Een sterke en stevige meid is het, de Sarah Mogen
die ik speel in de nieuwe film NACHTVLINDER", zegt Babette van Veen,
de 31-jarige
dochter van Herman, die in ons land een nationaal idool werd als LINDA
uit Goede Tijden. Dat 'image' schudt ze nu van haar af met haar rol in
NACHTVLINDER. Linda de luxe sexy meid gaat met recht het diepe in met
deze film. Voorbij de fotomodellenwereld en de nachten met Arnie. Nee,
als Sarah is ze een jonge vrouw, in een periode die de Middeleeuwen
zouden kunnen zijn, die op zoek gaat naar haar vader, een alchemist.
Maar deze blijkt gedood in opdracht van een zekere WOGAM, een
meedogenloze schurk gespeeld door Herman van Veen! SARAH rust niet
voor ze wraak neemt op de moordenaar van haar vader. En ze vermoordt
hem!
Babette van Veen
speelt Sarah Mogen in 'Nachtvlinder'.
"Het is een
survivor die ik speel", zegt Babette. "Je vecht voor je vader, je vecht
voor je leven, je vecht voor je toekomst en je liefde! En dat alles in
een prachtig romantisch verhaal vol actie maar ook heel symbolisch. We
moeten met de beperkte middelen die je bij een Nederlandse speelfilm nu
eenmaal hebt opboksen tegen een mega-spektakel als STARWARS. We mogen
echter al blij zijn dat we met onze film in de bioscopen kunnen komen.
Veel Nederlandse films halen dit niet omdat het buitenlandse aanbod zo
groot is en die films budgets hebben van tientallen miljoenen
dollars... Maar NACHTVLINDER komt dus volgende week wel in de theaters.
Het is ons gelukt."
Hoe was het werken met je vader?
Babette: "Herman is natuurlijk gewend altijd alleen op dat toneel te
staan en daar gebeurt alles zoals hij het wil. Bij een film heb je met
veel mensen te maken, zeker als je erin speelt, maar ook nog eens het
verhaal hebt bedacht, een rol speelt en de regie doet. Dat is enorm
zwaar. Ik heb vaak moeten schipperen met hem. Dan wilde hij naar links
en ik naar rechts in een scène. Dan bleef ik volhouden dat het
zo goed was. Je moet voor jezelf opkomen in dit vak, ook als je vader
de regisseur is. Je moet soms overleggen. Maar hij gaf me vaak gelijk.
Hij staat open voor een dialoog. Ik heb veel bewondering voor de wijze
waarop hij deze film, ondanks alle problemen die ontstonden, heeft
afgemaakt. Hij zette altijd door."
Problemen?
Babette: "We filmden in en om KASTEEL LOEVESTEIN. Dat was ineens
onder water gelopen. Ook het land er omheen. Maar we moesten er filmen.
Met bootjes met onze camera's en crew voeren we er naar toe en werkten
we door. Soms onder heel barre omstandigheden. Iedereen die denkt dat
als je in een film speelt een mooi leven hebt, zou eens een dag hebben
moeten kunnen kijken. Zo was er een scène waarbij ik moest
verdrinken. Die namen we in november op bij Almere. Ik moest een groot
meer in. Ik stond te bibberen van de kou aan de wal maar je hebt geen
keus. Ik dacht, ik moet het in één keer goed spelen,
anders moet ik het nog een keer overdoen. Dan moet je hard zijn voor
jezelf en denken: hup, dat ijskoude water in! Zet alles op alles meid.
Het moet nu lukken. Gelukkig was het na de eerste 'take' meteen in
orde", zegt Babette, "maar ik heb wel geleden voor die
scène."
Babette werd door haar vader voor deze rol
gekozen nadat hij eerst talrijke andere actrices had getest. Herman:
"Maar telkens betrapte ik me erop dat ik na afloop van zo'n screentest
zei: 'Ik zoek iemand als Babette'. Toen zei iemand: 'Waarom neem je
Babette dan niet'? En dat heb ik gedaan. Nee, ik dacht niet: Wat zal
men daar van zeggen? Dat kan mij nooit iets schelen. Maar zij was
gewoon de Sarah Mogen die ik in mijn hoofd had."
