'Mission Impossible'

Tom Cruise volbrengt onmogelijke klus

door Eric Koch

De dodenlijst van Saddam Hoessein, het actieplan van de IRA-leiding? Geen missie is geheim agent Tom Cruise te moeilijk. Als lid van een speciale eenheid van de CIA voert hij opdrachten uit die anderen boven de pet gaan. Zo brandbaar zijn die klussen dat ze geweigerd mogen worden. Dat kennen we nog van de eertijds populaire tv-serie 'Mission Impossible', die nu in een vlammende moderne vorm de bioscoop heeft bereikt.

Dat begint al met de vertrouwde herkenningsmuziek van Lalo Schiffrin, die van 'Batman'-componist Danny Elfman een pakkend extraatje heeft gekregen. Voortgestuwd door die opwekkende klanken heeft Brian de Palma in elke ontwikkeling, in elk beeld de beschikbare spanning aangeboord. Hij zet ons een explosieve ontsnapping uit een Praags visrestaurant voor en een halsbrekend (maar inmiddels nauwelijks meer origineel) duel op het dak van een voortrazende trein.

Tom Cruise op een enerverende
missie: inbre-
ken bij de Cia, samenwerkend met de knappe Emmanuelle Beart
Onvergetelijk is echter een inbraak in het hol van de leeuw zelf: het elektronisch brein van de CIA. Cruise is daartoe gedwongen omdat hij na een mislukte missie in Praag, waarbij bijna zijn gehele team om het leven kwam, door zijn werkgevers als een verrader wordt beschouwd. Voor een gecompliceerde manoeuvre, waarbij hij de echte schuldige aan de kaak wil stellen, heeft hij een computer-file nodig waarop alle namen van CIA-agenten staan vermeld.

Over onmogelijke missies gesproken.... De Palma en zijn scenaristen laten er geen twijfel over bestaan dat er in de centrale CIA-computer niet vált in te breken. Mocht iemand alle extreme beveiligingen vóór de entree in de computerruimte weten te omzeilen, dan wordt hij verraden door laserstralen en door de minste verandering in geluid, temperatuur en vochtigheid. Één zweetdruppeltje kan fataal zijn.

Natuurlijk dreigen al die veiligheidsmaatregelen om beurten de onverzettelijke Cruise fataal te worden. Naar voorbeeld van Stanley Kubrick maken De Palma en Cruise (hangend aan een koord dat door een maat in een ventilatiegat in het plafond wordt vastgehouden) er een zenuwtergende affaire van.

Of het allemaal werkelijk zou kunnen moet geen punt van overweging zijn, net zomin als de soms wat al te opgepoetste complicaties in het verhaal. Via het schimmige spel van list en bedrog, zet en tegenzet, waarin werkelijk niemand te vertrouwen is, weten De Palma c.s. in elk geval een realistisch aanvoelend sfeertje van het moderne spionagebedrijf op te roepen. Dat levert een stemmig decor op voor een prima avonturenverhaal, waarin Tom Cruise zich als een vis in het water voelt. Garantie voor een zeer geslaagde avond dus.

Première 15 juli 1996