GEOFFREY RUSH In 1994 kreeg
Geoffrey Rush de Sidney Myer Performing Arts Award voor zijn werk in
het theater. De award, een van de meest belangrijke awards in
Australië, wordt elk jaar aan een persoon toegekend, die bewezen
heeft een uitstekende, originele artiest, initiatiefnemer en uitdagend
te zijn in zijn werk. Verschillende recente awards en nominaties
ontving hij op de top van zijn 23-jarige carrière als acteur en
regisseur in meer dan 70 producties. In
1989 ontving hij de Sydney Critics' Circle Award for Most Outstanding
Performance voor zijn rol als Poproshin in Neil Armfield's productie
van "The Diary of a Madman", de Variety Club
Award voor Beste Acteur en een jaar later de Victorian Green Room Award
voor Beste Acteur. Rush kreeg Best Actor nominaties in the Sydney
Critics' Award voor de volgende drie jaar - voor diverse rollen als
Khilestakov in "The Government Inspector"
(Sydney Theatre Company 1991); Astrov in "Uncle
Vanya" (STC 1992) en John in
"Oleanna" (STC 1993). In 1994 was hij
genomineerd als Best Supporting Actor als Horatio in
"Hamlet". In 1975 slaagde Rush voor de
regisseurscursus aan de British Theatre Association in Londen en
studeerde daarna 2 jaar aan de Jacques Lecoq School of Mime, Movement
and Theatre in Parijs. Terug in Australië speelde hij de
"Gek" met Warren Mitchell in "King
Lear" en speelde met Mel Gibson in "Waiting for
Godot". Hij was een vast lid van Jim Sharman's
'Lighthouse' ensemble (1982-1983). Zijn voornaamste rolen waren o.a.
Oberon in "Midsummer Night's Dream", Sir Andrew
Aguecheek in "Twelfth Night", Allen Fitzgerald
in the wereldpremiere van Sewell's "The Blind Giant is
Dancing" en de hoofdrol in "The Marriage of
Figaro". Als regisseur maakte hij
"Clowneroonies" (Queensland Theatre Company
1978); "The Small Poppies" (1986 Adelaide
Festival), wat resulteerde in twee jaar regie van het Magpie Theatre
for Young People; en voor Belvoir regisseerde hij "Pearls
Before Swine", "The Popular Mechanicals"; "The
Wolf's Banquet" en zijn eigen versie met satirist John
Clarke van Aristophanes "Frogs". Verdere
bijdragen zijn Gillian Armstrong's
"Starstruck"; Neil Armfield's
"Twelfth Night" en samen met Leo McKern en Dame Joan
Sutherland in George Whaley's "On Our Selection"
en in "Children of The Revolution" met
Judy Davis and Sam Neill. Regisseur Hicks contracteerde Rush om
de volwassen David Helfgott te spelen in "Shine", waavoor hij een Oscar-monimatie kreeg. Geoffrey Rush
heeft zich gespecialiseerd om moeilijke rollen te spelen; meestal
personen die op de rand van waanzinnigheid zitten ("The Diary of a
Madman, de Gek in "King Lear", etc). In de film "Shine'
is Rush veelvuldig te zien achter de piano en deed hij alle stunts
achter de piano zelf. Bijgewerkt tot 11 maart 1997
|