'Bad Boy' Will Smith
held op de boulevard

door Henk ten Berge

'Bad Boys' is niet bepaald wat men een typische festivalfilm noemt. Daarvoor is hij te handig, te commercieel en te gladjes in elkaar gezet. Dat houdt tegelijkertijd in dat geen middel onbenut is gelaten om de directe amusementswaarde zo groot mogelijk te laten worden. Een detective-story met veel pief-paf-poef, een paar prikkelende komedie-elementjes, een lekkere sound-track met veel rap en bovenal in de titelrollen twee jongens die hun massale, jonge publiek al elders hebben verworven: het kon niet anders of 'Bad Boys'was in vaderland Amerika al een gigantische hit.

In Cannes had de vertoning in ieder geval tot gevolg dat het sterrenlegioen op de boulevard verrijkt werd met het mooie plaatje van de ondeugend ogende Téa Leoni en hero Will Smith, een rijzige, donkere jongen met basketball-tred en twee flaporen die hij op verzoek liet wapperen. Met Martin Lawrence vormt hij onder leiding van regisseur Michael Bay een nieuw duo met twee bedoelingen. Ze opereren in een keiharde misdaadwereld en laten zich daarin niet onbetuigd. En ze ontpoppen zich als een komisch duo dat 'Bad Boys' een dubbele bodem en wat relativering bezorgt met onvervalste kluchteffecten die in een ouderwetse Franse film-komedie niet zouden misstaan.

"Michael Bay wilde een politie-thriller in de sfeer van 'Beverly Hills Cop'. Die had ondanks de harde misdaad een lichte toon. In ons geval wilde hij de hardere scènes duidelijk onderbreken met scènes waarin komedie de boventoon voert. Daar hadden wij wel zin in", vertelt Will Smith.

Vooral de jonge sterrenkijkers herkenden hem van succesvolle televisieseries als 'The fresh Prince of Bel Air' en zijn rap-reputatie was hem ook vooruit gesneld.

"Martin Lawrence en ik kregen echt alle ruimte om ook eigen ideëen los te laten. Eerlijk gezegd had ik niet zoveel zin om alleen maar element te zijn in een gewelddadige situatie. D'r wordt wat afgeschoten. Liever had ik een aantal situaties in het script en voor de camera opgelost door lekker op de vuist te gaan. Maar in een bikkelhard crimineel milieu als dat waarin 'Bad Boys' zich afspeelt, zou dat een stijlbreuk zijn."

Première 8 juni 1995