Travolta en Cage helden en schurken
in spektakelstuk 'Face/Off'
door Eric Koch
Heeft misdaad een gezicht? Professor Lombroso gaf begin deze eeuw zijn criminele
archetype een laag voorhoofd en doorgegroeide wenkbrauwen, maar zijn theorie
hield niet lang stand. Tegenwoordig is elke stille vriendelijke buurman
een potentiële massamoordenaar. Hoe bedrieglijk een uiterlijk kan zijn,
illustreert John Woo in zijn hardhandige spektakelstuk 'Face/Off'.
Samen met hoofdrolspeler John Travolta revancheert Woo zich met zijn nieuwe
productie voor het hersendode 'Broken Arrow'. Opnieuw mag Travolta een schurk
gestalte geven, al begint (en eindigt) hij dit keer als eerzame huisvader.
Zijn rolwisseling komt voort uit een ingenieuze, futuristische operatie.
De chef van een anti-terreurbrigade wisselt letterlijk van gezicht met terrorist
Nicholas Cage, die bij een gewelddadige arrestatie in coma is geraakt. De
bewusteloze crimineel heeft even daarvoor met zijn psychopathische broer
een tijdbom in werking gesteld die binnen 48 uur Los Angeles van de aardbodem
zal wegvagen.
Met Cage's gezicht, opgelicht van zijn schedel (we willen ons ongeloof best
twee uurtjes opzij schuiven), meldt Travolta zich in de gevangenis bij Cage's
broer om hem de plek van de bom te ontfutselen. Inmiddels is Cage onverwacht
bij zijn positieven gekomen en dwingt de dienstdoende chirurg vervolgens
om hem het gezicht van Travolta aan te meten.
Omdat het verhaal spannend en vooral niet zo ontmoedigend voorspelbaar is
als de meeste van de recente grote actiefilms, blijven we als toeschouwer
in de ontwikkelingen meegaan. Met het uiterlijk van Travolta heeft Cage
plots alle touwtjes in handen. Hij neemt zijn tegenstander de wind uit de
zeilen door te 'ontdekken' waar de bom verborgen is, vermoordt de weinige
mensen die van de persoonsverwisseling afwisten en maakt zich in Travolta's
kantoor gereed om al zijn terroristische concurrenten uit te schakelen.
Op zijn beurt dreigt Travolta de rest van zijn leven in een zwaarbewaakte
gevangnis door te moeten brengen.
Dergelijke plotwendingen geven de beide hoofdrolspelers de tijd van hun
leven. Cage mag het er aanvankelijk lekker dik opleggen als speelse psychopaat
en mag na de operatie angstig, onzeker en heldhaftig de achter zijn gezicht
opgesloten Travolta spelen. Ook Travolta wisselt met kennelijk plezier van
persoonlijkheid en motoriek en presenteert zich bij zijn echtgenote plots
als een veel vlottere en ondeugender figuur.
Regisseur John Woo verwent onderwijl zijn fans met zijn bekende Sergio Leone-achtige
slow-motion-ballet van gestileerd geweld en geeft daar met lieve wijsjes
een ironische ondertoon aan. Begin en eind zijn weliswaar genesteld in keurig
Hollywood-sentiment, maar tussen die twee markeringen ontpopt 'Faces/Off'
zich met een origineel gegeven en aardig uitgewerkte thema's als een verfrissend
actie-avontuur in deze warme zomerdagen.
Première 14 augustus 1997
|