat hij van zijn tegenspeler een karikatuur maken. En door deze elementen en ingrepen krijgt 'The Great White Hype' uiteindelijk ondanks z'n meedogenloze uiterlijk het karakter van een komedie.

HtnB.

Foto: Samuel Jackson (rechts) en Damon Wyens in 'The Great White Hype'

Première 29 augustus 1996