Palmwinnaar Mike Leigh eert gewone mensen
Bekroonde 'Secrets and Lies'
nu in Nederlandse bioscoop
door Eric Koch
Goede wijn hoeft geen krans, maar prijzen maken het leven wel degelijk een
beetje gemakkelijker,meldt regisseur Mike Leigh. Een kwart eeuw lang maakt
hij onverstoorbaar prachtige menselijke filmportretten, maar wat vroeger
wel denigrerend 'televisiewerkjes' werden genoemd, heten nu meesterwerken.
Na een reeks hoofdprijzen op prestigieuze festivals hoeft Leigh zich om
financiering geen zorgen te maken. 'Secrets and lies', zijn imponerend eenvoudige
nieuwe film, won dit jaar het festival van Cannes en gaat deze week in ons
land in première.
Gouden Palmwinnares Brenda Blethyn geeft daarin onvergetelijk gestalte aan een door het leven beschadigde
vrouw, die wordt geconfronteerd met een vergeten dochter. Ze had haar als
baby afgestaan voor adoptie. Nadat haar pleegouders zijn overleden is de
jonge (zwarte) vrouw op zoek gegaan naar haar echte moeder. Die heeft zonder
haar voor haar omgeving verzwegen kind al problemen genoeg.
Bij haar recalcitrante dochter thuis (ook al een erfenis van een vertrokken
minnaar) valt elk woord verkeerd en met haar geliefde broer heeft ze vanwege
onenigheid met haar schoonzus nauwelijks contact. Cynthia Purlman is arm,
neurotisch, dom en eenzaam. Die combinatie had gemakkelijk uit kunnen draaien
op een karikatuur, maar Brenda Blethyn portretteert haar in Leigh's tegelijk
dramatische en humoristische film als een ontroerend breekbaar menselijk
wezen.
Geen noot is vals in 'Secret and lies'. De pure waarheid, dat is waar Leigh
en zijn sterke acteurs naar streven. Daar wordt maanden intensief naar gespeurd,
onder meer door middel van intensieve improvisaties. Het resultaat zien
de acteurs vaak pas in de bioscoop. "Ik maak ze niet wijzer dan nodig is",
zegt Leigh. "De acteurs kennen alleen hun eigen karakter door en door. Ze
reageren ter plekke op de gebeurtenissen die ik ze voorzet. Behalve de beide
betrokken acteurs wist bijvoorbeeld niemand dat de donkere Hortense de dochter
van Cynthia was, totdat Cynthia zich dat laat ontvallen op een verjaardag.
De reacties daarop zijn niet gerepeteerd, maar komen uit de werkelijkheid
van dat moment."
Geen werkwijze waar iedere acteur zich aan wil wagen, weet Mike Leigh. "Zelf
zou ik daar grote problemen mee hebben. Als je, zoals veel van mijn generatiegenoten,
een klassieke acteeropleiding hebt gehad, wil je houvast hebben. Weten van
waaruit je personage vertrekt en waar het emotioneel heengaat. Daarom heb
ik de meeste moeite om oudere acteurs te vinden. Jongeren zijn avontuurlijker.
Je moet stevig in je schoenen staan als je elke dag weer ter plekke moet
reageren. Het is een reis vol onverwachte gebeurtenissen. Louterend bijna,
als je het weet te volbrengen." Hij glimlacht. "En smaakbepalend. Na 'Naked'
werd David Thewliss door Hollywood gevraagd. De salarissen zijn prima, meldde
hij, maar als acteur voelde hij zich in een woestijn."
"In Amerika speelt hij rollen, bij 'Naked' creeerde hij zijn personage goeddeels
zelf. De keuze van de acteurs is voor mij daarom al het halve werk. Wat
ik ze in eerste instantie aanbied is een beginsituatie. Bij 'Secrets and
lies' wilde ik iets met het gegeven van adopties en met een zwarte hoofdpersoon.
Vaak zie je films over personages in ghetto's, maar ik ken veel jonge zwarte
mensen met een goede opleiding. Professionals met een toekomst.
Rond dat uitgangspunt creëer je je een achtergrond, familie en kennissen.
Die situatie bouw je met de acteurs uit. Zo'n scene als Cynthia en haar
broer bij een vergeten kerstboom op zolder, waarin hun gezamenlijke verleden,
hun illusies en hun teleurstellingen naar boven komen,zijn het resultaat
van het vergaren van heel veel kennis over die personages. Juist die details
maken het zo levensecht. Daarom blijft het echte improviseren beperkt tot
de repetitieperiode. Mijn cameraman en ik weten wat we bij de opnamen kunnen
verwachten, om de meest sprekende momenten in beeld te kunnen brengen. Maar
omdat de acteurs geen idee hebben wat het verhaal voor ze in petto heeft,
blijven er toch onverwachte dingen gebeuren. Dat houdt 't ook voor ons achter
de camera spannend."
Terwijl Leigh in Amsterdam vertelt over 'Secrets and lies' heeft hij alweer
de laatste hand gelegd aan zijn volgende film. Om vertelstof zit hij nooit
verlegen. "De verhalen liggen op straat", zegt hij. "Dat mijn films over
gewone mensen gaan lijkt me voor de hand liggen. Daar zijn er nu eenmaal
het meeste van. Hun leven is vaak niet gemakkelijk. Dat geldt ook voor mijn
personages. Op hun manier proberen ze er het beste van te maken. Dat is
universeel herkenbaar. Daarom worden mijn films over de hele wereld begrepen
en gewaardeerd. Ieder mens heeft een verhaal. Neem die ober achter de bar.
Of de mensen in die hoek daar. Ik weet zeker dat er een film in hun zit.
Nee, ik ben pas uitverteld als ik mijn laatste adem heb uitgeblazen."
Première 5 december 1996
- (Bovenste foto) De bekroonde Brenda Blethyn (links) en Marianne Jean-Baptiste
spelen prachtige hoofdrollen in 'Secrets and lies'
|