Amerika's verziekte schoolsysteem in beeld
Pfeiffer contra Dangerous Minds
Als kleuterspeelzaal tot een streng gesloten inrichting voor langgestraften:
zo vergelijkt zich een Nederlandse klas met de Amerikaanse groep scholieren
die actrice Michelle Pfeiffer onder haar hoede krijgt in Dangerous Minds
.
Rejects from hell betitelt Pfeiffer ze in haar rol als Engelse lerares LouAnne
Johnson na haar eerste dag; een klas vol door het stadsleven geharde kansarme
tieners. Die iedere morgen, als ze al naar school gaan, langs beveiligingsbeambten
en metaaldetectoren moeten, om te voorkomen dat ordinaire straatruzies in
het klaslokaal met messen of vuurwapens worden beslecht. Leren komt in hun
woordenboek niet voor.
Gelukkig is LouAnne niet klein te krijgen. Gehard door negen jaar dienst
als marine-officier tracht ze haar onhandelbare leerlingen door middel van
allerlei trucjes, gepaai en zelfs omkoping tot leren en vooral zelfstandig
denken aan te zetten. Zo weet ze, ondanks het verziekte schoolsysteem en
tot verbazing van haar collega s, uiteindelijk bevredigende resultaten te
boeken.
Tuttig
Dangerous Minds is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Johnson, die
haar marine-carrière liet voor wat die was om haar droom als lerares te
verwezenlijken. Over haar ervaringen schreef ze een boek, My Posse Don t
Do Homework . Michelle Pfeiffer zet in dit werkstuk van de Canadese regisseur
John Smith een glad gepolijste lerares neer. De 37-jarige actrice schudt
in haar 21ste film alle glamour van voorgaande rollen van zich af. De kleren
tuttig bedacht, de blonde haren bruin en met terughoudend spel maakt ze
van de juf een soms wat onzeker, maar koppig mens dat zich vastbijt in de
door haar zelf gestelde opdracht.
Dankzij het volkomen natuurlijke tegenspel van haar zo van de straat geplukte
pupillen is Dangerous Minds aardig om te zien. Vooral omdat Smith erin is
geslaagd om het al vaker verfilmde onderwerp over de moeizame relatie tussen
leerlingen en leraren totaal naar de jaren negentig te trekken. In de afbraakbuurten
van de Amerikaanse grote steden heeft de Amerikaanse burgeroorlog niet de
interesse van de schoolgang(st)ers. Discriminatie, bendeoorlogen, drugsverslaving,
tienerzwangerschappen en wapenmisbruik zijn hun probleempjes .
Voor ons Europeanen (gelukkig) nog ver van ons bed. Net als het sentimentele
einde overigens. Want uiteraard weet Johnson de klas om te turnen tot zelfstandig
nadenkende volwassenen die voortaan lief zullen zijn voor elkaar. Die zelfs
de lerares smeken om, als ze na dat ene jaar besluit om ermee te stoppen,
aan te blijven. Menig Amerikaan heeft er al een traantje bij weggepinkt
en de film tot een kaskraker gemaakt...
Ron Peereboom Voller
Première 7 maart 1996 |