John Travolta aardse engel in 'Michael'

Hoe herken je een engel? John Travolta pretendeert zo'n hemelse bezoeker te zijn, maar de slordige, ongeschoren figuur rookt, drinkt, slobbert aan tafel, krabt zich ongegeneerd in zijn kruis en flirt met aantrekkelijke dames. De vleugels op zijn rug zijn echter opmerkelijk genoeg en dus nemen de cynische reporter William Hurt en zijn twee collega's Andie MacDowell en Robert Pastorelli hun vondst mee vanuit Iowa naar Chicago.

Hun belevenissen onderweg versterken de journalistieke twijfels slechts. Stierenvechten en een robbertje knokken in een bar zijn allesbehalve bijbelse gewoontes, overdenken de krantenmensen in hun nachtelijke cel. Maar Michael haalt het gezelschap ook weer uit de problemen, laat als het nodig is een autoband springen en brengt ongemerkt betere gevoelens boven bij het gezelschap van Hurt.

Die opent tenslotte zijn bevroren hart voor Andie MacDowell, maar tot een hartverwarmende romantische komedie leiden die ontwikkelingen bepaald niet. Sinds Rob Reiner uit haar scenario het sprankelende 'When Harry met Sally' tevoorschijn toverde, denkt Nora Ephron dat ze het in haar eentje ook wel kan. Dat blijkt opnieuw een misverstand. Een dansje voor voormalige disco-idool Travolta maakt na 'Pulp Fiction' net zo'n ongeïnspireerde indruk als de rest van de vlak afgewerkte avonturen. Met onweerstaanbare charme wist Travolta recentelijk het zoete 'Phenomenon' nog op sleeptouw te nemen, maar Nora Ephron laat 'm in 'Michael' kansloos.

E.K.

Première 7 mei 1997