Machtig avontuur in wildernis
Beer jaagt op Oscarwinnaar Hopkins in 'The Edge'
door Eric Koch
Geen onderwerp of Anthony Hopkins heeft er iets over gelezen. Maar wat is
zijn boekenwijsheid waard als hij in de wildernis op zichzelf is aangewezen?
Theorie wordt praktijk in de pakkende avonturenfilm 'The Edge' als miljonair
Hopkins in een privévliegtuigje neerstort in de woeste omgeving van Noord
Canada.

Anthony Hopkins in gevecht met een grote beer.
Hij is in het gezelschap van fotograaf Alec Hopkins en diens assistent.
Ze waren een dag eerder neergestreken in het imponerende natuurgebied voor
een mode-reportage rond Hopkins' jonge echtgenote Elle MacPherson. Om die
foto's iets authentieks te geven heeft Baldwin de ruige kop van een jager
uit de buurt op het oog. Op zoek naar de man gaat de fotoploeg in hun watervliegtuigje
en Elle prest haar echtgenoot om mee te gaan. "Goed voor je", zegt ze. "Een
mooi avontuur."
Haar woorden blijken profetisch, al genieten de hoofdpersonen zelf bepaald
niet van de hardhandige terugkeer naar de natuur. De australische regisseur
Lee Tamahori (die eerder lijfelijk voelbaar geweld in beeld bracht in .....) mikt bepaald niet op een vriendelijk kanpeertripje in een zonovergoten
Hollywooddecor. De manier bijvoorbeeld waarop een beer een van de metgezellen
tot zijn maal maakt, laat weinig aan de verbeelding over en ook de daaropvolgende
ontberingen hebben een realistische grimmigheid.
Zo interessant en levensecht zijn ook de personages. Anthony Hopkins blijkt
net zo thuis in de primaire natuur als in de stoffige wereld van E.M. Forster.
We maken met hem kennis als een toonbeeld van ingetogen beschaving, een
vriendelijke, wat afstandelijke man die het liefst in alle stilte een goed
boek leest. Maar als je miljardair bent en getrouwd met een zeer aantrekkelijke
jonge vrouw is je geen rust beschoren. Bovendien: wijzer word je niet alleen
onder de schemerlamp, maar vooral ook door het leven zelf.
De erudiete Hopkins toont zich ook in de harde realiteit een vastberaden
leerling. Hoe onoplosbaar de situatie ook lijkt, hij weigert te capituleren
zolang zijn hersens nog werken. Niet voor niets zegt een indiaans spreekwoord
dat het konijn niet bang is voor een panter, omdat hij zich slimmer weet.
En dus is Hopkins letterlijk sterker dan een beer.

Anthony Hopkins (links) en Alec Baldwin proberen te overleven in barre omstandigheden
in 'The Edge'.
Hoezeer de natuur in al zijn barre glorie de aandacht opeist, ook Alec Baldwin
zorgt er voor dat de menselijke kant van het verhaal interessant blijft.
Hoe intelligent hij is, hij kan niet inzien dat Hopkins veel meer heeft
om jaloers op te zijn dan miljoenen en een mooie vrouw. Hopkins is niet
slechts een rijke, wat naïef ogende boekenwurm, maar iemand van een hoger
niveau. Mooi geeft Baldwin zijn personage verschillende kanten. Zijn boosaardige
plannen komen voort uit onvolwassen onvermogen en hij blijft er charmant
en betrekkelijk sympathiek bij.
In alle opzichten geeft Baldwin de ruimte aan Hopkins, die ook in deze voor
hem ongewone omstandigheden een waar genoegen blijft om naar te kijken.
Een kleine nuancering in zijn blik verandert de ongevoeligheid van 'The
remains of the day' in de koele berekening die nodig is om de verraderlijkheid
van natuur èn mens te trotseren in 'The Edge'. Vakwerk is ook het scenario,
waarin goede voorbereiding van de gebeurtenissen niet tot Hollywood-voorspelbaarheid
leidt, maar de spannende ontwikkelingen plezierige accentjes geeft.
|