Salma
Hayek: dodelijke verleiding 'From
Dusk Till Dawn' door Eric Koch Lang duurt
haar optreden niet eens, maar met haar dodelijke slangendans
hypnotiseert Salma Hayek in 'From Dusk Till Dawn' haar
ademloze publiek op het witte doek èn in de
bioscoopzaal.
Hollywood verkeert nog steeds in trance en overspoelt de
oogverblindende Mexicaanse actrice met aanbiedingen. Een mooie beloning
voor het overwinnen van haar eigen doodsangst voor slangen, glimlacht
Salma tijdens een kort bezoek aan Amsterdam. Haar pas de
deux met een boa constrictor vormt (niet eens zo verwonderlijk) een
ommekeer in de nieuwe film van Robert Rodriguez ('El Mariachi') en
scenarist Quentin Tarentino ('Pulp fiction'). Daarvóór
ontrolde zich het verhaal in typische Tarentino-vorm. Geweld en zwarte
humor kenmerkten de kidnapping van het gezin van priester Harvey Keitel
door twee voortvluchtige roofovervallers. George Clooney (zo
imponerend dat hij inmiddels is geëngageerd als de nieuwe Batman)
is de verstandigste van de twee en Tarentino zelf geeft gestalte aan
Clooney's psychotische broer. Tegen de avond houden ze halt bij
een morsige, schreeuwend verlichte amusementstent bij de grens met
Mexico. Chauffeurs laten zich daar vergasten op drank en een show van
schaars geklede jonge vrouwen. Met haar gigantische slang is Salma
Hayek letterlijk de showstopper van de avond. Sensueel wiegt Salma
toeschouwers in trance om zich vervolgens te ontpoppen tot
hogepriesteres van een monsterlijke clan menseneters. Haar sein tot
avondeten verandert 'From Dusk Till Dawn' (deze week in
première) dan van een spannende vlucht in een regelrechte (en
amusante) horror-parodie. Als je met Antonio Banderas hebt
gevreeen," verwijst Salma naar haar optreden met de Spaanse
hartenbreker in de actiefilm 'Desperado', is optreden met een boa
constrictor een fluitje van een cent. Dat grapje kan er nu vanaf, maar
tot een dag voor de opnamen was het onzeker of Salma de scène
met de slang zou kunnen spelen. "Ik had een fobie voor slangen.
Het zweet brak me al uit als ik aan zo'n beest dacht. Maar
ik wilde niet zo gemakkelijk opgeven. Weken van te voren ben ik naar
een dierenwinkel gegaan om met zo'n boa vertrouwd te raken. Pancho had
ik 'm gedoopt, om mezelf tot een band met dat beest te dwingen. Maar de
eerste dagen dat ze die slang voor me uit zijn kooi tilden, stond ik in
de verste hoek te trillen. 't Kostte me twee weken om zo dichtbij te
komen dat ik 'm met een vinger kon aanraken. Steeds
dichterbij kwam de dag dat ik als slangenbezweerster zou moeten
optreden. In meditaties probeerde ik met de boa te communiceren, om
een met 'm te worden. In die dierenwinkel mocht ik inmiddels niet meer
komen, want 't was ze inmiddels duidelijk dat ik dat beest toch niet
zou kopen. Maar op de dag voor de opnames sprak ik toevallig met een
producent over m'n angst voor slangen. Hij bleek een heel bijzonder
mens. Je kunt zo'n fobie ergens in je lichaam wegbergen, hield hij me
voor. Hij heeft me een tijdlang vastgehouden en daarna heb ik een half
uur bijna hysterisch zitten huilen. Vervolgens bleek m'n angst
verdwenen." Geen toeval, die ontmoeting, oordeelt Salma.
Haar carrière is gebouwd op dat soort beslissende momenten. Neem
haar doorbraak als actrice in Mexico. "Tijdens mijn
toneelopleiding ben ik bij wijze van acteeroefening bloemen gaan
verkopen in een park in mijn woonplaats. Prompt werd ik aangevallen
door een verkoopster die me hardhandig van haar grondgebied wilde
verwijderen. Even later kreeg ik een aanbieding van een pooier om bij
hem in zijn bordeel te komen werken. "Bij mij verdien je met jouw
gezichtje veel meer dan met die bloemen", beloofde hij me.
Dat verhaal vertelde ik even later in geuren en kleuren aan een
vriendin. Ons gesprek werd toevallig opgevangen door een producente,
die me ter plekke uitnodigde om auditie te doen voor een nieuwe
soap-opera. Daar zijn de televisie-avonden in Mexico mee volgestouwd.