Voor Babette is
het na zeven jaar GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN een nieuw hoofdstuk in
haar carrière.
Waarom stopte je met Goede
Tijden?
Babette: "Als je zoals ik zeven jaar lang een rol
speelt als LINDA kom je niet meer aan jezelf toe. Het was altijd
rennen! Het was natuurlijk ook plezier en lol met Guusje en Katja, met
wie ik ook nog optrad als LINDA ROOS EN JESSICA, maar aan je eigen ik
kwam je niet meer toe. En zeker niet aan de vraag 'is dat nu wat ik wil
met mijn leven?'
"Spelen in een soap is eigenlijk een enorme
luxe in dit onzekere vak. Je hebt vast werk, je hoeft niet te wachten
tot iemand je belt voor werk. Je hebt daardoor geen financiële
zorgen, dat is toch ook belangrijk en makkelijk. Maar op een zeker
moment had ik het idee: ik moet nu ophouden, anders doe ik nooit meer
iets anders, blijf ik vastzitten in deze rol en in deze wereld."
"Daarmee geef je veel op, maar je staat voor een nieuw begin waarin
je zelf ook creatiever kunt zijn, keuzes kunt maken wat je wel of niet
leuk vindt. Kwaliteit is ook voor mij heel belangrijk bij wat ik doe en
als ik daarvoor, zoals toen ik bij GOEDE TIJDEN wegging, financieel een
stapje terug doe, vind ik dat niet erg. Het stimuleert je weer fris aan
de slag te gaan."
Babette heeft de laatste tijd liedjes
geschreven. Vroeger was ze daar ook mee bezig, maar in haar Goede
Tijden-dagen kwam ze daar bijna niet meer aan toe. Ze staat nu dichter
bij zichzelf. "Daarbij heb ik een contract met EMI, waarbij ik
schrijfopdrachten krijg en aan verschillende componisten gekoppeld word
om te kijken of het klinkt. Dat is heel inspirerend. Je krijgt ook
deadlines waarop iets af moet zijn. Zo blijf ik in de weer. En voor tv
werk ik voor DE STAATSLOTERIJ-show, waar ik filmpjes voor maak."
Babette is privé heel gelukkig met presentator BAS
WESTERWEEL. Ze woont met hem ergens in de Betuwe en die rust van de
natuur en een goede thuisbasis houden haar ook in balans. Ze heeft nog
wel contact met Katja Schuurman en Guusje Nederhorst "We zijn
vriendinnen gebleven" maar ze leidt nu een heel ander leven: van
teksten schrijven, ook voor anderen, zangles nemen en verschillende
werkzaamheden voor tv.
NACHTVLINDER is voor haar echter haar
eerste hoofdrol na het soapleven. Ze is niet gespannen voor de
première volgende week woensdagavond in Amersfoort. "Ik heb mijn
best gedaan en het is in ieder geval een mooie film geworden naar een
echt mooi verhaal dat je niet loslaat, waar je ook over na kan blijven
denken. Het prikkelt je fantasie."
Het filmen zelf was voor haar
emotioneel zwaar. "Als je aan zo'n film begint, stap je toch ook ineens
de levens van de andere mensen binnen met wie je samenspeelt en
samenwerkt. Dat kan soms heel heftig zijn. Je hebt innig contact, je
geeft je helemaal en dan kom je 's avonds toch weer in je eigen huis
waar je het soms moeilijk van je af kan zetten. Maar dat moet. En dan,
na de opnamen, zie je elkaar niet meer, valt zo'n hecht wereldje weer
uit elkaar. Dat is iets waar ik nog altijd moeilijk aan kan wennen",
zegt ze.
Maar vanaf volgende week is de groep acteurs en
actrices weer even verenigd als men onder de gedreven en bezielende
leiding van vader HERMAN VAN VEEN een promotie-tournee langs alle
theaters dat zijn er veertien gaat maken waar NACHTVLINDER
draait.