Whoopi Goldberg: met mij kun je lachen!
Hoofdrolspeelster uit 'The
Associate' kent geen twijfels
door Eric Koch
Ze is een vrouw én zwart. Geen optimale kwalificaties voor promotie, ervaart
Whoopi Goldberg als beursdeskundige in 'The Associate'. Kwaliteiten heeft
ze in overvloed; dankzij haar inzichten heeft haar bedrijf flink wat speculerende
klanten winst bezorgd. De complimenten zijn voor háár, maar een vrijkomende
directeurspost gaat naar een manlijke collega. "Een beter gezicht naar buiten",
verklaart haar baas.

En als Whoopi zich over een dergelijk seksistisch antwoord opwindt, vraagt
haar werkgever minzaam of ze soms last van haar menstruatie heeft. "Als
dat zo was, had ik je nu vermoord", briest Whoopi en neemt op staande voet
ontslag. Ze kan het ook alleen wel af, meent ze. Maar in een wereld van
ouwe jongens krentenbrood blijkt een vrouw geen partij. Een list moet redding
brengen: bij de Kamer van Koophandel meldt Whoopi een man als leider van
haar nieuwe bedrijfje.
Robert S. Cutty heet-ie en hij heeft het razend druk. Voortdurend is hij
op reis. Maar voor Whoopi is hij per telefoon altijd bereikbaar. Zijn adviezen
blijken goud waard en zijn snel groeiende clientèle maakt zoveel winst op
de beurs dat het gezaghebbende weekblad Newsweek een coverstory aan hem
wijdt. Cutty zelf hebben ze niet te pakken kunnen krijgen, maar van zijn
rechterhand Whoopi Goldberg krijgen de journalisten alle benodigde informatie.
Natuurlijk zit de concurrentie, onder wie Whoopi's voormalige baas, niet
stil. Hun pogingen om de mysterieuze Cutty in diskrediet te brengen, dwingt
het Wall Street-fenomeen om persoonlijk handelend op te treden. Een lastig
fysiek probleem..... Dik bepoederd, in een Marlon Brando-achtige vermomming,
redt Whoopi in eerste instantie de situatie, maar dat lijfelijke optreden
brengt haar vervolgens in nog grotere problemen. Met die verkleedpartij
verandert 'The Associate' in een wat geforceerde farce. Een verkeerde keus
van regisseur Donald Petrie, die ons voordien met zijn subtiele satirische
komedie zeer plezierig bezighield.
Die realistische ondertoon was voor Whoopi Goldberg een extra reden om de
hoofdrol te accepteren. "Het verhaal van 'The Associate' is niet alleen
voor vrouwen herkenbaar, al hebben die wat vaker te lijden onder vooroordelen.
Maar ook mannen en kinderen weten hoe het voelt om ten onrechte gepasseerd
te worden. Dat de hoofdrol in de oorspronkelijke Franse film door een blanke
man werd gespeeld, zegt voldoende."
Opmerkelijk genoeg heeft Whoopi de problemen van haar personage nooit zelf
ondervonden. "Mijn sekse en mijn huidkleur hebben me nooit in de weg gestaan.
Door mijn talent? Dat is misschien wat simplistisch. Ik heb er altijd hard
voor gewerkt en in mijn eigen mogelijkheden geloofd. Al vanaf mijn achtste,
toen ik m'n eerste stappen op het toneel deed in een New-Yorks jeugdtheater."
Ze lacht. "Al was niet iedereen van mijn toekomst overtuigd. Iemand zei
ooit tegen me dat een jongetje als ik het met zulke bonte kleren en die
gekke dreadlocks het nooit zou maken."
"Niet echt leuk voor een meisje om te horen. Ik heb langer aan mijn uiterlijk
dan aan mijn talent getwijfeld. Maar ik besefte dat ik 't met dat gezicht
moest doen, de rest van mijn leven. Tegenwoordig vind ik mezelf redelijk
aantrekkelijk. Met iemand als ik zou ik best uit willen. Je kunt met me
lachen." Ze denkt even na. "Je moet alleen niet met me in discussie gaan,
want ik weet altijd alles beter."
Die houding toonde ze niet tegenover haar dochter, die op haar vijftiende
zwanger werd en Whoopi onlangs voor de tweede keer grootmoeder maakte. "Ik
had nooit het gevoel dat ik haar zoveel raad kon geven. Haar tijd is zo
anders dan mijn jeugd. Ik groeide weliswaar op in een arme buurt in New
York, maar last van criminaliteit had je als kind niet. Ik kon om half elf
's avonds rustig over straat of op een warme zomeravond buiten op de stoep
zitten. Tegenwoordig zien kinderen op weg naar de lagere school mensen om
zich heen neergeschoten worden. Daar schrikken ze niet eens meer van."
"Ik had liever gehad dat mijn dochter wat langer had gewacht met haar eerste
baby, maar ze doet het prima. Haar man is assistent van mijn agent." Whoopi
lacht. "Maar ze hebben elkaar op een andere manier leren kennen. Ik heb
nergens schuld aan."
Whoopi werd zelf ook vroeg zwanger, net als haar moeder. "Vroeger trouwden
mensen al op hun vijftiende", vergelijkt de actrice. "Maar verstandig was
het niet. Mijn moeder moest alles alleen opknappen. Waar een wil is, is
een weg, heeft ze mijn broertje en ik altijd voorgehouden. Ze stond vierkant
achter me. Mijn moeder twijfelde nooit en ik dus ook niet. Hard werken en
geduld hebben, zei ze altijd."
Die raad heeft vruchten afgeworpen. Het kansarme meisje uit een achterbuurt
in New York kent inmiddels nauwelijks beperkingen meer. Drama, komedie,
toneel of de presentatie van 's werelds beroemdste prijsuitreiking, de Oscarshow,
op elk terrein wordt ze gewaardeerd. En het eind is voor de Oscarwinnares
nog lang niet in zicht. Eens te meer opmerkelijk in een wereld waarin vrouwen
jong en mooi moeten zijn.
"Dat geldt niet alleen voor Hollywood. Jonge meisjes laten hun borsten vergroten,
anderen ontzeggen zich hun eten omdat ze op Kate Moss willen lijken. Veel
filmactrices zijn als de dood om ouder te worden en hun schoonheid en hun
werk te verliezen." Ze lacht. "Daar heb ik geen last van. Mooi was ik toch
nooit. Dat gaat nu in mijn voordeel werken.
Ik zie er al jaren hetzelfde uit. Net als Diane Wiest, mijn collega in 'The
Associate'. Ze kreeg nooit rollen vanwege haar schoonheid, maar omdat ze
zo goed is. Heerlijk om met zo'n vakvrouw samen te spelen. Diane wist altijd
dat er werk voor haar zou zijn. Dat geldt ook voor mij. Leeftijd speelt
bij ons geen rol. Dat geeft een heerlijk gevoel van zekerheid."
- Whoopi Goldberg: "Hard werken en geduldig zijn, hield mijn moeder me voor"
Publicatie 12 juni 1997
|