door Dick van den Heuvel
Geen
kunstlicht, geen achteraf gecomponeerde muziek, geen kraanshots, geen
stunts, geen schietpartijen... De Deense filmmakers Lars von Trier en
Thomas Vinterberg richtten een paar jaar geleden hun 'Dogma' op om een
antwoord te geven op alle superproducties uit Amerika. Film moest weer
terug naar de basis, met schoudercamera's en nadruk op het acteren en
het verhaal. Het leverde intussen twee prachtfilms op: 'Festen' en 'The
Idiots'. De derde Dogma-film is 'Mifune's Last Song' en toont
ons de yuppie Kresten die op de avond van zijn huwelijk hoort dat zijn
vader is overleden. Hij reist naar de boerderij waar hij is opgegroeid
en vindt daar zijn geestelijk gehandicapte broer Rud, voor wie hij gaat
zorgen. Langzaam maar zeker raakt hij verbonden met de jongen en het
land waar hij opgroeide en op die manier ontstaat het verlangen om
nooit meer terug te keren naar het jachtige leven van de grote
stad.
Emotioneel onderonsje tussen twee broers in 'Mifune's Last Song'.
De titel verwijst naar de Japanse acteur Toshiro Mifune
die 1997 overleed, en de hoofdrolspeler was in 'The Seven Samurai'
waarin hij een ridder speelde die voor zijn omgeving geheim hield dat
hij eigenlijk maar een boerenzoon was. In de meest grappige
scènes van 'Mifune's Last Song' doet Kresten alsof er een
samurai zit opgesloten in de kelder, iets waar zijn broertje heel erg
om moet lachen. Het is een nobel streven van Dogma om terug te
verlangen naar de eerlijkheid van het filmmaken, maar dat zou dan ook
moeten gebeuren op ALLE terreinen. Het scenario van 'Mifune's Last
Song' is in feite veel te romantisch. Als het mooi gefilmd zou worden,
zou het een exacte kopie zijn van 'commerciële' werkjes als 'Rain
Man' met Tom Cruise en Dustin Hoffman waar de film veel van weg heeft.
Die romantiek die verzonnen gelukzaligheid is ook daadwerkelijk
storend in de film. Het lijkt alsof de eerste compromissen
worden gesloten door Dogma, waarschijnlijk niet eens om het publiek te
behagen, maar omdat de filmmakers ook maar mensen zijn die niet altijd
het valse sentiment van de ware emotie kunnen onderscheiden. 'Mifune's
Last Song' is daarmee een aardige film geworden, en lang niet zo'n
ontluisterend en verwarrend meesterwerk als 'Festen'. Dogma is nog niet
failliet, maar het heeft wel een aanmerkelijk verlies geleden.
|