John Travolta opent met
'Primary Colors' 51e festival
Overspelige president op de korrel in Cannes
door Eric Koch
Kennedy was zijn grote voorbeeld. Reden
genoeg voor Bill Clinton om ook een minder belichte karaktertrek van de
populaire president over te nemen. Maar de tijden zijn veranderd.
Werden John F.'s fameuze vluggertjes indertijd nog met een wijde mantel
der liefde bedekt, de seksuele escapades van de huidige Amerikaanse
leidsman vormen al maanden voorpaginanieuws. Ook in Cannes wordt de
geplaagde Amerikaanse president op de korrel genomen. Paula Jones en
Monica Lewinski zijn kraaltjes in een lange ketting, toont 'Primary
Colors'. John Travolta en Emma Thompson openden gisteravond als
presidentieel paar het 51e festival aan de Côte d'Azur.
Jack en Susan Stanton heten ze in de film. Regisseur Mike Nichols
ontkent elke overeenkomst met Clinton, maar ook de entourage van het
tweetal is zo authentiek, dat de openbare aanklager Kenneth Starr ze
allemaal als getuigen a charge zou kunnen oproepen. Niet toevallig: het
boek waarop de film is gebaseerd werd geschreven door een man die de
presidentiële campagne van de Clintons van nabij volgde.
John Travolta als presidentskandidaat Jack Stanton in 'Primary Colors', de openingsfilm van Cannes.
Ook John Travolta mag als kennis en bewonderaar van Clinton nog zo
tegenspreken dat de president zelf model stond, hij geeft in de film
een regelrechte imitatie van de potente politicus. De lichaamstaal en
het zuidelijke accent zijn Clintonesk, net als de kenmerkende
combinatie van hooggestemd idealisme en aardse ...... Zoals een echt
mens, zegt Mike Nichols.
De moeiteloze combinatie etaleert Stanton in de opening van de film als
hij als betrekkelijk onbekende mededinger voor de Democratische
presidentskandidatuur een school voor volwassenen bezoekt. Voor de ogen
van de argwanende jonge jurist Henry Burton, die even daarvoor is aangezocht
om Stanton's team te versterken, ontpopt de gladde charmeur zich als
een sociaal betrokken mens, die werkelijk aandacht voor de problemen
lijkt te hebben en in tranen aan de klas een verhaal uit zijn eigen
familiekring vertelt.
De charismatische Stanton is gewend om mensen voor zich in te nemen.
Voor Burton het beseft is hij door Stanton omgepraat, waarna de
potentiële president even met de lerares het rommelhok induikt.
Burton is namens ons de verwonderde toeschouwer bij de verkiezingscampagne
van Stanton en zijn kordate echtgenote. Hij vraagt zich regelmatig af
waarom hij zijn beste krachten blijft geven aan de race van rommelaar
Stanton, maar blijft toch zo onder de indruk van diens uitstraling en
onmiskenbare idealisme, dat hij niet afhaakt.
Het idealisme van Susan Stanton (Emma Thompson) is sterker dan haar ergernis om de slippertjes van haar echtgenoot (John Travolta).
Of wij datzelfde zouden hebben gedaan is op basis van 'Primary Colors'
de vraag. John Travolta zet Stanton/Clinton als een sympathieke,
menselijke en vooral handige politicus neer, maar het charisma en het
leiderschap waar zijn omgeving steeds zo hoog over opgeeft ('Stanton is
zo'n uniek mens dat maar eens per generatie voorkomt, zegt de
kritische, maar bewonderende campagne-kopstuk Kathy Bates), brengt hij
niet over.
In de levendige en interessante portrettering van de opmerkelijke
presidentkandidaat en het politieke bedrijf maakt Emma Thompson meer
indruk als Stantons nuchtere, scherpzinnige echtgenote, die 25 jaar
strijd voor haar idealen niet wenst op te geven vanwege echtelijke
slippertjes. Mag Clinton zijn bedenkingen hebben, de Amerikaanse First
Lady zal niet ontevreden zijn met de manier waarop zij in de film voor
het voetlicht wordt gebracht.
Bang dat Nichols presidentiële satire een Gouden Palm (en dus
extra publiciteit) zal krijgen, hoeft Clinton niet te zijn. Als
openingsfilm dingt 'Primary Colors' niet mee naar de prijzen van
juryvoorzitter Martin Scorsese. De meest bewonderde cineast van dit
moment krijgt een interessanter filmmenu voorgeschoteld dan de vorige
jury, die het bij de viering van het vijftigjarig jubileum meer van de
exclusieve etentjes dan van boeiende rolprenten moesten hebben.
Lars von
Trier, al een keer winnaar van de Juryprijs in Cannes komt met 'The
Idiots', meervoudig Oscarkandidaat John Boorman presenteert 'The
General', van Ken Loach draait 'My name is Joe' en Terry Gilliam neemt
een hallucinerende duik in drugs met hoofdrolspelers Johnny Depp en
Benicio del Toro in 'Fear and loathing in Las Vegas'. Liefhebbers
verheugen zich ook op de nieuwe werkstukken van o.a. de Fransen Patrice
Chereau en Claude Miller en van de Australiër Hal Hartley. En
mochten die films onverhoopt tegenvallen, dan weet Scorsese zich in elk
geval in aangenaam gezelschap. Actrices Winona Ryder, Sigourney Weaver,
Lena Olin en Chiara Mastroianni vormen onbetwist de mooiste jury van de
afgelopen jaren.
|