John Travolta aardse engel in 'Michael'
Hoe herken je een engel? John Travolta pretendeert zo'n hemelse bezoeker
te zijn, maar de slordige, ongeschoren figuur rookt, drinkt, slobbert aan
tafel, krabt zich ongegeneerd in zijn kruis en flirt met aantrekkelijke
dames. De vleugels op zijn rug zijn echter opmerkelijk genoeg en dus nemen
de cynische reporter William Hurt en zijn twee collega's Andie MacDowell
en Robert Pastorelli hun vondst mee vanuit Iowa naar Chicago.
Hun belevenissen onderweg versterken de journalistieke twijfels slechts.
Stierenvechten en een robbertje knokken in een bar zijn allesbehalve bijbelse
gewoontes, overdenken de krantenmensen in hun nachtelijke cel. Maar Michael
haalt het gezelschap ook weer uit de problemen, laat als het nodig is een
autoband springen en brengt ongemerkt betere gevoelens boven bij het gezelschap
van Hurt.
Die opent tenslotte zijn bevroren hart voor Andie MacDowell, maar tot een
hartverwarmende romantische komedie leiden die ontwikkelingen bepaald niet.
Sinds Rob Reiner uit haar scenario het sprankelende 'When Harry met Sally'
tevoorschijn toverde, denkt Nora Ephron dat ze het in haar eentje ook wel
kan. Dat blijkt opnieuw een misverstand. Een dansje voor voormalige disco-idool
Travolta maakt na 'Pulp Fiction' net zo'n ongeïnspireerde indruk als de
rest van de vlak afgewerkte avonturen. Met onweerstaanbare charme wist Travolta
recentelijk het zoete 'Phenomenon' nog op sleeptouw te nemen, maar Nora
Ephron laat 'm in 'Michael' kansloos.
E.K.
Première 7 mei 1997
|