Volksheld of terrorist?
Neil Jordan portretteert
IRA-stamvader 'Michael Collins'
door Eric Koch
Gouden Leeuwen voor de Beste film en de Beste acteur waren op het festival
van Venetië ook een beloning voor Geduld en Vasthoudendheid. Dertien jaar
moesten de Ierse regisseur Neil Jordan en hoofdrolspeler Liam Neeson wachten
op het groene licht voor hun portrettering van de man die hun vaderland
losmaakte van de Britse overheersers. 'Michael Collins' (deze week in ons
land in première) laat zien hoe de stamvader van de IRA de Engelsen met
bloedige guerrilla-aanslagen op de knieën dwong, vervolgens vrede sloot,
maar daarna werd vermoord door landgenoten die zijn verdrag veroordeelden.
"Hij was een complexe figuur", aldus Neil Jordan, bezitter van een universitair
diploma in Ierse historie. "Collins was een revolutionair en een pacifist
tegelijkertijd. Hij werd als een terrorist gebrandmerkt omdat hij niet streed
in legeruniform. Maar zijn doelwitten bleven dienaren van de Engelse kroon.
Hij vermoordde geen burgers. Zijn persoonlijke dilemma illustreert het Ierland
van nu, dat in zijn huidige vorm zíjn stempel draagt. Collins' verhaal maakt
het heden duidelijker."
De strijd van de charismatige Michael Collins, een inspiratiebron voor het
ANC en voor Itzak Shamir, die zelfs de codenaam Micael gebruikte, sprak
Hollywood al decennia tot de verbeelding. Maar het geweld in het verscheurde
Ierland bleef een struikelblok vormen. Na zijn regiedebuut 'Angel' schreef
romancier Neil Jordan in '83 een eerste scenario voor een film over de man
die tijdens zijn leven reeds een legende was. Toen al vroeg Jordan Liam
Neeson als hoofdrolspeler. "Ik had hem als betrekkelijk onbekende acteur
in het theater gezien en was diep onder de indruk van zijn uitstraling op
de planken", kijkt Jordan terug.
"Jaren lang hielden we contact over de stand van zaken, terwijl ik bleef
proberen om het project van de grond te krijgen." Beiden waren echter in
Hollywood te onbekend om voldoende steun te vinden. In diezelfde periode
hielden ook Kevin Costner en Michael Cimino (The Deerhunter) zich een tijdlang
met het verhaal bezig. Geld kwam pas los toen Liam Neeson een Oscarnominatie
kreeg voor 'Schindlers List' en Neil Jordan een hit had gescoord met 'Interview with the vampire'.
Na die vampierenfilm rond Cruise kijkt Jordan ook in 'Michael Collins' niet
op een bloeddruppel. "Ik toon de werkelijkheid", zegt Jordan. "En die was
nu eenmaal niet zachtzinnig. Collins kon uiterst charmant zijn, maar ook
meedogenloos. Hij bestreed de Engelsen met eigen middelen. Zij stuurden
de Black en Tans, een speciale militaire eenheid, die de opstandige Ieren
mores moesten leren. Dat deden ze door martelingen en executies zonder vorm
van proces. Tijdens een footballmatch richtten ze een slachting aan onder
de Ierse toeschouwers. Collins beantwoordde dat door in een nacht alle leden
van de Britse geheime dienst in Ierland te laten vermoorden.
Maar hij zag ook in wanneer geweld zijn doel bereikt had en gevolgd moest
worden door onderhandelingen." Het resultaat daarvan beviel niet iedereen
in Ierland. Het merendeel van de bevolking stemde ermee in, maar Eamon de
Valera (gespeeld door Alan Rickman), Collins vroegere mentor, accepteerde
de tweedeling van Ierland in Noord en Zuid niet en vormde een eigen partij,
samen met Collins grote vriend en rivaal in de liefde Harry Boland (Aidan
Quinn)
Hun strijd om de gunst van de mooie en onafhankelijke Kitty (gestalte gegeven
door Pretty Woman Julia Roberts) lijkt bedacht om het wat jongensachtig
avontuurlijk in beeld gebrachte verhaal de nodige romantiek te verschaffen,
maar Jordan claimt ook hier historische accuratesse. "Tijdens Bolands bezoek
aan Amerika, waar hij samen met De Valera steun voor de Ierse zaak zocht,
werden Kitty en Michael verliefd op elkaar. Een maand voor hun trouwen werd
hij omgebracht. Sommigen zeggen op bevel van De Valera.
Ook in dit geval weer fascinerend om te zien hoe persoonlijke rivaliteit
en jaloezie de historie van een land kunnen bepalen", zegt Jordan. De keuze
van Julia Roberts was niet in de eerste plaats om commerciële redenen, verzekert
hij. "Ik kan haar al sinds de tijd dat ze een romance had met Liam. Ze heeft
me zelf gebeld voor die rol en zong me tijdens ons gesprek zo ontroerend
een Iers liedje voor, dat ik 'r ter plekke heb gecontracteerd.
Net als de andere acteurs werkte ze voor een fractie van haar normale gage
en wist ze uiteindelijk meer van haar personage dan ik." Jordan lacht. "Dat
leverde tijdens de opnamen nog wel eens een botsing op. Dat staat hier nou
wel, zei dan een van de acteurs, maar ik heb met verwanten van mijn personage
gesproken en die vertelden iets heel anders."
Net zo betrokken was de Ierse bevolking in de plaatsen waar Jordan en zijn
ploeg kwamen filmen. "Als we een massa-scène hadden, kwamen van heinde en
verre mensen in kleding uit de tijd van Michael Collins om te figureren.
Die naam leeft nog enorm daar. Een toespraak van Alan Rickman als De Valera
stond de volgende dag gerecenseerd in de krant."
De Leeuwen in Venetië vormen voor Jordan een gouden slotakkoord voor wat
hij als het moeilijkste project uit zijn carrière ziet. "Ik moest historische
juistheid zien te combineren met een boeiend menselijk verhaal. 'Michael
Collins' is de belangrijkste film die ik ooit zal maken. Om veranderingen
aan te brengen, om geweld een halt toe te roepen moet je weten wat er aan
vooraf is gegaan.
Toen ik de laatste hand aan de film legde, had de IRA met een bomaanslag
in Londen een eind aan de wapenstilstand gemaakt. Daar was ik kapot van.
Maar ik realiseerde me tegelijkertijd dat 'Michael Collins' eens te meer
gezien moest worden. Zijn dood was een tragedie voor Ierland. Ik ben ervan
overtuigd dat als hij nog geleefd had die bommen in Londen nooit ontploft
waren."
Première 20 maart 1997
|