De Meester van Manhattan is terug
met 'Bullets over Broadway'

Woody Allen neemt nu
iedereen op de hak

door Henk ten Berge

Het heeft dit keer iets langer geduurd dan we van hem gewend waren, maar Woody Allen is duidelijk terug met een aanstekelijke komedie, die alle typische kenmerken van de 'Meester van Manhattan' draagt. In 'Bullets over Broadway' haalt hij zelfs nog meer overhoop, waardoor het een drie- of vierdubbele satire is geworden.

De maffia neemt hij dit keer bijvoorbeeld op de hak. Maar ook de mensen die dank zij hun (crimineel verkregen) geld de dienst uitmaken en wie ook niet ontsnappen aan zijn spottende zoeklichten zijn de types uit de theaterwereld, de aanstellers van acteurs en actrices voor wie wijlen Ischa Meijer de betiteling 'actreutels' had bedacht. Hij laat die drie werelden bij elkaar komen in zijn vermaarde paniekerige chaos en draait geestig de rollen volkomen om.

Zelf speelt Woody Allen dit keer niet mee, maar in de rol van John Cusack herkennen we zijn alter ego, een drukdoende toneelschrijver die eindeloze en hopeloze discussies voert met producenten, financiers, regisseurs en acteurs. Hij stelt zich uiterst principieel en gedreven op, maar delft het onderspit. Hij laat zich hoerig vernederen als dat ene doel maar bereikt wordt: zijn stuk op de planken! Het is eigenlijk een extra satire op die figuren die zich eerst kunstenaar noemen en daarna pas hun kunsten proberen te vertonen.

In 'Bullets over Broadway' leidt dat allemaal tot malle en originele verwikkelingen. De maffia-baas die een productie financiert als zijn liefje er maar een rol in krijgt. Dat liefje kan natuurlijk helemaal niets en heeft een proleterige bodyguard meegekregen. Die gorilla zit zich stierlijk te vervelen tijdens de repetities, vindt het een belachelijke stuk en begint zich met tekst en inhoud te bemoeien, waardoor dat opeens menselijk wordt en tot een succes leidt.

Zo rommelt Woody Allen maar door. De première van dat met ruzies en vechtpartijen tot stand gekomen stuk leidt tot lyrische kritieken in de kranten, waardoor ook al geniale zaken worden gesignaleerd die helemaal nooit bedoeld waren. Kortom: er zijn er heel wat die het met de eindeloze reeks steken onder water uit 'Bullets over Broadway' kunnen doen.

Dianne Wiest, Tracy Ullman en Jennifer Tilly vertolken als perfecte karikaturen de vrouwen van Woody Allen. Chazz Palminteri verrast met een kunstzinnige schurk die eerst de schrik en later de grote charme wordt van 'Bullets over Broadway', de nieuwe Woody Allen die zijn fans weer niet teleurstelt.

Foto: De jonge toneelschrijver John Cusack verliest zijn hart aan vedette Dianne Wiest in 'Bullets over Broadway'.

Première 23 maart 1995