Nieuw komedie-genre voor Nederland 'De Zeemeerman'
een magische love-story Met
'De Zeemeerman' hebben Rob
Houwer en Frank Herrebout voor Nederland een nieuw komedie-genre
geïntroduceerd. Het is zo'n mengeling van speelfilm, animatie en
trucages waarbij mensen opeens onzichtbaar worden en toch actie blijven
voeren. In Hollywood is het een al vaak beproefde formule die technisch
en financieel de nodige vaardigheden vergt. De makers van 'De
Zeemeerman' hebben dan ook met hun bizarre verhaal niet alleen maar een
knus Hollands onderonsje willen veroorzaken, getuigen bijvoorbeeld de
nummerborden van de auto's die typisch een fictief land
vertegenwoordigen. Het
filmrelaas correspondeert dan ook regelmatig met de grote Amerikaanse
voorbeelden. Een centrale figuur is Jerôme Reehuis als een
excentrieke geleerde uitvinder die de Einstein-achtige trekken vertoont
van zijn collega uit 'Back to the future'. Hij is genetisch aan het
experimenteren geweest waardoor een zeehond draagmoeder kon worden voor
een jongetje dat normaal opgroeit maar levenslang een penetrante
vislucht dreigt te verspreiden. Zeker in de tijd dat de vrouwen
voor hem interesse beginnen te tonen, geeft dat nogal eens problemen in
de relatiesfeer. Peter Faber en Serge Henri Valcke als de vissers die
hem als babytje in hun netten aantroffen en als zijn pleegouders
optreden, doen er alles aan. Vergeefs. De levensloop van de uit de
zeehond geboren jongeman (Daniel Boissevain) krijgt een reeks grillige
wendingen totdat hij uiteindelijk toch weer in handen valt van de
merkwaardige professor en diens opknap- en oplos-recepten. Dan pas kan
zeemeerman op zoek naar min. Er passeren heel wat kandidaten die
allemaal hun eigen vreemde verhaal meebrengen. De debuterende actrice
Gonny Gaakeer ontpopt zich daarbij als een veelbelovend talent.
Zo'n
filmverhaal verloopt niet langs de geijkte lijnen. Het schetsmatige van
de kluchtig acterende figuren staat dat niet toe. Bovendien kun je met
die verdwijn-trucs natuurlijk de merkwaardigste ontwikkelingen op gang
brengen, de onwaarschijnlijkste ook, want dat laat het mysterieuze en
magische van de personages weer wèl toe. Tot vereenzelviging met
de helden zal de kijker niet zo gauw overgaan, want 'De Zeemeerman'
laat zich vooral bekijken als een strip, meestal in het ritme van een
clip. Het soort is zeer onderhevig aan voorkeur of afkeer. Wie er voor
kiest, treft zeker een voorstelling waaraan veel zorg is besteed.
HENK TEN BERGE. Foto 1; Katja Schuurman kijkt toe als
Jerôme Reehuis verbaasd zijn experiment bekijkt
Foto 2: Gonnie Gakeer in haar vrije tijd als Escort-girl
Première 10 oktober 1996 |