GEOFFREY RUSH

In 1994 kreeg Geoffrey Rush de Sidney Myer Performing Arts Award voor zijn werk in het theater. De award, een van de meest belangrijke awards in Australië, wordt elk jaar aan een persoon toegekend, die bewezen heeft een uitstekende, originele artiest, initiatiefnemer en uitdagend te zijn in zijn werk. Verschillende recente awards en nominaties ontving hij op de top van zijn 23-jarige carrière als acteur en regisseur in meer dan 70 producties.

In 1989 ontving hij de Sydney Critics' Circle Award for Most Outstanding Performance voor zijn rol als Poproshin in Neil Armfield's productie van "The Diary of a Madman", de Variety Club Award voor Beste Acteur en een jaar later de Victorian Green Room Award voor Beste Acteur. Rush kreeg Best Actor nominaties in the Sydney Critics' Award voor de volgende drie jaar - voor diverse rollen als Khilestakov in "The Government Inspector" (Sydney Theatre Company 1991); Astrov in "Uncle Vanya" (STC 1992) en John in "Oleanna" (STC 1993). In 1994 was hij genomineerd als Best Supporting Actor als Horatio in "Hamlet".

In 1975 slaagde Rush voor de regisseurscursus aan de British Theatre Association in Londen en studeerde daarna 2 jaar aan de Jacques Lecoq School of Mime, Movement and Theatre in Parijs. Terug in Australië speelde hij de "Gek" met Warren Mitchell in "King Lear" en speelde met Mel Gibson in "Waiting for Godot". Hij was een vast lid van Jim Sharman's 'Lighthouse' ensemble (1982-1983). Zijn voornaamste rolen waren o.a. Oberon in "Midsummer Night's Dream", Sir Andrew Aguecheek in "Twelfth Night", Allen Fitzgerald in the wereldpremiere van Sewell's "The Blind Giant is Dancing" en de hoofdrol in "The Marriage of Figaro". Als regisseur maakte hij "Clowneroonies" (Queensland Theatre Company 1978); "The Small Poppies" (1986 Adelaide Festival), wat resulteerde in twee jaar regie van het Magpie Theatre for Young People; en voor Belvoir regisseerde hij "Pearls Before Swine", "The Popular Mechanicals"; "The Wolf's Banquet" en zijn eigen versie met satirist John Clarke van Aristophanes "Frogs". Verdere bijdragen zijn Gillian Armstrong's "Starstruck"; Neil Armfield's "Twelfth Night" en samen met Leo McKern en Dame Joan Sutherland in George Whaley's "On Our Selection" en in "Children of The Revolution" met Judy Davis and Sam Neill.

Regisseur Hicks contracteerde Rush om de volwassen David Helfgott te spelen in "Shine", waavoor hij een Oscar-monimatie kreeg. Geoffrey Rush heeft zich gespecialiseerd om moeilijke rollen te spelen; meestal personen die op de rand van waanzinnigheid zitten ("The Diary of a Madman, de Gek in "King Lear", etc). In de film "Shine' is Rush veelvuldig te zien achter de piano en deed hij alle stunts achter de piano zelf.

Bijgewerkt tot 11 maart 1997