Fanny Ardant de klassieke vamp
'Ridicule' een kleurrijke satire
Alleen al de verschijning van Fanny Ardant en Jean Rochefort, twee even
vertrouwde als uitdagende gezichten van de Franse cinema, maakt 'Ridicule'
tot een leuke ervaring. Maar er is veel meer. Schitterende tableaux vivants
uit Versailles, intriges en machtsspelletjes aan het hof van Lodewijk de
XVIe, arrogante spotternijen, erotische schijnbewegingen om een wereld politiek
in beweging te houden...

Als je die gecoiffeerde figuren ziet in hun weelderige maar houterige uitdossingen
van vlak voor de Franse Revolutie, is het nauwelijks voorstelbaar dat het
mensen zijn met een hart en een ziel, die uit zijn op macht en manipulatie.
Patrice Leconte zet de camera als het ware midden in het gezelschap dat
zich verveelt of zich vervelend amuseert ten koste van anderen, van zwakkeren.
Een graaf van het 'boerenland', die de aandacht komt vragen voor de noden
van het werkende volk, gooit de knuppel in het hoenderhok.
Hij kan slechts doordringen tot de koning als hij zich de ironie en de arrogantie
laat welgevallen van de vertrouwelingen en de hovelingen en het boudoir
passeert van de mysterieuze en machtige courtisane aan wie actrice Fanny
Ardant haar verleidingskunsten leent. Er wordt een spel gespeeld waarbij
het erom gaat wie de geestigste en puntigste woordspelingen debuteert. Men
is er niet aan gewend dat een boertje van buuten daarin een meester blijkt
te zijn.
'Ridicule' is een aaneenschakeling van dubbelzinnigheden en spotternijen
die in een uiterst laconieke speelstijl op het doek worden gezet en waarin
langzaam maar zeker een verhaal zichtbaar wordt dat de nadering van de Revolutie
met een valse glimlach aangeeft. 'Ridicule' doet zijn titel eer aan: het
is belachelijk op een serieuze manier.
HENK TEN BERGE
- Charles Berling doet zijn best aan het hof van Lodewijk de XIVe in 'Ridicule'
Première 19 juni 1997
|