Circus Las Vegas in 'The Great White Hype'
Het media-circus rond de bokssport
Las Vegas wil nog wel eens bestempeld worden als het Sodom en Gomorra van
de westerse wereld. Heel wat films hebben die reputatie al onderstreept.
'The Great White Hype' doet dat ook en wel vanuit een discipline waarin
corruptie en publicitair bedrog welig tieren: de bokswereld. De gokstad
in Nevada is vaak het toneel van gevechten om wereldtitels en dus van een
gigantisch media-circus waarin money-making de hoofdrol vervult.

We maken in 'The Great White Hype' kennis met een doortrapte bokspromotor
die zijn 'sport' weliswaar voorziet van veel show en glamour, maar vanwege
de miljoenen het manipuleren van sportmensen en publiek niet schuwt. Wanneer
blijkt dat de kijkcijfers en dus de inkomsten van de titelgevechten teruglopen,
moet er een truc bedacht worden. De creativiteit is even groot als voos,
maar het levert in ieder geval in de bioscoop grillige verhalen op.
Samuel Jackson speelt als een sultan de promotor, die sigaren rokend, met
juwelen rinkelend en omgeven door slijmerds en ja-knikkers een wereld gewetenloos
regeert. Reginald Hudlin, de regisseur, heeft het hele relaas gestileerd
volgens een modern design en voorzien van muziek waardoor een gevecht op
een popconcert begint te lijken. Jeff Goldblum laat hij van zijn tegenspeler
een karikatuur maken. En door deze elementen en ingrepen krijgt 'The Great
White Hype' uiteindelijk ondanks z'n meedogenloze uiterlijk het karakter
van een komedie.
HtnB.
Foto: Samuel Jackson (rechts) en Damon Wyens in 'The Great White Hype'
Première 29 augustus 1996
|