Winona Ryder droomt van schrijverscarrière
Warme nieuwe versie van
Louise M. Alcotts 'Little Women'
door Eric Koch
Schrijven was een herenzaak, halverwege de vorige eeuw. Louise M. Alcott
moest haar eerste pennenvruchten onder een mannennaam publiceren. Dat was
niet haar beste werk. Dat kwam pas toen ze onder invloed van een oudere
vriend over haar eigen leven en haar eigen emoties ging schrijven. Haar
gebundelde jeugdherinneringen 'Little women', in Nederland uitgegeven onder
de titel 'Onder moeders vleugels', was haar eerste succes.

Het boek werd in de jaren dertig al eens verfilmd met Katherine Hepburn
als de wilskrachtige hoofdpersoon. De lieftallige Winona Ryder (voor haar rol bekroond met een Oscar-nominatie) treedt in haar voetsporen
in Gillians zorgzame nieuwe versie. Sfeertekening is het sterkste punt in
deze tweede verfilming, die onbekommerd ouderwets durft te zijn.
Het hedendaagse MTV-tempo kon niet verder weg zijn in Armstrongs vertelling
over de jeugdjaren van Alcott (in het verhaal Jo March geheten) en haar
drie zusters. Onder het liefdevolle toezicht van moeder Susan Sarandon groeien
de vier meiden (naast Winona Trini Alverado, Claire Danes en Kirsten Dunst)
op met respect voor de medemens en voor zichzelf. Veel geld is er niet,
maar voor een mens in nood offeren ze graag hun eigen kerstmaaltje op.
Op zolder spelen ze de spannende verhalen na, die Jo in haar schoolschriftje
schrijft. De buurjongen wordt in hun selecte gezelschap opgenomen en hij
is jarenlang Jo's trouwe vriend. Als hij haar zijn liefde bekent, is dat
voor de onafhankelijke Jo een reden te meer om haar geboorteplaatsje te
verlaten en haar geluk in de grote stad New York te beproeven.
Ingetogenheid
Ze ontmoet er de Duitse professor Bhaer (Gabriel Byrne) en leeft op in zijn
intelligente vriendenkring. Maar ook in haar (liefdes-)relatie met hem blijft
ze haar eigen identiteit houden. Zonder luidruchtigheid toont Jo zich een
vrouw van onze tijd. Mocht dat een van de redenen zijn dat regisseuse Gillian
Armstrong en Winona Ryder voor deze nieuwe verfilming kozen, ze leggen dat
er niet boven op.
Ingetogenheid kenmerkt de gebeurtenissen, die de behaaglijke warmte van
een goed nest blijven uitstralen. Zelfs het overlijden van Jo's ziekelijke
zusje Beth (wier afscheidsscène door Claire Danes' prachtig ingeleefde spel
lang in herinnering blijft) neemt kalm zijn tijd.
'Vrouwenfilms' bestonden decennia geleden als genre, maar worden tegenwoordig
niet meer gemaakt. Als een prachtig vormgegeven terugblik naar een voorbije
tijd laat 'Little women' zien dat zo'n werkstuk nog best een mooi schouwspel
kan opleveren, al worden we er niet echt heet of koud van.
Première 6 april 1995
|