Dustin Hoffman spil
in spannende thriller
door Eric Koch
De duivel presenteert zich doorgaans in zijn beste pak. Een vertederend
aapje blijkt in de pakkende thriller 'Outbreak' aan ademende tijdbom. Het
Afrikaanse diertje is bestemd voor laboratorium-doeleinden, maar wordt als
verkoopobject door een Amerikaanse douanebeambte gestolen en na een mislukte
transactie in een bos gedropt. Met zich mee draagt het een agressief virus,
dat binnen enkele weken de hele wereldbevolking kan uitroeien.

Wat zich eerst laat aanzien als een lichte verkoudheid ontpopt zich bij
de douanebeambte binnen 24 uur tot een afschuwwekkend en dodelijk aftakelingsproces.
Binnen de kortste keren is een heel stadje aangestoken. Om verspreiding
van het onbekende virus te voorkomen, besluit de Amerikaanse president tot
een even drastische als dramatische maatregel: de totale vernietiging van
het stadje. De redding van de bevolking is in de handen van één man: Dustin Hoffman.
De eigenwijze viroloog weigert zich onmiddellijk neer te leggen bij de bevelen
van de kille uitvoerder van het presidentiële vonnis, Donald Sutherland.
De hooggeplaatste officier heeft zijn eigen redenen om de ziektehaard weg
te vagen. In een militaire kluis wordt een eerdere variant van het dodelijke
Afrikaanse virus bewaard, compleet met anti-stof. Sutherland peinst er niet
over zijn geheime bacteriologische superwapen zo maar op te geven, alleen
om een paar simpele burgers te redden.
Speurtocht
En dus moet Hoffman zien uit te vinden hoe en waar het virus (opnieuw) Amerika binnen gekomen
is. Nauwelijks 24 uur heeft hij de tijd, voordat Sutherland tot vernietiging
over mag gaan. Tijdens die spannende speurtocht wordt gebruik gemaakt van
computers, helikopters en televisie. Ironisch en beangstigend eigenlijk:
het menselijk vernuft lijkt onuitputtelijk, maar dreigt soms kansloos te
staan tegen de vernietigingskracht van de natuur, die we zo gedachteloos
plunderen.
Elk moment kan die strijd tussen mens en natuur tot een catastrofe leiden,
is de impliciete waarschuwing van 'Outbreak'. Die ondertoon past bij de
intelligente opzet en uitwerking van het nieuwe filmverhaal van regisseur
Wolfgang Petersen. Uit 'In the line of fire' nam hij Clint Eastwoods opvallende
tegenspeelster Rene Russo mee, die met haar sterke persoonlijkheid de in een adembenemend tempo opgediende
gebeurtenissen toch een interessante menselijke dimensie helpt geven.
Het verloop van het verhaal staat centraal, maar met terloopse, levendige
dialogen en goed gedoseerde zijlijntjes suggereren Petersen en zijn uitstekende
acteurs toch relaties en achtergrond van de verschillende personages. Dat
soort inventieve en plezierige trekjes bestempelen 'Outbreak' eens te meer
tot een topper in zijn soort.
Première 13 april 1995
|