Allemaal rond ongelukkige vrouwen die worden uitgebuit. Maar 'Teresa'
was anders. Zozeer dat niemand in het vak geloofde dat het een succes
kon worden. Ik speelde het tegendeel van al die martelaressen, een
jonge vrouw die zelf haar omgeving manipuleerde. Die serie werd
een enorme hit. Ik kon geen kwaad meer doen. Met een paar collega's heb
ik 'ns een stuk van Alan Aykbourne op de planken gebracht. Niet echt
iets voor een Mexicaans publiek, dachten we. Maar avond aan avond zat
't theater bomvol, opeengepakt tot aan 't plankier. Vanaf het moment
dat ik opkwam bleven ze Teresa, Teresa roepen. Teresa, we houden van
je. Dat tv-succes vond ik verstikkend. Ik wilde geen soap
opera-ster zijn, maar een actrice. En het liefst in films. In Mexico
worden die nauwelijks gemaakt en daarom ben ik naar Hollywood gegaan.
In Mexico konden ze niet begrijpen dat ik als grote ster in Los Angeles
weer vanaf het nulpunt wilde vertrekken. Niemand kende me
daar." Maar opnieuw was het lot Salma gunstig gezind.
Regisseur Roberto Rodriguez ging op een avond zappend de tv af, tot hij
op de spaanstalige zender Salma zag tijdens een interview. Hij vroeg
haar voor zijn eerstvolgende productie en samen met Rodriguez veroverde
Salma vervolgens Hollywood. "Roberto maakt films voor een
appel en een ei. Hij weet op alles geld uit te sparen." Ze lacht.
"Ja, ook op mij. Maar je weet dat hij zijn zuinigheid tot iets
bijzonders leidt. 'El Mariachi', zijn eerste film, maakte hij voor 7000
dollar en die bracht miljoenen op. Omdat hij me m'n eerste kans heeft
gegeven, kan ik hem niets weigeren. Vier films heb ik nu met 'm
gemaakt. Al wil hij me voor niet meer dan een zinnetje laten
overkomen, dan kom ik. Of voor iets doodengs als een slang. Ik
zag die dans niet als zomaar een striptease-nummer. Bij de Azteken
speelde de slang een belangrijke rol bij bepaalde bloedige rituelen.
Het dier gold als een symbool van innerlijke kracht. Die moest ik in
mezelf zoeken, vond ik, als ik overtuigend mijn toeschouwers in een
trance wilde brengen. Die dans moest een uitoefening van macht worden.
Als een dodelijke spin zou ik mijn slachtoffer mijn wil opleggen.
Ze lacht. "Je zou zeggen dat zo'n dans van a tot z zou zijn
voorbereid. Dat elke beweging vast zou staan. Maar daar was natuurlijk
weer geen tijd en geld voor. Ik moest 't ter plekke improviseren. Maar
omdat ik me goed in de achtergrond had verdiept, ging 't allemaal
vanzelf. Alsof ik zelf in een trance was." Ook in Amerika
is Salma niet op voor de hand liggend succes uit. "Ik leg me
nergens op vast. Weliswaar heb ik onlangs 'Fled' opgenomen, een grote
actiefilm, maar alleen maar om met Laurence Fishburne te werken. Hij is
al jaren een idool van me. Toch had ik 'Fled' al afgezegd. Maar bij de
opnamen van een andere, kleine artistieke film liep ik in New York
toevallig Fishburne tegen het lijf. Toevallig? Hij heeft me overgehaald
om alsnog mee te doen. Als alle liefdesscènes uit het script
worden gehaald, heb ik als voorwaarde gesteld. Daar gingen ze mee
akkoord. Niet dat ik tegen dat soort scènes bezwaar heb,
maar hier waren ze er met de haren bijgesleept. Als iets functioneel
is, heb ik nergens problemen mee. Ook niet met naaktheid. Binnenkort
begin ik met een film over schilderes Frida Kahloo. Daar zit een
scène in waarin ze bij een autobus-ongeluk invalide raakt. In
diezelfde bus zit ook een schilder en terwijl Frida bebloed en met
weggescheurde kleren op de grond ligt, daalt er een regen van bladgoud
op haar neer. Is blijkbaar echt gebeurd. Dat levert een bijzondere,
fantasievolle en symbolisch geladen scène op." Ook
na die film moet Hollywood nog even geduld hebben, want Salma keert
eerst terug naar Mexico voor een film. "Die speelt zich af in de
jaren dertig. Een tijd dat een sterke artistieke beweging een eigen
Mexicaanse identiteit uitdroeg, die ook doorwerkte op de overheid. Zo'n
samenbindend gevoel van eigen cultuur is Mexico op dit moment kwijt. De
situatie is desastreus. De regering is corrupt en inplaats van het
versterken van onze eigen, bijzondere achtergrond spiegelen we ons aan
buurman Amerika. En voelen we dat we in vergelijking daarmee tekort
schieten. Daar iets tegen te helpen doen vind ik belangrijker dan een
snel succes in Hollywood." Op kortere termijn zoekt
Salma een vriendje. Maar zeker niet in Mexico. "De mannen daar
zijn macho's. Vrouwen horen achter het aanrecht, vinden ze. Ik zoek
iemand die zich niet stoort aan mijn succes. Iemand die zichzelf kan
blijven en die mij niet van mijn werk wil houden. Want ik ben van plan
om nog heel veel te doen!" Première 4 juli
1996 |