Regisseuse Mimi Leder maakte
'Deep Impact'
De wraak van twee oude Hollywood-rotten
door Dick van den Heuvel
Aardbevingen, overstromingen, tornado's en
vulkaanuitbarstingen, geen zee gaat de Hollywoodse filmproducenten te
hoog om onze wereld te vernietigen en al het leven dat daar nu op
ronddoolt. Nieuwste loot is 'Deep Impact', waarin het einde der tijden
wel erg realistisch is neergezet. Een enorme komeet gaat onze aardbol
raken, en de kans is maar uitermate klein dat wij dat gaan navertellen.
Ooit werd door een dergelijk zwervend hemellichaam al de dinosaurus
uitgeroeid, nu zijn wij aan de beurt.
Om dit laatste oordeel te voltrekken huurde producent Steven Spielberg,
samen met zijn collega's Richard Zanuck en David Brown regisseuse Mimi
Leder ('The Peacemaker') in. "Het eerste dat ik me afvroeg toen ik
aan deze klus begon was: is het mogelijk? We hebben meteen mensen van
de Nasa ingehuurd die voor ons moesten uitzoeken of er een kans was dat
wij door zo'n enorme komeet zouden worden geraakt en wat dan onze
kansen waren. Ik wil de toeschouwer namelijk geen onzin verkopen. En
ook de acteurs hebben recht om te weten of zo'n situatie voorstelbaar
is."
Mimi Leder op de set tijdens de opnamen van
'Deep Impact'.
Want daar gaat het Leder voornamelijk om: de menselijke kant van het
verhaal. "Ik wist dat er fantastische special effects zouden
voorkomen in deze film. Dat was wel duidelijk in het script. Maar ik
geloof niet dat de toeschouwer alleen maar voor het spektakel komt. Ze
willen ook mensen zien waar ze van kunnen houden en die zijn zoals zij.
Dat staat voor mij voorop. Gelukkig dat Steven en ik elkaar daar konden
vinden. Hij streeft ook altijd perfectie na in de stunts en de
visualiteit, maar hij wil daarbij ook altijd een integer een verhaal
vertellen."
Actrice Téa Leoni speelt de verslaggever die bij toeval stuit op
het naderende gevaar en de wereld verslag doet van de eigen ondergang.
"Het eerste dat Mimi me vroeg toen we het over 'Deep Impact'
hadden, was: 'Wat zou jij doen als je wist dat de wereld nog maar een
jaar of twee zou bestaan?' Van daaruit zijn we gaan werken. Wat ik zo
overtuigend vind aan het script, is dat de mensheid tot het laatst toe
hoop houdt. En ook dat iedereen zijn verantwoordelijkheid kent, als het
moment daar is."
Mimi Leder regisseerde 'Deep Impact'.
De moeilijkste scène die Leoni moest spelen in de film, is het
moment dat ze aankondigt dat er voor mensen boven de vijftig geen
schuilmogelijkheden worden gecreëerd. Slechts een miljoen mensen
zullen worden geherbergd in de Ark, een ondergronds stelsel van gangen
waar een deel van ons soort zal worden ondergebracht in de hoop nog
iets van leven te waarborgen. "En op dat moment van de film weet
je dat ze daarmee de veroordeling uitspreekt over haar ouders Vanessa
Redgrave en Maximilian Schell. Tijdens die scène kon ik mijn
tranen niet meer onder controle houden. Het werd allemaal zo werkelijk
voor me."
Tijdens de voorvertoning in Los Angeles waren de special effects nog
niet helemaal klaar. "Dat is tekenend voor Steven Spielbergs
nieuwe studio Dreamworks", zegt Leder. "Alles gaat hier in
totale openheid. We willen nu al vast laten zien wat de film gaat
worden. En ik denk dat het ook aantoont dat de film het NIET van het
spektakel moet hebben, maar van de menselijke emoties."
Tea Leoni in 'Deep Impact'
De nestors van de Amerikaanse filmindustrie, Richard Zanuck en David
Brown beiden zijn nu in de zeventig kozen Mimi Leder uit omdat ze met
de succesvolle televisie-serie 'E.R.' had laten zien goed uit de weg te
kunnen met meerdere verhaallijnen door elkaar. "Er is het verhaal
van de jonge Elijah Wood die de komeet ontdekt, en daarom een plek
krijgt in de Ark, maar zijn vriendinnetje niet. En dat is verweven met
het verhaal van de journaliste Téa Leoni en haar ouders. Daar
doorheen speelt de verantwoordelijkheid van de President, gespeeld door
Morgan Freeman. En dan zijn er nog de astronauten onder leiding van
Robert Duvall die de komeet moeten vernietigen in een laatste poging de
boel te redden. In zo'n chaotische productie als 'Deep Impact' met al
die effecten, al die figuratie heb je zo'n stevige tante nodig die haar
hoofd koel houdt onder alle omstandigheden."
De twee producenten zouden volgens alle menselijke en maatschappelijke
normen toch al lang met pensioen hebben moeten gaan. "Geen haar op
mijn hoofd die daar aan denkt", zegt de ene ouwe baas (Zanuck)
tegen de andere (Brown). "Een paar jaar geleden werden we
ontslagen bij Fox. Diezelfde dag moesten we de sleutels van ons toilet
en onze parkeerplaatsen inleveren. We werden vernederd, terwijl we
filmgeschiedenis hadden geschreven met 'Jaws', 'The Sting' en 'Cocoon'.
We keken elkaar aan en we zeiden: nou kunnen we ermee stoppen en dan
krijgen we nog wel een ere-prijs. Maar we voelden dat we op die dag
opnieuw waren geboren en dat we gewoon nog een tweede carrière
moesten maken."
De veteranen David Brown en Richard Zanuck
begonnen een nieuw producentenleven in Hollywood.
Het verhaal van 'Deep Impact' heeft voor hen daarmee ook grotere
betekenis. "Dat er altijd hoop is, en altijd de mogelijkheid voor
een nieuw begin. Voor ons is dat enorm belangrijk. Wij zullen allebei
in het harnas sterven, zoals sommige personages in deze film dat doen.
Als je het opgeeft hoe groot de tegenslag ook is dan heb je dit leven
niet verdiend. Doorgaan tot het allerlaatste einde. Dat is ons
motto."
Ach, en een echt einde zal er aan de mensheid nooit komen. Mimi Leder:
"Luister, de dinosaurussen waren ook uitgestorven door een komeet.
En toen werden ze gereanimeerd door Steven Spielberg. Zolang hij zijn
filmtoverstokje zwaait, is er hoop voor de mensheid!"
Première 14 mei 1998 |