'Boys on the Side'
bezingt vriendschap
Een lesbienne, een AIDS-lijdster en een moordenares: geen alledaags gezelschap
op de boulevard van Hollywood. Drew Barrymore legde haar agressieve vriend
met een honkbalknuppel neer en heeft een reden te meer om in de auto te
stappen bij Whoopi Goldberg en Mary-Louise Parker.

Toeval bracht dat tweetal samen. Muzikante Whoopi Goldberg (links) zag geen heil meer in het ijzige New York en zoekt een warmere toekomst
in Los Angeles. Mary-Louise Parker vond in de makelaardij geen bevrediging
en haakt naar een avontuurlijker leven. Zij heeft een auto en Whoopi niet
en daarom heeft de cynische zangeres plaatsgenomen in de stoel naast de
introverte chauffeuse Parker.
Het eerste contact is moeizaam, maar een aantal ingrijpende gebeurtenissen
zal een hechte band smeden tussen de twee zo verschillende vrouwen. Aanvankelijk
zijn hun belevenissen vooral kleurrijk. Die richting wordt bepaald door
hun spontane reisgenote Drew Barrymore. Als ze in de krant lezen dat haar huisgenoot aan de gevolgen van Drew's
honkslag is overleden, duiken de drie onder in een stadje in het niemandsland
van de VS.
Drew voldraagt haar zwangerschap en begint een relatie met een overijverige
politieagent en Mary-Louise Parker krijgt te kampen met de gevolgen van
haar ongeneeslijke ziekte. Zo'n ontwikkeling schetste regisseur Herbert
Boss al eerder in zijn succesvolle 'Steel Magnolia', waarin de dood van
Julia Roberts (goed voor een Oscarnominatie) de verstandhouding tussen een
aantal vrouwen verbeterde.
'Boys on the side' is daar een variatie op. Met zijn actrices balanceert
Ross op een breekbare emotionele draad. Een enkel moment dreigt 't mis te
gaan, maar het hart van de film blijft zuiver genoeg om onbeschadigd de
overkant te halen. In Ross' ode aan de vriendschap presenteert sexy Drew
Barrymore zich eens te meer als een stralende nieuwe ster, ontroert Mary-Louise
Parker en combineert Whoopi opnieuw plezierig cynisme met een gouden hart.
E.K.
Première 18 mei 1995
|