John Travolta hartveroverend in
'Phenomenon'
Het inzicht kwam letterlijk uit de lucht vallen. Op zijn veertigste verjaardag
werd John O'Malley getroffen door een lichtflits uit de nachtelijke hemel
en sindsdien is zijn honger naar kennis onstilbaar. Slapen doet de garagehouder
niet meer. Nachtenlang leest hij boeken. Van Freud tot Shakespeare, van
Einstein tot Marx. Voor tal van wetenschappelijke problemen ziet hij plots
de oplossingen. Zijn revolutionaire manier van kweken zal nog eens de honger
uit de wereld verdrijven.
Afvragen waar zijn genialiteit vandaan komt, doet O'Malley niet. Hij is
simpelweg enthousiast over alle nieuwe dingen die hij leest. Hoewel hij
anderszins net zo vriendelijk en eenvoudig blijft als hij was, gaat zijn
omgeving hem toch met argwaan bekijken. Iemand die in twintig minuten Portugees
leert en die verongelukte kinderen kan lokaliseren, dat is toch niet koosjer?
Waar O'Malley met zijn nieuwe inzicht wil helpen en goed wil doen, wordt
hij met argwaan bekeken.
Ook door een wetenschapper, die op verzoek van O'Malley eens kwam praten
over diens vermogen om aardbevingen te voorspellen. Zoveel andere talenten
openbaart O'Malley, dat de wetenschapper een vriend bij de FBI tipt. Daar
is men onder de indruk van O'Malley's instinctieve ontraadselen van codes.
Dagenlang wordt hij getest. Tot droefenis van O'Malley zelf, die met rust
gelaten wil worden en naar huis wil. Naar ..., de vrouw die hij liefheeft.
Hoewel de gescheiden Lace (goed gespeeld door Kyra Sedgwick) zich niet gemakkelijk
liet veroveren, is de natuurlijke, vanzelfsprekende charme van O'Malley
voor haar uiteindelijk onweerstaanbaar. Dat geldt ook voor ons, de kijkers
naar 'Phenomenon'. Zo hartveroverend geeft John Travolta gestalte aan de hartelijke, bescheiden mecanicien, dat we door de vingers
willen zien dat regisseur John Turtletaub (die eerder een plezierige kerstkransjessfeer
opriep in 'While you were sleeping') zich uiteindelijk wat gemakzuchtig
van zijn verhaal afmaakt.
De introductie van een hersentumor laat opgeworpen vragen onbeantwoord en
zorgt voor onverwacht drama in een anderszins uiterst lieve, bijna kinderlijk
romantische film. Wat blijft, in alle opzichten, is de dierbare herinnering
aan Travolta, die ditmaal allesbehalve 'cool' is en 'Phenomenon' een warm
kloppend hart geeft.
Première 29 augustus 1996
Foto: John Travolta doet opmerkelijke uitvindingen in 'Phenomenon'
|