'Boys on the Side'
bezingt vriendschap

Een lesbienne, een AIDS-lijdster en een moordenares: geen alledaags gezelschap op de boulevard van Hollywood. Drew Barrymore legde haar agressieve vriend met een honkbalknuppel neer en heeft een reden te meer om in de auto te stappen bij Whoopi Goldberg en Mary-Louise Parker.

Toeval bracht dat tweetal samen. Muzikante Whoopi Goldberg (links) zag geen heil meer in het ijzige New York en zoekt een warmere toekomst in Los Angeles. Mary-Louise Parker vond in de makelaardij geen bevrediging en haakt naar een avontuurlijker leven. Zij heeft een auto en Whoopi niet en daarom heeft de cynische zangeres plaatsgenomen in de stoel naast de introverte chauffeuse Parker.

Het eerste contact is moeizaam, maar een aantal ingrijpende gebeurtenissen zal een hechte band smeden tussen de twee zo verschillende vrouwen. Aanvankelijk zijn hun belevenissen vooral kleurrijk. Die richting wordt bepaald door hun spontane reisgenote Drew Barrymore. Als ze in de krant lezen dat haar huisgenoot aan de gevolgen van Drew's honkslag is overleden, duiken de drie onder in een stadje in het niemandsland van de VS.

Drew voldraagt haar zwangerschap en begint een relatie met een overijverige politieagent en Mary-Louise Parker krijgt te kampen met de gevolgen van haar ongeneeslijke ziekte. Zo'n ontwikkeling schetste regisseur Herbert Boss al eerder in zijn succesvolle 'Steel Magnolia', waarin de dood van Julia Roberts (goed voor een Oscarnominatie) de verstandhouding tussen een aantal vrouwen verbeterde.

'Boys on the side' is daar een variatie op. Met zijn actrices balanceert Ross op een breekbare emotionele draad. Een enkel moment dreigt 't mis te gaan, maar het hart van de film blijft zuiver genoeg om onbeschadigd de overkant te halen. In Ross' ode aan de vriendschap presenteert sexy Drew Barrymore zich eens te meer als een stralende nieuwe ster, ontroert Mary-Louise Parker en combineert Whoopi opnieuw plezierig cynisme met een gouden hart.

E.K.

Première 18 mei 1995