" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="RIGHT" ALT="">

Regisseuse Mimi Leder maakte 'Deep Impact'

De wraak van twee oude Hollywood-rotten

door Dick van den Heuvel

Aardbevingen, overstromingen, tornado's en vulkaanuitbarstingen, geen zee gaat de Hollywoodse filmproducenten te hoog om onze wereld te vernietigen en al het leven dat daar nu op ronddoolt. Nieuwste loot is 'Deep Impact', waarin het einde der tijden wel erg realistisch is neergezet. Een enorme komeet gaat onze aardbol raken, en de kans is maar uitermate klein dat wij dat gaan navertellen. Ooit werd door een dergelijk zwervend hemellichaam al de dinosaurus uitgeroeid, nu zijn wij aan de beurt.

Om dit laatste oordeel te voltrekken huurde producent Steven Spielberg, samen met zijn collega's Richard Zanuck en David Brown regisseuse Mimi Leder ('The Peacemaker') in. "Het eerste dat ik me afvroeg toen ik aan deze klus begon was: is het mogelijk? We hebben meteen mensen van de Nasa ingehuurd die voor ons moesten uitzoeken of er een kans was dat wij door zo'n enorme komeet zouden worden geraakt en wat dan onze kansen waren. Ik wil de toeschouwer namelijk geen onzin verkopen. En ook de acteurs hebben recht om te weten of zo'n situatie voorstelbaar is."

Mimi Leder op de set tijdens de opnamen van 'Deep Impact'.

Want daar gaat het Leder voornamelijk om: de menselijke kant van het verhaal. "Ik wist dat er fantastische special effects zouden voorkomen in deze film. Dat was wel duidelijk in het script. Maar ik geloof niet dat de toeschouwer alleen maar voor het spektakel komt. Ze willen ook mensen zien waar ze van kunnen houden en die zijn zoals zij. Dat staat voor mij voorop. Gelukkig dat Steven en ik elkaar daar konden vinden. Hij streeft ook altijd perfectie na in de stunts en de visualiteit, maar hij wil daarbij ook altijd een integer een verhaal vertellen."

Actrice Téa Leoni speelt de verslaggever die bij toeval stuit op het naderende gevaar en de wereld verslag doet van de eigen ondergang. "Het eerste dat Mimi me vroeg toen we het over 'Deep Impact' hadden, was: 'Wat zou jij doen als je wist dat de wereld nog maar een jaar of twee zou bestaan?' Van daaruit zijn we gaan werken. Wat ik zo overtuigend vind aan het script, is dat de mensheid tot het laatst toe hoop houdt. En ook dat iedereen zijn verantwoordelijkheid kent, als het moment daar is."

Mimi Leder regisseerde 'Deep Impact'.

De moeilijkste scène die Leoni moest spelen in de film, is het moment dat ze aankondigt dat er voor mensen boven de vijftig geen schuilmogelijkheden worden gecreëerd. Slechts een miljoen mensen zullen worden geherbergd in de Ark, een ondergronds stelsel van gangen waar een deel van ons soort zal worden ondergebracht in de hoop nog iets van leven te waarborgen. "En op dat moment van de film weet je dat ze daarmee de veroordeling uitspreekt over haar ouders Vanessa Redgrave en Maximilian Schell. Tijdens die scène kon ik mijn tranen niet meer onder controle houden. Het werd allemaal zo werkelijk voor me."

Tijdens de voorvertoning in Los Angeles waren de special effects nog niet helemaal klaar. "Dat is tekenend voor Steven Spielbergs nieuwe studio Dreamworks", zegt Leder. "Alles gaat hier in totale openheid. We willen nu al vast laten zien wat de film gaat worden. En ik denk dat het ook aantoont dat de film het NIET van het spektakel moet hebben, maar van de menselijke emoties."

Tea Leoni in 'Deep Impact'

De nestors van de Amerikaanse filmindustrie, Richard Zanuck en David Brown beiden zijn nu in de zeventig kozen Mimi Leder uit omdat ze met de succesvolle televisie-serie 'E.R.' had laten zien goed uit de weg te kunnen met meerdere verhaallijnen door elkaar. "Er is het verhaal van de jonge Elijah Wood die de komeet ontdekt, en daarom een plek krijgt in de Ark, maar zijn vriendinnetje niet. En dat is verweven met het verhaal van de journaliste Téa Leoni en haar ouders. Daar doorheen speelt de verantwoordelijkheid van de President, gespeeld door Morgan Freeman. En dan zijn er nog de astronauten onder leiding van Robert Duvall die de komeet moeten vernietigen in een laatste poging de boel te redden. In zo'n chaotische productie als 'Deep Impact' met al die effecten, al die figuratie heb je zo'n stevige tante nodig die haar hoofd koel houdt onder alle omstandigheden."

De twee producenten zouden volgens alle menselijke en maatschappelijke normen toch al lang met pensioen hebben moeten gaan. "Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt", zegt de ene ouwe baas (Zanuck) tegen de andere (Brown). "Een paar jaar geleden werden we ontslagen bij Fox. Diezelfde dag moesten we de sleutels van ons toilet en onze parkeerplaatsen inleveren. We werden vernederd, terwijl we filmgeschiedenis hadden geschreven met 'Jaws', 'The Sting' en 'Cocoon'. We keken elkaar aan en we zeiden: nou kunnen we ermee stoppen en dan krijgen we nog wel een ere-prijs. Maar we voelden dat we op die dag opnieuw waren geboren en dat we gewoon nog een tweede carrière moesten maken."

De veteranen David Brown en Richard Zanuck begonnen een nieuw producentenleven in Hollywood.

Het verhaal van 'Deep Impact' heeft voor hen daarmee ook grotere betekenis. "Dat er altijd hoop is, en altijd de mogelijkheid voor een nieuw begin. Voor ons is dat enorm belangrijk. Wij zullen allebei in het harnas sterven, zoals sommige personages in deze film dat doen. Als je het opgeeft hoe groot de tegenslag ook is dan heb je dit leven niet verdiend. Doorgaan tot het allerlaatste einde. Dat is ons motto."

Ach, en een echt einde zal er aan de mensheid nooit komen. Mimi Leder: "Luister, de dinosaurussen waren ook uitgestorven door een komeet. En toen werden ze gereanimeerd door Steven Spielberg. Zolang hij zijn filmtoverstokje zwaait, is er hoop voor de mensheid!"

Première 14 mei 1998

Auteursrechten voorbehouden 1996-1997, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam


De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape of Microsoft Internet Explorer