'Mary Reilly' in de ban van
Dr. Jekyll en Mr. Hyde
Hij is een man van weinig woorden, Mary Reilly's nieuwe werkgever. En zien
doet ze hem nauwelijks, omdat dr. Jekyll bijna dag en nacht in zijn laboratorium
doorbrengt. Maar bij hun korte ontmoetingen toont de broedende wetenschapper
toch warme belangstelling voor zijn kamermeisje, zeker nadat hij de littekens
op haar armen en hals heeft gezien. Die heeft ze overgehouden aan een afschuwelijke
nacht met een agressieve rat in een kast, waarin haar vader haar bij wijze
van straf had opgesloten.
Die ervaring heeft haar psyche niet ongemoeid gelaten, zo maakt hoofdrolspeelster Julia Roberts met nerveus knipperende ogen en trekkende mond overduidelijk. Ze is als
een muis die op zijn staart is getrapt en voortdurend bang is dat dat weer
gebeurt. Ook dr. Jekyll heeft zielepijn. Zozeer verafschuwt de nette dokter
zijn donkerder gedachten, dat hij die voor altijd wil uitbannen. Zijn wetenschappelijke
experiment pakt echter verkeerd uit: Dr. Jekyll's persoonlijkheid wordt
letterlijk gespleten.
De man die hij kort daarna als zijn assistent aankondigt, is in werkelijkheid
zijn duistere alter ego. Mr. Hyde is alles wat de bescheiden, aarzelende
Dr. Jekyll niet is. Onder dekking van de nacht bezoekt de zelfverzekerde
Hyde bordelen en toont zich onder de gaslantaarns van Londen bovendien een
waardig collega van de roemruchte moordenaar Jack the Ripper.
Na zijn bloedige nachtelijke uitspattingen trekt Hyde zich weer terug achter
het uiterlijk van de keurige Jekyll, die steeds minder controle krijgt over
zijn kwaadaardige tweede ik. De strijd tussen de twee zielen in Dr. Jekyll's
borst, beschreven in de klassieke novelle van Robert Louis Stevenson, werd
recentelijk in het boek van Valerie Martin bekeken door de ogen van kamermeisje
Mary Reilly.
De paralellen tussen de ontwikkeling van de twee geestelijk gekwetste, tot
elkaar aangetrokken personages worden onderbelicht in de verfilming van
Stephen Frears. Zijn gotische romance, gemaakt met nagenoeg hetzelfde team
als 'Dangerous Liasons' mist de dramatische kracht, de spitsheid en de erotische
ondertoon van dat met Oscargoud omhangen meesterwerk. John Malkovich blijft
als getormenteerde ziel boeiend om naar te kijken, maar dreigend óf romantisch
wordt 'Mary Reilly' nooit.
E.K.
Première 20 juni 1996 |