Pierce Brosnan is de nieuwe James Bond, maar...

Famke Janssen steelt de show in GoldenEye

door HENK TEN BERGE

Zes jaar was James Bond uit beeld. Trouwe generaties misten hem. Een nieuwe golf nog stille bewonderaars kijkt nieuwsgierig naar hem uit. Hij heeft een nieuw gezicht dank zij Pierce Brosnan, maar in GoldenEye , waarmee 007 zijn terugkeer viert, steelt Famke Janssen de show.

De Amerikaanse Hollandse geeft een verrassende allure aan de traditioneel verleidelijke vrouwen in de Bond-films. Zij speelt een volstrekt verknipte vamp die pas extatisch in de liefde wordt wanneer haar vermeende minnaar bezwijkt tussen har zwoele dijen. Dat is een mooie vondst van de Bond-makers die het inmiddels niet gemakkelijk hebben gekregen.

Adembenemend

Immers, de reputatie van s werelds succesvolste filmserie op hetzelfde peil handhaven terwijl er intussen gigantische concurrentie is ontstaan door talloze nieuwe waaghalzen en stunthelden, dat is geen kleinigheid. Maar Geheim Agent 007 handhaaft zich ondanks wat aanpassingsproblemen. De openingsscène per traditie een film op zichzelf voordat de titels beginnen is wederom adembenemend. Als grote vijand ontpopt zich een onvermoede figuur die de kijker geruime tijd op het verkeerde been zet.

Maar halverwege de film zakken script en verhaal toch in. Ze laten James Bond op en top toch een man van deze tijd nog te veel hangen aan de koude oorlog die wij allemaal al hebben afgezworen. Pierce Brosnan als de nieuwe titelvertolker is er een beetje slachtoffer van. Hij vertoont alle trekken en talenten om een moderne 007 tot en met 2000 te zijn, maar dit scenario biedt hem niet voldoende mogelijkheden om te laten zien wat hij echt in huis heeft. Hij krijgt te weinig aangereikt om de acties te maken die we gewend zijn.

Er wordt dan enige tijd wat te veel gecomputerd in plaats van geshowd of in acties verteld. Naderhand wordt Bond wel meer zichzdelf, maar hij was toch even lelijk tegen zichzelf aan het vechten. Hij en zijn vertolker krijgen een herkansing, zoals woorden van GoldenEye beloven. En dat geldt natuurlijk ook voor Martin Campbell die als regisseur een zwaar vaandel had over te nemen.

Niettemin zal het publiek James Bond opnieuw vinden. De reputatie is te groot van de man die ons toch veilig door de moeilijkste tijden van deze eeuw heeft geloodst. Het zou mooi zijn voor hem en de wereld als er een nieuw groot gevaar ontstond. Dan heeft hij weer iets wezenlijks te bestrijden en dan is ie op z'n best.

Première 30 mei 1996