Tweevoudig Oscarwinnares in uitverkoop

Sally Field in thriller
'An eye for an eye'
direct op video

door Eric Koch

"You love me, you really love me", riep Sally Field via het tv-scherm de wereld toe bij de uitreiking van haar tweede Oscar. Die liefde houdt kennelijk op bij de Nederlandse grens. Haar nieuwe film, de spannende thriller 'An eye for an eye', werd niet 'commercieel' genoeg geacht om bij ons in de bioscoop uit te brengen. Dat regisseur John Schlesinger ook bepaald geen onbekende figuur is maakt die beslissing eens te meer opmerkelijk. Maar gelukkig fungeert de videotheek deze maand als vangnet.

Sally Field treedt in de voetsporen van wraakspecialist Charles Bronson ('Death Wish') als een moeder die na de moord op haar dochter het recht in eigen hand neemt. Een beklemmende beginscène toont een wanhopige Field, die in haar auto op haar zaktelefoon hoort hoe haar dochter door een onbekende thuis wordt overweldigd, verkracht en vermoord. De dader blijkt een pizzakoerier (Kiefer Sutherland). Als hij door een vormfout tijdens de rechtszaak op vrije voeten komt, verwaarloost Field haar gezin en haar werk op zoek naar recht.

Tot groeiende irritatie van inspecteur Joe Mantegna gaat ze de agressieve Sutherland volgen en zoekt ze persoonlijk in zijn huis naar bewijzen. Als blijkt dat Sutherland haar andere dochtertje heeft bedreigd en vervolgens een andere jonge vrouw thuis wordt vermoord, lokt ze met levensgevaar de moordenaar in een val.

Vergelijkingen met Bronson vallen niet goed bij de tweevoudige Oscarwinnares. "Die films zijn een excuus voor wreed bloedvergieten", vertelde ze in Berlijn, waar 'Eye for an eye' zijn Europese première beleefde. "Dit verhaal gaat over de invloed van geweld op het leven van alledag. Wat doet een normaliter intelligente, zachtzinnige vrouw als haar dochter wordt vermoord? Dat uitgangspunt roept vragen en discussie op. Zulke films maak ik graag", vertelt Field, die in 1979 haar eerste Hollywoodgoud kreeg voor haar rol als activiste in 'Norma Rae'.

"Dat John Schlesinger 'Eye for an eye' zou regisseren gaf voor mij de doorslag. Hij is een van de bijzondere cineasten van de laatste decennia. Zijn films spelen nooit op safe. Hij durft de donkere kanten van mensen te laten zien. Waar je toe in staat bent, blijkt pas als onverwachte omstandigheden je daartoe dwingen.

Of ik dapper ben, zoals sommige van de personages die ik heb gespeeld, durf ik niet te zeggen. Ik kan ook niet uit naam van de hoofdpersoon uit 'Eye for an eye' praten. Haar ervaringen brengen haar tot een bepaalde keuze. Andere mensen beslissen in vergelijkbare omstandigheden weer op hun manier, zo bleek uit de research die we voor de film hebben gedaan. John Schlesinger heeft bijeenkomsten bijgewoond voor ouders die hun kinderen onder gewelddadige omstandigheden hebben verloren. Ik heb het gehouden bij het lezen van artikelen. Eén bepaald voorbeeld helpt me niet. Iedereen is anders. Met John Schlesinger heb ik stap voor stap de emotionele ontwikkeling van déze vrouw uitgestippeld. Dat is mijn houvast.

Buurtbewakingsfirma

De gebeurtenissen in 'Eye for an eye' zijn natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. We leven helaas in een gewelddadige tijd. In mijn woonplaats Los Angeles wordt bijna elk huis door een buurtbewakingsfirma in de gaten gehouden. Elke auto heeft alarm. En velen hebben een wapen. Een erfenis uit het verleden, toen het Westen nog veroverd moest worden. Aan een pistool zal ik zelf nooit beginnen. Integendeel, ik ben lid van een lobby die probeert het wapenbezit terug te dringen.

De media werken mee aan die spiraal van geweld. Een paar decennia geleden zou een foto van een dode nooit in de krant zijn gekomen. Dat werd obsceen gevonden. Nu druipt het bloed dagelijks van het televisiescherm af. Dat is begonnen met de Vietnamoorlog, toen schokkende beelden van schietende en stervende soldaten in de huiskamer werden gebracht. De drempel voor gewelddadige beelden is sindsdien steeds lager geworden.

Film is daar niet zozeer een aanstichter daarvan, als wel een reflectie. Mensen willen kennelijk graag bloed en explosies zien. Die aaneenschakeling van lijken in actiefilms wordt echter niet als realistisch ervaren. 't Blijven cartoons. 'Eye for an eye' wil dood en verlies voelbaar maken. Dat element wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Neem 't proces tegen O.J. Simpson. Iedereen keek geboeid naar het schaakspel tussen de advocaten en de officier van Justitie en vergat dat er twee mensen beestachtig waren vermoord."

Na 'Mrs. Doubtfire' en 'Forrest Gump' bood 'Eye for an eye' Sally Field in betrekkelijk korte tijd opnieuw een succesvolle rol, maar de gelauwerde actrice meldt dat goede rollen met een lampje te zoeken zijn. "Zeker als je wat ouder wordt. Mijn eigen maatschappijtje speurt naar boeken, vergeten scenario's of krantenartikelen die het uitgangspunt voor een film zouden kunnen zijn. Als je blijft zitten wachten op aanbiedingen, stel je je kwetsbaar op. Je moet er op uit." Die strijdbare houding kenmerkt ook veel van haar filmoptredens. Sally Field knikt. "Ik ga niet voor niets al jaren mee in Hollywood. Ik ben een overlever."

Publicatie 27 februari 1997