'Left Luggage' met een internationale cast:
Jeroen Krabbé debuteert als filmregisseur
door HENK TEN BERGE
"De hevigste emotie was voor mij toch de aankomst van Isabella Rossellini
op Schiphol. Ik had haar al jaren in gedachten voor die hoofdrol. Ik heb
haar moeten overtuigen, tot bij haar thuis in New York toe. Ze durfde niet
meer te spelen. Hoewel ze aarzelend had toegestemd, bleef toch die twijfel.
Maar toen zij daar eenmaal stond en niet meer terug kon..." Zo vertelt Jeroen
Krabbé in zijn nieuwste hoedanigheid als filmregisseur over de spanningen,
de zorgen, de opwinding en ergernissen vanachter de andere zijde van de
camera.
Hij heeft de opnamen in de oude joodse steden Amsterdam en Antwerpen voltooid
en verschanst zich nu in de donkere montagekamer met cutter Edgar Burcksen.
'Left Luggage' heet de film die gebaseerd is op de ontroerende roman 'Twee
koffers vol' van de Nederlandse schrijfster Carl Friedman. Het speelt zich
af in de jaren zeventig in een joods milieu dat getekend wordt door de moderne
tijd en door sporen uit het verleden. Jeroen Krabbé debuteert als regisseur en speelt ook een hoofdrol.
Hij heeft het niet kinderachtig aangepakt met een beroemde internationale
rolbezetting en vermoedelijk een oer-première in het buitenland. Viel het
mee of tegen?
"De tijdsdruk viel me verschrikkelijk tegen. Het omgaan met de acteurs viel
geweldig mee. Isabella Rossellini is beeldschoon in de film en ontroerend.
'Ik ben Italiaans. Ik kan geen joodse moeder spelen', zei ze eerst. Maar
in werkelijkheid durfde ze helemaal niet meer te spelen. Ze had een paar
geweldige teleurstellingen achter de rug die haar zelfvertrouwen aantastten
en kon zich niet meer voorstellen dat het publiek nog in haar geïnteresseerd
was. Toen haar scènes klaar waren en ze terugvloog naar New York, zei ze
'Bedankt dat je me overtuigd hebt'. Dat vond ik enorm."
"De enige met wie ik grote problemen kreeg, was Adam Monty die het stomme
jongetje uit een chassidisch gezin speelt. Hij had zich verkeken op het
werk en het wachten en wilde niet meer. Hij vluchtte steeds en uiteindelijk
heeft zijn vader hem in de coulissen vast moeten houden. Maximilian Schell,
een legende toch in de film- en theaterwereld, was perfect. Hij is een oude
sleutelfiguur in het verhaal en brengt nauwkeurig nuances aan."
"Voor het meisje Chaja hebben we in Engeland Laura Fraser gevonden die al
wat acteerervaring had. Het was onmogelijk in Nederland zo'n meisje te vinden.
We hebben ons suf gezocht. Toen ik destijds 'Anne Frank' voor het toneel
regisseerde, lukte het me wel met Jip Wijngaarden. Voor Laura Fraser zou
'Left Luggage' wel eens een grote internationale doorbraak kunnen worden.
Ze is sensationeel goed."
Jeroen Krabbé heeft de baard weer afgezworen waarmee hij zijn rol voor de
camera moest spelen. In het zicht van de rij monitoren in de montageruimte
verzucht hij: "Ik stond opeens aan de andere kant van de scheidslijn en
dan krijg je toch met de idiootste problemen te maken, hoe goed je alles
ook voorbereidt. We hadden bij een scène veertig eenden nodig. Op het moment
suprême fladderen er dertig weg. In bootjes gaat een stel mensen met een
schepnet achter die eenden aan en net als die beesten weer verzameld zijn
in een grote doos, valt de bodem eruit. Ik kan er nu om lachen. Toen niet.
Toen dacht ik alleen maar wanhopig: waar ben ik aan begonnen."
"Ik werk 32 jaar aan het toneel. Het gemakkelijkste deel was voor mij dan
ook het overtuigen van de acteurs en het regisseren van scènes. Ik ben een
technisch acteur en achter de camera hielp me dat. Ik was altijd goed met
crews, heel intiem met de mensen van de make-up en het haar. Je hebt ze
zo hard nodig. Nu had ik daar geen tijd voor hoewel ik ook acteur ben in
'Left Luggage'. Ik heb me van het begin af aan willen omgeven met vertrouwde
mensen, met vrienden. Ik heb zodra ik wist dat ik de film wilde maken, iedereen
gebeld en ze zijn allemaal gekomen. Ook al bij het slopende voorwerk. Ik
had alle scènes in een story-board getekend en geschilderd en dat gaf het
opwindende gevoel dat ik voor 't eerst mijn twee beroepen, schilder en acteur,
perfect ging combineren."
"Edwin de Vries was verantwoordelijk voor het script. Ate de Jong produceerde.
We hadden een perfecte samenwerking en omdat we elkaar al jaren door en
door kenden, was het ook makkelijker om meningsverschillen eerlijk uit te
vechten.
Schrijfster Carl Friedman heeft zich er helemaal niet meer mee bemoeid.
Ze was tevreden over het script en zei zelfs van bepaalde vondsten: 'Jammer
dat ik die niet had.' En nu kijk ik terug op een geëmotioneerd avontuur
en droom ik van de film. De première duurt nog maanden en dat maakt me nerveus.
Maar er groeit ook vertrouwen. En alle vrienden zijn vrienden gebleven."
Publicatie 26 juni 1997
|